THE USE OF INSTAGRAM AS A TOOL FOR SCIENTIFIC DISSEMINATION

content analysis of the profile @cienciaejuventude

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2023.39216

Keywords:

Scientific Dissemination, Content Analysis, Social Network, Instagram

Abstract

The actions aimed at scientific dissemination are of paramount importance in a research, making science accessible and reach the most diverse types of audiences. This work aims to make a content analysis of the social network Instagram of the page: @cienciaejuventude, profile created by a research group of the Institutional Program of Scholarships for Scientific Initiation (Pibic), of the Federal Institute of Sergipe (IFS), Aracaju Campus. Regarding the empirical analyses, the data were collected through the analysis of the posts and the semi-structured interviews with the researchers. These data were analyzed according to the precepts of Bardin's Content Analysis (2011). Although the numbers reached are not expressive from the quantitative point of view, the page achieves the goal of making scientific dissemination in a light, accessible way, while it is informative and uses graphic and visual resources.

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Author Biographies

Monique de Sá Tavares Viard, Universidade Federal de Sergipe

É graduada em Comunicação Social/ habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Possui especialização em Comunicação Digital, Webjornalismo e Novas Mídias pela Universidade Tiradentes (Unit). Cursou como discente especial a disciplina de História dos Processos e Produtos Midiáticos no Mestrado de Comunicação da UFS. Tem ampla experiência em Assessoria de Comunicação, ocupando do cargo de jornalista do Instituto Federal de Sergipe. Atualmente é mestranda do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe, Mestrado Profissional em Gestão da Informação e do Conhecimento.

Pablo Boaventura Sales Paixão, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Complutense de Madri (2016), com título revalidado pela Universidade de Brasília (UnB); Mestre em Educação (2011); Especialista em Comunicação e Mídia Digital (2006) e Bacharel em comunicação social (2004) pela Universidade Tiradentes - UNIT. Professor permanente voluntário do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Integrante dos Grupos de Estudos em Comunicação, Educação e Sociedade - GECES (UNIT/CNPq); Competência em Informação (UnB/CNPq) e do Núcleo de Estudos em Mediação, Apropriação e Gestão da Informação e do Conhecimento (NEMAGI/UFS). Atualmente é Assessor de Comunicação e Eventos, além de Coordenador de Pesquisa e Extensão do Instituto Federal de Sergipe (IFS) - Campus Socorro.Tem experiência nas áreas de competência informacional e Inclusão Digital; tecnologias aplicadas à educação; Comunicação Organizacional, com ênfase em Relações Públicas e Marketing.

 

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Published

2023-05-18

How to Cite

VIARD, M. de S. T.; PAIXÃO, P. B. S. THE USE OF INSTAGRAM AS A TOOL FOR SCIENTIFIC DISSEMINATION: content analysis of the profile @cienciaejuventude. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 13, 2023. DOI: 10.35699/2237-6658.2023.39216. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39216. Acesso em: 17 jul. 2024.