Notes about the Body, Health and Playful
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2009.838Keywords:
Human Body, Family Health, Leisure ActivitiesAbstract
This article presents a theoretical analysis contributed to the development of research entitled “In the wrong way the of disciplining of bodies: the playful, the units of family health and intersectoral” financed for the Net CEDES of the Ministry of Sport by. The aim of this study was to establish reflections on discourses and educational practices in health, build relationships with the playfulness and the body. First, to investigate about the strengthening of playfulness to the disciplining of bodies and then, on the possibility of offering resistance to this process. In front the arguments presented, stressed the importance to refute an idealized view of the playfulness and the need to understand playful as existential phenomenon, which may be present at various times daily.
Downloads
References
CARVALHO, Y. M. O mito da atividade física e saúde. São Paulo: Hucitec, 1995.
________. Formação profissional em políticas públicas de lazer com enfoque na saúde. IN: MARCELLINO, N. C. (Org.). Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. São Paulo: Papirus, 2003.
FOUCAULT, M. História da sexualidade 1: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
________. Resumo dos cursos do Collége de France (1970-1982). Tradução de Andréa Daher. Rio De Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
________. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
________. Microfísica do poder. Tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
________. O nascimento da clínica. Tradução de Roberto Machado. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.
FRAGA, A. B. Exercício da informação: governo dos corpos no mercado da vida ativa. São Paulo: Autores Associados, 2006.
FRAGA, A. B. et al., “Sedentarismo é...”: concepções de praticantes de caminhada e medicalização das práticas corporais. In: FRAGA, A. B.; MAZO, J. Z.; STIGGER, M. P. (Org.). Políticas de lazer e saúde em espaços urbanos. Porto Alegre: Gênese, 2009. p. 21-35.
GOMES, C. L. Lúdico. In: _____. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 141-146.
GOMES, I. M. Conselheiros modernos: propostas para a educação do indivíduo saudável. Brasília: Thesaurus/CBCE, 2009.
HUIZINGA, J. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. 5. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2001.
MENDES, M.I.B.S. Mens Sana in Corpore Sano: saberes e práticas educativas sobre corpo e saúde. Porto Alegre: Sulina, 2007.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999a.
MERLEAU-PONTY, M. O visível e o invisível. 3. ed. Tradução de José Artur Gianotti e Armando Moura d`Oliveira. São Paulo: Perspectiva, 1999b.
MUCHAIL, S. T. Foucault, simplesmente: textos reunidos. São Paulo: Loyola, 2004.
NÓBREGA, T. P. Corporeidade e educação física: do corpo objeto ao corpo sujeito. 3. ed. Natal: Editora da UFRN, 2009.
SANT`ANNA, D. B. O prazer justificado: história e lazer. São Paulo: Marco Zero, 1994.