Ups and Downs of Leisure, School and Physical Education

Meetings and Mismatches

Authors

  • Tiago Felipe da Silva Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.785

Keywords:

Leisure Activities, Education, Physical Education and Training

Abstract

The objective of the current text was to present reflections about leisure and its relation with education, school and scholar physical education. Considering some authors who discuss the proposed themes it was sought to: 1) develop considerations about the cultural contents of leisure and its approach on scholar physical education classes; 2) approach aspects referring to especif and non-especif equipments of leisure and the school in the ambit of this discussion; and 3) lastly, share some reflections about leisure curriculum in the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRACHT, V. Educação Física Escolar e Lazer. In:WERNECK, C. L. G. e ISAYAMA, H. F. (Org.). Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

________. Educação Física Conhecimento e Especificidade. In: SOUZA, E. S. e VAGO, T. M. (Org.). Trilhas e Partilhas: Belo Horizonte: Ed. Do autor, 1997.

BRASIL. Lei 9.394 Diretrizes e Bases da Educação Nacional, art. 26 alterada pela lei 10.793, de 1 de dezembro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.793.htm#art26§3. Acesso em: 29 mar 2011.

CAMARGO, L. O. Recreação Pública. Cadernos de Lazer, São Paulo, n. 4, p. 29-36. 1979.

________. O que é lazer. São Paulo: Brasiliense. 1986.

DOMENEGHINI, F.; SANTOS, M. O.; SILVA, R. A. Os conteúdos culturais do lazer nas aulas de educação física. SEMINÁRIO “O LAZER EM DEBATE”, 10, Belo Horizonte. Coletânea... Belo Horizonte: UFMG/DEF/CELAR, 2009, p. 272 - 278.

DUMAZEDIER, J. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: SESC, 1980.

GOMES, C. L. Lazer – Concepções. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

________. Significados de recreação e lazer no Brasil:reflexões a partir de análises de experiências institucionais (1926 – 1964). 2003. Tese (doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

ISAYAMA, H. F. Recreação e Lazer Como Integrantes de Currículos dos Cursos de Graduação em Educação Física. 2002. Tese (Doutorado) Educação Física – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

MARCASSA, L. Lazer – Educação. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MARCELLINO, N. C. Lazer e Educação. 13. ed. Campinas: Papirus, 2008.

________. Estudos do lazer: uma introdução. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

MELO, V. A. Conteúdos Culturais. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MONTEIRO, F. L.; SILVA, L. F. Lazer-Educação e Educação para o Lazer no ensino Médio. SEMINÁRIO “O LAZER EM DEBATE”, 10, Belo Horizonte. Coletânea... Belo Horizonte: UFMG/DEF/CELAR, 2009, p. 265-271.

PELLEGRIN, A. D. Equipamento de Lazer. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

REQUIXA, R. Sugestão de Diretrizes para uma Política Nacional de Lazer. São Paulo: SESC, 1980.

________. Cadernos de Lazer. São Paulo: SESC, 1976.

RODRIGUES, C.; STEVAUX, R. P. Pensando a educação para o lazer. SEMINÁRIO “O LAZER EM DEBATE”, 10, Belo Horizonte. Coletânea... Belo Horizonte: UFMG/DEF/CELAR, 2009, p. 258-264.

SCHWARTZ, G. M. Internet. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

VAGO, T. M. A Educação Física na Cultura Escola: Discutindo Caminhos para Intervenção e a Pesquisa. In: BRACHT, V. e CRISORIO, R. (Org.). A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. Campinas: Autores Associados; Rio de Janeiro: PROSUL, 2003.

________. M. Intervenção e conhecimento na escola: por uma cultura escolar de Educação Física. IN: GOELLNER, S. V. (Org.). Educação Física/Ciências do Esporte: intervenção e conhecimento. Florianópolis: Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, 1999.

WERNECK, C. L. G. Lazer, Trabalho e Educação: relações históricas, questões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora UFMG/CELAR, 2000.

WERNECK, C. L. G. e ISAYAMA, H. F. (Org.). Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Published

2011-03-20

How to Cite

Silva, T. F. da. (2011). Ups and Downs of Leisure, School and Physical Education: Meetings and Mismatches. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 14(1). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.785

Issue

Section

Artigos de Revisão