Beer and Advertising

A Close Relationship Between Leisure and Consumption

Authors

  • Mayara Bertolo Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Liana Romera Universidade Federal do Espirito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.771

Keywords:

Leisure Activities, Beer, Advertisements

Abstract

There are numerous factors that contribute to excessive consumption of alcoholic beverages, among which stand out advertisements for beer thar established a close relationship between drinking and leisure experiences young population. The aim of the study and mentioning the analysis forms the cultural interests of leisure in relation to beer commercials. They were collected at internet sites, 39 beer commercials shown on television in the period from March 2009 to March of 2010, analyzed and classified according to the main message in four categories. 51,3% of total commercials showed the social interests of leisure, 28,2% the interests sports, 12,8% interests and 5,1% of trade not used the theme of leisure as an argument for a suitable consumption. We conclude that among the strategies used by advertisements highlights the use of images that make reference to experiences of leisure spaces with pleasant emphasis on fun and socialization of the young public.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, R. Elementos de semiologia. Tradução Isidoro Blikstein. 16. ed. São Paulo: Editora Cultrix, 2006.

BOUER, J. Tudo sobre Álcool, Cigarro e Drogas. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2006.

BORGES, L. Dragas e Vício. São Paulo: Editora Alaúde, 2003.

BRASIL. Conselho Nacional Antidroga- CONAD.I Levantamento Nacional sobre os Padrões de Consumo de Álcool na População Brasileira. Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP – 2007.

________. Lei Federal nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Seção II Artigo 243. Presente no Estatuto da Criança e Adolescente. Disponível em: www.planalto.gov.br/Ccivil_03/Leis) L8069.htm .

________. Lei 9.294/96, de 15 de julho de 1996. Dispõe sobre as restrições ao uso e à propaganda de produtos fumígeros, bebidas alcoólicas, medicamentos, terapias e defensivos agrícolas, nos termos do § 4° do art. 220 da Constituição Federal. Disponível em: <http://www.dji.com.br/constituicaofederal/cf220a224.htm>.

BUCHER, R. OLIVEIRA, S.R.M. O discurso do “combate às drogas” e suas ideologias. Revista. Saúde Pública, v.28, n. 2, p. 137-43, 1994.

CARLINI-MARLATT, B. Jovens e drogas: saúde, política neoliberal e identidade jovem. In: ABRAMO, H; BRANCO, P.P.M. (Org.) Retratos da juventude brasileira. São Paulo: Instituto da cidadania/ Fundação Perseu Abramo, 2008 p. 303-321.

CAMARGO, L O. L. O que é lazer. São Paulo: Brasiliense, 1999.

CEBRID. Livreto informativo sobre drogas psicotrópicas. São Paulo: Departamento de Psicobiologia da Unifesp, 2003.

DUMAZEDIER, J. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: SESC, 1980.

ESCOHOTADO, A. La historia Elemental de lãs drogas. Barcelona: Anagrana, 1996.

GOMIDE, P. I. C. Crianças e adolescentes em Frente a TV: O que e quanto assistem de televisão. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 19, n.30, p. 17 – 28, 2002.

________.; PINSKY, I. A influencia da mídia e o uso das drogas na adolescência. In: PINSKY, I. BESSA, M. A. (Org.) Adolescência e drogas. São Paulo: Contexto, 2004.

JOLY, M. Introdução à analise da imagem: Tradução Marine Appenzeller – Campinas, Papirus, 1996.

LARANJEIRA, R.; PINSKY, I. Alcoolismo. São Paulo: Editora Contexto, 1997.

MARCONDES FILHO, C. A linguagem da sedução: A conquista das consciências pela fantasia. São Paulo: Perspectiva., 1988.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa Social. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

PEIRCE, C. S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1977.

PINSKY, I. Publicidade de bebidas alcoólicas e os jovens. São Paulo: FAPESP, 2009.

________.; JUNDI, S A R J E. O impacto da publicidade de bebidas alcoólicas sobre o consumo entre jovens: revisão da literatura internacional. Rev. Bras. Psiquiatra. [online]. v.30, n.4, p. 362-374. 2008.

________.; SILVA, M. As bebidas alcoólicas e os meios de comunicação: revisão de literatura. Revista ABP – APAL, v. 17, n.3, p. 115 – 121, 1995.

REIS, H.H; ROMERA, L.A. O uso de álcool, futebol e torcedores brasileiros. Motriz, Rio Claro, v.15, n.3, p.541-551, jul./set. 2009.

ROJEK, C. Celebridade. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. Brasiléia: Brasiliense, 1980.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho cientifico. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

Published

2011-06-20

How to Cite

Bertolo, M., & Romera, L. (2011). Beer and Advertising: A Close Relationship Between Leisure and Consumption. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 14(2). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.771

Issue

Section

Artigos Originais