The Play and the Playfull in the Teaching of Physical Education at School
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2010.830Keywords:
Physical Education and Training, Education, Culture, Leisure ActivitiesAbstract
Understanding the game as culture phenomenon and as the content of Physical Education at school, from the Movement Culture, direct our reflection on the relationship between play and playfulness. In order to highlight similarities and differences, we highlight the modern sport as a point of tension of this relationship, which reframes the meaning of the play and its relationship with the playful.
Downloads
References
BARROS, M. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Record, 2004. 104 p.
BENJAMIN, W.. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. 5. ed. São Paulo: Editora 34, 2002. 176 p.
BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003. 134 p.
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar! 7. ed. Santos: Ed. Re-Novada, 1997. 170 p.
CALLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990. 228 p.
ELIAS, N.; DUNNING, E. A busca da excitação. Lisboa: Difel, 1992. 421 p.
FREIRE, J. B. Da criança do brinquedo e do esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 02, n. 13, p. 299-307, 1992.
HUIZINGA, J. Homo-ludens: o jogo como elemento da cultura. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1990. 256 p.
LUCENA, R. O esporte na cidade: aspectos do esforço civilizador brasileiro. Campinas: Autores Associados, 2001. 153 p.
MELO, V. A. História da educação física e do esporte no Brasil. São Paulo: IBRASA, 1999. 115 p.
MENDES, Maria Isabel Brandão de Souza. O conhecimento do corpo na Educação Física escolar. In NÓBREGA, Terezinha Petrucia (Org). O ensino de Educação Física de 5ª a 8ª série. 2005. p. 70-79.
NÓBREGA, Terezinha Petrucia. O mundo vivido e a cultura elaborada: processos de conhecimento na Educação Física escolar. In NÓBREGA, Terezinha Petrucia (Org). O ensino de Educação Física de 5ª a 8ª série. 2005. p. 83-90.
________. De quantos anos precisa um artista para poder falar com sua própria voz? Notas, memórias e experiências com a educação de crianças. In: CAPISTRANO, N. J.; PONTES, G. (Org.). O ensino de educação física e artes na infância. Coleção Cotidiano Escolar, v. 4, n. 1, p. 09-23, Natal: Paidéia, 2008.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. 662 p.