Leisure i want so that you to See
Disarming Violence, Cultivating Lives and Transforming the Social One
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2009.867Keywords:
Leisure, Violence, Adolescent, Social change, Social conditionsAbstract
This study consist in verify the social contribution of leisure to adolescents involved with violence in the Curuçambá’s quarter, in Ananindeua’s district, Pará’s state. Started with an implementation of a leisure’s program, during three months, involving the adolescents in different activities. The leisure arise means to the access to individual’s socialization; a law which no depend of social classes, mental, sensorial and physical’s appropriates conditions and aspects. Had positives results, with real alterations on the relation among the adolescents and the violence, so allowing, a new life perspective and developing a cooperative and solidary’s vision of the world. The work is a result of case’s study (GIL, 2001), using the methodology of research- action (THIOLLENT, 1995), which one included this dimensions: planning, action, observation and reflection, using interviews semi-structured (LAKATOS, 1999).
Downloads
References
ASSIS, Sávio. Reinventando o esporte: possibilidades da prática pedagógica: refletindo sobre a escola capitalista. Campinas: Autores associados. 2001.
BARBIER, René. A pesquisa-ação. 2. ed. Brasília: Plano Editora, 2002.
BROWN, G. Jogos cooperativos: teoria e prática. 2. ed. São Leopoldo: Sinodal, 1995.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 2. ed. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.
DUTRA, Valvim. M. Renasce Brasil: Segurança e prevenção da violência. São Paulo: Nova Ordem, 2002.
EISENSTEIN, Evelyn. Adolescência: definições, conceitos e critérios-revista adolescência e saúde. Revista oficial do núcleo de estudos da saúde do adolescente, v. 2, n. 2, 2005.
FREIRE, João Batista (Org.). A questão da competição. In: FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1989.
GALLAHUE, David; OZMUN, Jonh. C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês crianças, adolescentes e adultos. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2001.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas,1999.
FILHO, Ari Lazarotti. Formação para a ação: a experiência do esporte e lazer da cidade no “Nortão” do Mato Grosso. In: CASTELANNI FILHO, Lino (Org.) Gestão Pública e Política de Lazer: a formação de agentes sociais. Campinas: Autores Associados, 2007.
MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e esporte: políticas publicas. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.
______. Pedagogia da animação. 6. ed. Campinas: Papirus. 1989.
______. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996. MATOS, Lucília da Silva. Entre a casa e a rua, a Escola Circo: Representações sobre o lazer e o trabalho. Belém: UFPA, 2001. (Projeto de pesquisa).
______. Belém, do direito ao lazer ao direito a cidade. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e esporte: políticas publicas. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. É possível prevenir a violência? Reflexões a partir do campo da Saúde Pública. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de janeiro, v. 1, n. 4, p. 7- 32, 1999.
______. A violência social sob a perspectiva da Saúde Pública. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 10, n.1, p. 07-18, 1994.
______. (Org.). Bibliografia comentada da produção científica brasileira sobre violência e saúde. Rio de Janeiro: ENSP, 1999.
SEGALIN, Andréia; TRZCINSKI, Clarete. A face oculta do ato infracional na adolescência da responsabilização do adolescente à irresponsabilidade pública e social. In: REUNIÃO ANUAL DA SBPC, 58., 2006, Florianópolis. Anais ...Florianópolis: SBPC, 2006.
SILVA, José Fernando Siqueira da. O método em Marx e o estudo da violência estrutural. 2. ed. São Paulo: Vozes. 2002.
STIGGER, Marco Paulo, Esporte, lazer e estilos de vida: Um estudo etnográfico. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2002.
SOARES, Carmem Lúcia. Corpo, conhecimento e educação: notas esparsas. Campinas: Autores Associados. 2001.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.