Leisure and Educative Processes
The Enterprise’s Recreation Clubs Managers Point of View
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2009.873Keywords:
Interpersonal Relations, Total Quality Management, Corporate Governance, LeisureAbstract
The study intended, through phenomenological research, specifically the “situated phenomenon” method, to understand the educative processes present in the social practices of leisure, based on the speeches of three managers of two enterprise’s recreation clubs. In the data analyses the next categories were constructed: A) Leisure to relax and to return to work; B) Interpersonal relationship in leisure experiences; C) Leisure experiences provided by the enterprise. Being so, we could identify educative processes of cooperation, attention to rules, claim of rights, dialoguing, alienation and possibility of knowledge of a new place. These educative processes happen in the everyday interactions, through interpersonal relationships during leisure experiences provided by the enterprises.
Downloads
References
ALBORNOZ, Suzana. O que é trabalho? 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1998.
ALMEIDA, Maria C. M. Os “retalhos” do lazer na Singer. In: MARCELLINO, Nelson C. (Org.). Lazer e empresa: múltiplos olhares. 4.ed. Campinas: Papirus, 2003. p.37-44.
ANTUNES, Ricardo. Trabalho. In: GOMES, Christianne L. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p.227-232.
CAMARGO, Luiz O. de L. Educação para o lazer. São Paulo: Ed. Moderna, 1998. CHAUÍ, Marilena. Introdução. In: LAFARGUE, Paul. O direito à preguiça. São Paulo: HUCITEC; Unesp, 1999. p.09-56.
DECCA, Edgar S. E. P. Thompson: tempo e lazer nas sociedades modernas. In: BRUHNS, Heloisa T. (Org.). Lazer e ciências sociais: diálogos pertinentes. São Paulo: Chronos, 2002. p.59-73.
DUMAZEDIER, Joffre. Lazer e cultura popular. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004. ______. Sociologia empírica do lazer. 2.ed. São Paulo: Perspectiva: SESC, 1999.
FIORI, Ernani M. Conscientização e educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 03-10, 1986.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34aed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
______. Pedagogia do oprimido. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. ______. Política e educação: ensaios. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GAELZER, Lenea. O compromisso social da educação para o tempo livre. Reflexão, Campinas, n.35, p.49-56, 1986.
GARNICA, Antonio V. M. Algumas notas sobre pesquisa qualitativa e fenomenologia. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v.1, n.1, p.109-122, 1997.
GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. História da educação brasileira. São Paulo: Cortez, 2006.
GOERK, João A.; MÜLLER, Ademir. A visão dos associados referente às atividades de lazer oportunizadas pela Associação Atlética Philip Morris. In: MÜLLER, Ademir; DaCOSTA, Lamartine P. (Org.). Lazer e trabalho: um único ou múltiplos olhares? Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003. p.137-153.
GOMES, Christianne L. Lazer. Belo Horizonte: Material para fins didáticos da disciplina Introdução aos estudos do lazer- EEFFTO/CELAR/UFMG, 2006.
______. Lazer e trabalho. Brasília: SESI/DN, 2005.
GONÇALVES, Reinaldo. A empresa transnacional. In: KUPFER, David; HASENCLEVER, Lia (Org.) Economia industrial: fundamentos teóricos e práticas no Brasil. Rio de Janeiro: Elsevier, 2002. p.389-411.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz; SANTOS, Matheus O. Brincando no jardim: processos educativos de uma pratica social de lazer. In: EDUCERE – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇAO –PUCPR – PRÁXIS, 6, 2006, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2006. p.1902-1915.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz et al. Lazer e processos educativos no Jardim Gonzaga – São Carlos/SP. In: ENCONTRO NACIONAL DE RECREAÇAO E LAZER – ÉTICA E LAZER NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA, 17, 2005, Campo Grande. Anais... Campo Grande: UCDB, 2005. CD-ROM.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Lazer e trabalho: a perspectiva dos líderes das centrais sindicais do Brasil e de Portugal em tempos de globalização In: ______. (Org.). Interfaces do lazer: educação, trabalho e urbanização. São Paulo: Casa do Novo Autor, 2008, v.1, p. 54-108.
INFANTE, Rosana. O público e o privado: administração municipal e lazer nas empresas. In: MARCELLINO, Nelson C. (Org.). Lazer e empresa: múltiplos olhares. 4.ed. Campinas: Papirus, 2003. p.113-122.
MACHADO, Evelcy M.; PASQUALOTTO, Maria M.; FONTANA, Maria I. A educação não-formal e as políticas de formação do pedagogo. In: EDUCERE – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇAO – PUCPR – PRÁXIS, 6, 2006, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2006. CD ROM.
MACHADO, Ozeneide V. de M. Pesquisa qualitativa: modalidade fenômeno situado. In: BICUDO, Maria A. V.; ESPOSITO, Vitória H. C. (Org.). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: Ed. UNIMEP, 1994. p.35-46.
MADSEN, Johanne E. H. Lazer na empresa e lazer pela empresa: a associação da marca ao lazer e à qualidade de vida. In: MARCELLINO, Nelson C. (Org.). Lazer e empresa: múltiplos olhares. 4.ed. Campinas: Papirus, 2003. p.95-111.
MARCELLINO, Nelson C. (Org.). Lazer e empresa: múltiplos olhares. 4.ed. Campinas: Papirus, 2003.
______. Lazer e educação. 3.ed. Campinas: Papirus, 1995.
MARQUES, Renato F. R.; GUTIERREZ, Gustavo L.; ALMEIDA, Marco A. B. Esporte na empresa: a complexidade da integração interpessoal. Rev. Bras. Educ. Fís. Esp., São Paulo, v.20, n.1, p.27-36, jan/mar, 2006.
MARTINS, Joel. Preliminares: currículo e fenomenologia. In: ______. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992. p.21- 41.
MARTINS, Joel; BICUDO, Maria A. V. A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. São Paulo: Editora Moraes: EDUC, 1989.
MARX, Karl. O capital. Livro I, n.1, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
MASCARENHAS, Fernando. Lazer e grupos sociais: concepções e método. 2000. 122f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
MELO, Victor A. de; ALVES JUNIOR, Edmundo de D. Introdução ao lazer. Barueri: Manole, 2003.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
PADILHA, Valquíria. Se o trabalho é doença, o lazer é remédio? In: MÜLLER, Ademir; DaCOSTA, Lamartine P. (Org.) Lazer e trabalho: um único ou múltiplos olhares? Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003. p.243-266.
PIMENTEL, Giuliano G. de A. Lazer: fundamentos, estratégias e atuação profissional. Jundiaí: Fontoura, 2003.
SANTOS, Matheus O. et al. Estação comunitária do Jardim Gonzaga: processos educativos vivenciados na prática social do lazer In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE: "Saberes Docentes" - edição internacional, 7, 2007, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2007. p.1543-1555.
SILVA, Petronilha B. G. et al. Práticas sociais e processos educativos: costurando retalhos de uma colcha. São Carlos: texto para fins didáticos da disciplina Práticas Sociais e Processos Educativos – PPGE/UFSCar, 2008. 27p.
WOODCOCK, George. Os grandes escritos anarquistas. 4.ed. Porto Alegre: L&PM, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.