“Strawberries with Sugar” on Screen
A Pedagogical Experience with Portuguese Students of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2010.820Keywords:
Leisure Activities, Television, Physical Education and TrainingAbstract
This paper aims to describe and analyse a pedagogical experience carried on with Portuguese students of Physical Education. This experience consists in the problematisation of a TV series entitled “Strawberries With Sugar” (Morangos Com Açúcar, in Portuguese). The TV programmes are productions which aim to disseminate meanings and to entertain the audience. The Physical Education students, when proceeding to a quality reading of the media, will be able to socially intervene in the future, in an effective manner. As methodological procedures, a 'dense description' of the exchange of meanings among the participants of the survey is made, thus characterising an eminently qualitative study. As a result, the pedagogical experience made feasible for the students the revision of concepts and reflections that contribute for these subjects' personal development and professional training.
Downloads
References
BOURDIEU, P. Sobre a televisão. 3. ed. Oeiras: Celta Editora, 1997.
BETTI, M. A janela de vidro: esporte, televisão e educação física. Campinas: Papirus, 1998.
DUMAZEDIER, J. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: SESC, 1980.
MAGNANI, J. G. Os circuitos dos jovens urbanos. Tempo Social, São Paulo, v.17, n.2., 2005. Disponível em:<http://www.scielo.br>. Acesso em: 29 jan. 2008.
MARCELLINO, N.C. Lazer e educação. Campinas: Papirus, 1987.
MORANGOS com açúcar. Autoria: Casa da Criação. Produção: NBP. Transmissão: Portugal, Romênia e Síria: TVI, desde 2003. Série de televisão.
PAIS, J. M. Comportamentos dos adolescentes de hoje: resultados de alguns estudos. Porto: ASA Editores II, S.A., 2000. p.49-73.
SILVA, C. L. da. A “midiação” das práticas corporais: significados da musculação para freqüentadores de um parque público. 2003. 161f. Dissertação (Mestrado em Educação Física)- Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.
________ . A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 1998.