Library education in the African context

Guinea-Bissau’s views

Authors

  • Iaguba Djalo Biblioteca Pública Nacional e Arquivos Históricos de Guiné-Bissau

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2022.39919

Keywords:

Information Science, Librarianship – Africa, Lusophony, Professional qualification, Guinea Bissau

Abstract

This article aims to analyze the training situation of librarians and information professionals in Africa from its origins until today, based on a bibliographic survey of the existing and available literature on the subject, with emphasis on the reality of Guinea-Bissau. The work analyzes the career of professionals in libraries and Information/Documentation services in Guinea-Bissau, reflecting on their identities, profiles, skills, social visibility, expectations, dilemmas and the way in which they develop survival strategies in the face of new challenges of information and communication technology. The dynamics of the librarianship and information sciences system are addressed in the face of the challenges that are imposed on the knowledge society, in constant evolution. Some points for reflection on the obvious need for improvement of the library and archival community in Guinea-Bissau are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, Wanda do. Sistemas e serviços de informação em Moçambique. In: CICLO DE PALESTRAS DO 1º ANIVERSÁRIO DA DABA, Luanda: s.n., 1994.

ALVES, Fernanda Maria Melo. Literacia da informação e bibliotecas no contexto universitário africano: competências para o desenvolvimento e a equidade. Revista do Centro de Investigação sobre Ética Aplicada, [s.l.], n. 1, jun. 2012.

AUGEL, Moema Parente. Desafios de ensino superior na África e no Brasil: a situação do ensino universitário na Guiné-Bissau e a construção da guineidade. Estudos de Sociologia, Pernambuco, v. 15, n. 2, p. 137-159, 2009.

AUGEL, Moema Parente. O desafio do escombro nação, identidades e pós-colonialismo na literatura da Guiné-Bissau. Rio de Janeiro: Garamond, 2007. 422 p.

BARRY, Boubacar. Senegâmbia: o desafío da História Regional. Rio de Janeiro: Centro de Estudos Afro-Asiáticos: Amsterdam: SEPHIS, 2000.

BOUVY, Michel. Stage d'tude regional sur le developpement des bibliotheques publiques en Afrique. Bulletin des bibliothèques de France (BBF), Nigeria, n. 1, p. 31-32, 1963.

DUARTE, Zuleide. A tradição oral na África. Estudos de Sociologia, Pernambuco, v. 2, n. 15, p. 181-189, 2009.

FORMATION des Bibliothécaires en Afrique. Bulletin des Bibliothèques de France, [s.l.], n. 12, p. 488, 1963.

GOMES, Eduardo de Castro. A escrita na História da humanidade. Maranhão: [s.n.], 2015.

GAEY, Doudou Sall. Le project Forcir de l'EBAD: Une situation de synergies entre E-lerning et sciences de l'Information- documentation. Master II Recherche. Université Paris 8 Saint Denis Vincennes, annéé universitaire, 2008. 106 p.

LAVSON, Sibi Latré. Formation de bibliothécaires et de bibliothécaires-documentalistes en Afrique noire: études comparatives. [S.l.], 1979/1980.

MENOU, Michel J. Cultura, Informação e Educação de Profissionais de Informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 10, 1996.

MOTA, A. Teixeira da. (éd.) Centro de Estudo da Guine-Poruguesa. Boletim Cultural da Guine-Portuguesa, n. 32, p. 309-649, 1946.

NIANE, Djibril Tamsir. Soundjata ou l'épopée mandingue. [s.l.], 1960.

SANTOS JUNIOR, Roberto Lopes dos. Análise histórica sobre o desenvolvimento da Biblioteconomia e Ciência da Informação em Angola, Moçambique e Etiópia. Em Questão, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 188–206, 2014.

TANUS, Gabrielle Francine de. Arquivos, bibliotecas e museus: varias histórias. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Lima, v. 28, n. 1, p. 85-110, 2014.

UNESCO. A Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. Relatorio para UNESCO, Educação: um Tesouro a descobrir. Porto: Edições ASA, 1996. 288 p.

UNESCO. Afrique, conférence d’états africains sur le développement de l’éducation en Afrique. [s.l.], 15-25 mai 1961.

Published

2022-05-30

How to Cite

DJALO , I. Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, n. Especial, 2022. DOI: 10.35699/2237-6658.2022.39919. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919. Acesso em: 30 jun. 2024.