DIMENSION Journal

pioneer in academic knowledge in the Pantanal region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2023.40794

Keywords:

history of psychology, Dimensão journal, Corumbá pedagogical center, social history

Abstract

This article aims to characterize the academic production published in the journal Dimensão throughout the 1970s, at the Pedagogical Center of Corumbá. A pioneer in the production of knowledge in the region, such a characterization may contribute to the memory of higher education in western Brazil. Using the historical genealogical analysis procedure, we read the texts that compose each issue, identifying the following points of analysis: 1) Contribution and involvement with the community; 2) Perspective of evaluation of the work carried out in the Pedagogical Center of Corumbá. The first point includes the presence of the Clinic-School of Psychology and its work with the community. As a result, we note the strength of publications with the increase and diversity of themes over the years. Finally, we discuss that federalization is seen as a determining reason for the closure of the activities of all the journals of the Pedagogical Centers, including the journal Dimensão, in 1977.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rômulo Ballestê Marques dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/CPAN

Rômulo Ballestê Marques dos Santos é Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) com período sanduíche na Columbia University/NYC e Professor do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus do Pantanal.

Tathiane Auxiliadora Ramos Cortez, Universidade Federal Fluminense

Psicóloga pela UFMS, Mestre pelo PPGP-UFG e doutoranda do PPGP-UFF. Psicoterapeuta com uma proposta clínica racializada e de atenção especial à Saúde Mental da População Negra.

Thalita Batista Caffé, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/CPAN

Graduanda do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus do Pantanal.

References

Almeida, E. S. (2002). Apresentação. Revista Dimensão. Edição especial – 35 anos Campus do Pantanal.

Alves, G. L. (1975). O reexame de currículo no CPC: seu contexto e suas perspectivas. Revista dimensão, 4, 11-20.

Baruki, S. (1973). Reflexões. Revista dimensão, 3, 7-9.

Baruki, S. (1975a). Portaria 17/74. Revista dimensão, 4, 9-10.

Baruki, S. (1975b). Avaliando resultados e revendo posição… Revista dimensão, 4, 7.

Baruki, S. (1977). Noticiário. Revista dimensão, 5/7, 305-306. (Trabalho original publicado em 1975)

Baruki, J. (1977). Relatório: estudo piloto realizado na área de Psicologia Educacional. Revista Dimensão, 5/7, 119-126. (Trabalho original publicado em 1975)

Baruki, S. (1997). Apresentação. Revista dimensão. Edição especial – 30 anos de CEUC.

Benfica, T. A. H. (2016). História e Universidade: a institucionalização do campo histórico na Universidade Estadual de Mato Grosso/Mato Grosso do Sul (1968-1990) [Tese de doutorado defendida no Programa de Pós Graduação em História da Universidade Federal da Grande Dourados (PPGH/FCH/UFGD)].

Bittar, M., Silva, M. G. M., & Veloso, T. C. A. (2003). Processo de interiorização da educação superior na Região Centro-Oeste: particularidades dos estados de Mato Grosso e Mato Grosso do Sul. Série Estudos, Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, 16, 147-164.

Bittar, M. (2009a). Mato Grosso do Sul: a construção de um estado. Vol 1: Regionalismo e divisionismo no sul de Mato Grosso. Ed. UFMS.

Bittar, M. (2009b). Mato Grosso do Sul: a construção de um estado. Vol 2: Poder político e elites dirigentes sul-matogrossenses. Ed. UFMS.

Brozek, J., & Massimi, M. (orgs.). (1998). Historiografia da Psicologia Moderna. Editora Unimarco e Edições Loyola.

Candia, J. S. (1977). Ainda sobre a nossa capa. Revista dimensão, 5/7, 13. (Trabalho original publicado em 1975)

Coelho, W. (1977). CPC: Dez anos de realização em prol da cultura de Mato Grosso.

Dorileo, B. P. (1984). Pensar para fazer: coletânea de discursos. UFMT – Imprensa universitária.

Foucault, M. (2010). Arqueologia do saber. Forense Universitária.

Gavroglu, K., Patinotis, M., Papanelopoulou, F., Simões, A., Carneiro, A., Diogo, M. P., Sánchez, J. R. B., Belmar, A. G., & Nieto-Galan, A. (2008). Science and Techonology in the European Periphery: Some Historiographical Reflections. History of Science, 46(2), 153-175.

Hamdan, A. C., Amorim, S. M. F., Francellino, S. M. R. L., & Silva, A. S. (1997). A estrutura de funcionamento e atividades desenvolvidas na seção de clínica psicológica do CEUC. Revista Dimensão. Edição Especial 1967/1997 – 30 anos de CEUC, 82-87.

Hanny, W. S., & Hany, A. S. (2020) O regime de 1964 e a gênese da UFMS: de Instituto Superior de Pedagogia a Campus do Pantanal, os primeiros desafios para a afirmação da Universidade cinquentenária. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educacão (Florianópolis), 38(3), 1-25.

Jacques, W. C. A. (1971). Nossa capa. Revista Dimensão, 1, 1.

Jacques, W. C. A., Chamma, C. M., Cosata, Q. P. G., Duarte, C. V., Fernandes, A., Filho, A. B., Kassar, A. B., Machado, J. S., Maciel, R. M., Mali, F., Marinho, R., Moura, L. H. S., Pimenta, A., Siqueira, I. S., Torres, C. C. (1972a). Interesses profissionais predominantes no estudante corumbaense. Revista Dimensão, 2 , 83-91.

Jacques, W. C. A., Duarte, A. V., Lima, R. G., Mello, I. R., Oliveira, M. M. P., Oliveira, T. G., Souza, C. R. (1972b). Oportunidades escolares em Corumbá. Revista dimensão, 2, 83-91.

Mazzetti, A. C., Rubin-Oliveira, M., Pezarico, G., & Wielewicki, H. D. G. (2019). RELAÇÃO CENTRO X PERIFERIA: A UNIVERSIDADE EM DEBATE. Educação Em Revista, 35, e193459. https://doi.org/10.1590/0102-4698193459

Melo, W. F. (1994). Apresentação. Cadernos de Psicologia (UFMS – Centro Universitário de Corumbá, Departamento de Psicologia), 1, 3.

Melo, W. F. (2016). O primeiro curso de Psicologia no Oeste brasileiro. In André Augusto Borges Varella (org.). Diálogos em análise do comportamento (17- 36). Campo Grande: UCDB.

Melo, D. A. S. (2010) Memória social e criação: uma abordagem para além do modelo da representação. [Tese de Doutorado defendida no Programa de Pós-Graduação em Memória Social na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro].

Naujorks, G. G. B., & Amorim, S. M. F. (1997). Caracterização dos usuários da Clínica Psicológica do CEUC/FUFMS. Revista Dimensão. Edição Especial 1967/1997 – 30 anos, 9-17.

Panovich, J. V. (1977) Situação dos licenciados e cursistas do CPC no mercado de trabalho. Revista Dimensão, 5/7, 127-142. (Trabalho original publicado em 1975)

Pozzi, A. (2006). O processo de implantação do ensino superior na região do Pantanal de Mato Grosso do Sul – Corumbá: (1961-2002). [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Católica Dom Bosco]. https://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/7925-o-processo-de implantacao-do-ensino-superior-na-regiao-do-pantanal-de-mato-grosso

do-sul-corumba-1961-2002.pdf

Rosa, J. P. (1993). As duas histórias da Universidade: 1966-1978. ACS/RTR: UFMS.

Sena, D. M. (2017). Meio século de pesquisa em História Regional: do ISPC ao CPAN/UFMS. Revista GeoPantanal UFMS/AGB, 23, 93-109.

Valle, D., Leite, E. F. (2002). 35 anos de CEUC: influências, experiências e religiosidades populares. Revista Dimensão. Edição Especial – 35 anos Campus do Pantanal, 9-22.

Published

2023-09-19

How to Cite

Santos, R. B. M. dos, Cortez, T. A. R., & Caffé, T. B. (2023). DIMENSION Journal: pioneer in academic knowledge in the Pantanal region. Memorandum: Memory and History in Psychology, 40. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2023.40794

Issue

Section

Articles