Indexing policy in practice

the dynamics of its planning and constitution link with teaching in Library Science

Authors

  • Lais Pereira de Oliveira Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Sara da Cruz Vieira Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Daniel Martínez-Ávila Universidade Estadual Paulista (Unesp) e Universidade Carlos III de Madrid (UC3M)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2020.20202

Keywords:

School indexing policy, Teaching in Library Science, Subject indexing, School community

Abstract

This paper studies indexing policies for the context of teaching in Library Science. It aims to bridge the dynamics of planning and constitution of this policy, in the context of school libraries, to the teaching of Indexing and Abstracts in Library Science. It is a descriptive study that follows a qualitative approach to the methodology and a case study, as it is focuses on the reality of the academic scenario of the undergraduate program in Library Science of the Universidade Federal de Goiás, weaving interpretations from this case. The study was based on a comparative documentary research, based on the guides of the practical activities and the indexing policy created the course. The results show an important connection between these two aspects in the case studied, as the theoretical background related to the elements in the policy was considered and put into practice. We conclude that with the development of this policy, it is always valuable to consider the characteristics of the information unit to create an indexing policy that is consistent with its reality, best adapting it to the needs of the products of the subject indexation, in addition to understand the relevance of these practices for the information organization.

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Author Biographies

Lais Pereira de Oliveira, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Docente do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

Sara da Cruz Vieira, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Graduanda em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

Daniel Martínez-Ávila, Universidade Estadual Paulista (Unesp) e Universidade Carlos III de Madrid (UC3M)

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Possui graduação em Biblioteconomía y Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2005), Licenciado en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2007), Mestrado em Investigación en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2009), e Doutorado internacional pelo Programa Oficial de Doctorado en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2012). Foi Pesquisador e Instrutor Adjunto na University of Wisconsin-Milwauke até setembro de 2014 e Professor Assistente Doutor da Universidad Carlos III de Madrid até setembro de 2013 e desde setembro de 2019. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Organização da Informação. Membro do International Society for Knowlege Organization (ISKO) Scientific Advisory Board. 

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Published

2020-05-25

How to Cite

OLIVEIRA, L. P. de; VIEIRA, S. da C. .; MARTÍNEZ-ÁVILA, D. Indexing policy in practice : the dynamics of its planning and constitution link with teaching in Library Science. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 10, 2020. DOI: 10.35699/2237-6658.2020.20202. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/20202. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Relato de experiência