Anti-racist school library

manifestations of racism and ethnic-racial prejudice in cordel literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2022.35474

Keywords:

Racism, Ethno-racial prejudice, Ethno-racial diversity, Literature of cordel, School library

Abstract

This research sought to contextualize cordel literature - a textual genre that emerged in Iberian culture and widely adopted in Brazilian culture, especially in the Northeast region - and to explore and problematize the manifestations of racism and ethnic-racial discrimination, and the portrayal of the black person, present in cordel. It also sought to emphasize the role of the school library in educational and pedagogical activities against racism and ethnic-racial prejudice, which unfortunately, are still quite frequent issues in Brazilian society and must be vehemently fought, especially through of education. An extracurricular activity carried out with students from the 5th year of elementary school in a private school, at the library, is also discussed: the critical reading and analysis of the cordel “Peleja do Cego Aderaldo with Zé Pretinho do Tucum”, by Firmino Teixeira do Amaral. Participating students presented critical and reflective positions in relation to the harsh manifestations of discrimination and prejudice envisioned. It fell to the school library the role of stimulating and organizing the reading process of string literature so that, through it, students could increase their knowledge, their critical and reflective capacity about such tough topics, so that they enable them to perform better roles in society and citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, F. T. Peleja do Cego Aderaldo com Zé Pretinho do Tucum. São Paulo: Luzeiro, 2011.

CALDIN, C. F. Reflexões acerca do papel do bibliotecário de biblioteca escolar. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 163-168, jan. 2006.

FARIAS, M. H. Temáticas e características da literatura de cordel. In: MENDONÇA, R. H. (org.). Literatura de Cordel e Escola. Salto para o Futuro, [s.l.], Ano XX, boletim 16, p. 13-19, 2010.

FREIRE, P. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar: 16. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2006.

GUIMARÃES, A. S. A. Racismo e anti-racismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.

HERINGER, R. Desigualdades raciais no Brasil: síntese de indicadores e desafios no campo das políticas públicas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 18, supl., p. 57-65, 2002.

KUHLTHAU, C. C. O papel da biblioteca escolar no processo de aprendizagem. In: VIANNA, M. M.; CAMPELLO, B.; MOURA, V. H. V. (org.). Biblioteca escolar: espaço de ação pedagógica. Belo Horizonte: EB/UFMG, 1999. p. 9-14.

NOGUEIRA, A. M. L. Cordel, mulher e negritude: para uma experiência emancipatória em sala de aula. Revista Vozes dos Vales, [s.l.], n. 13, ano VII, p. 1-18, 2018.

SOUSA, L. A.; TESTA, E. C. Manifestações de racismo e de preconceito no cordel Peleja do Cego Aderaldo com Zé Pretinho do Tucum, de Firmino Teixeira do Amaral: análise de uma sequência básica de leitura. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 11, n. 2, p. 121–135, 2020.

VÁLIO, E. B. M. Biblioteca escolar: uma visão histórica. Transinformação, Campinas, v. 2, n. 1, p. 15-24, jan./abr. 1990.

VIANA, A. Origens da Literatura de Cordel. In: MENDONÇA, R. H. (org.). Literatura de Cordel e Escola. Salto para o Futuro, [s.l.], Ano XX, boletim 16 p. 8-12, 2010.

Published

2022-05-30

How to Cite

CERRAO, N. G. . Anti-racist school library: manifestations of racism and ethnic-racial prejudice in cordel literature. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, n. Especial, 2022. DOI: 10.35699/2237-6658.2022.35474. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/35474. Acesso em: 17 jul. 2024.