Historical Perspectives for Leisure and Outdoor Education

Authors

  • Cleber Dias Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.783

Keywords:

History, Leisure Activities, Nature

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the history of the ideas and institutions of leisure and outdoor education. The main argument is that, although some major events of history of leisure and outdoor education were only recently, the history of these initiatives are older. They refer to century XIX, result, therefore, social settings impetus for modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Jean Luiz Neves. A Educação física e moral dos corpos : Francisco de Mello Franco e a medicina luso-brasileira em fins do século XVIII. Estudos Ibero- Americanos, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 65-84, dez. 2006.

ALPHANDÉRY, Pierre; BITOUN, Pierre; DUPONT, Yves. O equívoco ecológico: riscos políticos da inconseqüência. São Paulo: Brasiliense, 1992.

ATTARIAN, Aram. Trends in outdoor adventure education. In: ASSOCIATION OF OUTDOOR RECREATION AND EDUCATION. Annual International Conference on Outdoor Recreation and Education: Preserving the Past, Protecting the Future. 16, Proceedings... Bloomington: Association of Outdoor Recreation and Education, 2002, p. 28-40.

CORBIN, Alain. O território do vazio. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

DIAS, Cleber. História do lazer na natureza no Rio de Janeiro entre 1779 e 1838: um estudo de caso. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, 2010.

DIAS, Cleber; MELO, Victor; ALVES JUNIOR, Edmundo. Os estudos dos esportes na natureza: desafios teóricos e conceituais. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, Lisboa, v. 7, n. 3, p. 358-367, dez. 2007.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras, 1987. LE GOFF, Jacques. Na Idade Média: tempo da Igreja e tempo do mercador. In: _____. Para um novo conceito de Idade Média. Lisboa: Estampa, 1979, p. 61-73.

MAC FARLANE, Robert. Montanhas da mente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

MARINHO, Alcyane; INÁCIO, Humberto. Educação física, meio ambiente e aventura: um percurso por vias instigantes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 3, p. 55-70, maio 2007.

McCORMICK, John. Rumo ao paraíso: a história do movimento ambientalista. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1992.

PICKETT, Bronte; POLLEY, Scott. Investigating the history of outdoor education in South Australia. Australian Journal of Outdoor Education, v. 5, n. 2, p. 49-53, 2001.

RAUCH, André. As férias e a natureza revisitada (1830-1939). In: CORBIN, Alain (ed.). História dos tempos livres. Lisboa: Teorema, 2001, p. 93-135.

SALGUEIRO, Valéria. Grand Tour: uma contribuição à história do viajar por prazer e por amor à cultura. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 22, n. 44, p. 289-310, 2001.

THOMAS, James. Kurt Hahn and the aims of education. Journal of Experiential Education, v. 13, n. 1, p. 6-13, 1990.

VIGARELLO, Georges. A invenção da ginástica no século XIX: movimentos novos, corpos novos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 1, p. 9- 20, set. 2003.

WOODS, Henry. Nols history. National Outdoor Leadership School. Disponível em: http://www.nols.edu/about/history/nols_history.shtml. Acesso em: 21 jan. 2009.

Published

2011-03-20

How to Cite

Dias, C. (2011). Historical Perspectives for Leisure and Outdoor Education. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 14(1). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.783

Issue

Section

Artigos de Revisão