Development of accessible and intersected collections with a focus on the author with disabilities

diagnosis on the inclusive collection in the State Public Library of Ceará - BECE

Authors

  • Isabela Correia de Araújo Biblioteca Pública Estadual do Ceará
  • Thamyle Vieira Machado Biblioteca Pública Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2022.39920

Keywords:

Policy for Formation and Development of Collections (PFDC), Accessibility, Intersectionality, Authors with disabilities

Abstract

The article discusses the construction of the Policy for Formation and Development of Collections (PFDC) of the State Public Library of Ceará (BECE) taking into account the presence of authors with disabilities. The study is developed by outlining directions for its objectives: to discover how PFDC is defining and implementing criteria for this development, seeking synergy between accessible supports and authors with disabilities; to verify in the library’s collection which books were written by authors with disabilities; to outline guidelines for the rational and balanced growth of the collection, focusing on the author. The methodology addressed the exploratory research on the mentioned topics and the survey of books written by authors with disabilities in the collection. It is concluded that BECE's PFDC needs to expand its scope of both authors with disabilities and accessible works, so that it reflects the plurality of forms of use of its collection. However, a more inclusive development is already in progress in the library.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZAMBUJA, Isabella Kessler de; Rozek, Marlene. A mediação de leitura na perspectiva da inclusão social na Biblioteca Pública Municipal Josué Guimarães (BPMJG). In: SEMINÁRIO LUSOBRASILEIRO DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 1., 2017, Porto Alegre. Anais Eletrônicos [...] Porto Alegre: PUCRS, 2017. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/14641. Acesso em: 10 jun. 2021.

BRASIL. Decreto nº 6.949/11. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm .Acesso em: 05 fev. 2022.

BRASIL. Decreto nº 7.559/11. Plano Nacional de Livro e Leitura. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7559.htm. Acesso em: 05 fev. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146/15. Lei Brasileira da Inclusão. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 10 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 12.343/10. Plano Nacional da Cultura. Brasília: MinC, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12343.htm. Acesso em: 05 fev. 2022.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

DIAS, Maria Mathilde Kronka; PIRES, Denise. Formação e desenvolvimento de coleções de serviços de informação. São Carlos: UFSCAR, 2003.

FIGUEIREDO, Nice Menezes de. Desenvolvimento e avaliação de coleções. 2. ed. Brasília, DF: Thesaurus, 1998.

FIGUEIREDO, Nice Menezes de. Usuários. In: FIGUEIREDO, Nice Menezes de. Paradigmas modernos da Ciência da Informação em usuários/coleções/referencias & informação. São Paulo: Polis/APB, 1999. p. 10-54.

FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1991.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS – IFLA/UNESCO. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre bibliotecas públicas. 1994. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/public-libraries/publications/PL-manifesto/pl-manifesto-pt.pdf . Acesso em: 26 jul. 2021.

LIMA, R. C. M. de; FIGUEIREDO, N. M. Seleção e aquisição: da visão clássica à moderna aplicação de técnicas bibliométricas. Ciência da Informação, Brasília, v.13, n.2, p.137-150, jul./dez. 1984.

MARTÍNEZ DE SOUSA, José. Diccionario de bibliología y ciencias afines. 2. ed. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez; Madrid: Pirámide, 1993. (Biblioteca del libro, 29).

RANGANATHAN, Shiyali Ramamrita. As cinco leis da Biblioteconomia. Brasília (DF): Brinquet de Lemos, 2009.

RIERA, Gemma. El aprendizaje cooperativo como metodología clave para dar respuesta a la diversidad del alumnado desde un enfoque inclusivo. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, [s.l.], v. 5, n. 2, 2011, p. 133-149.

SANZ CASADO, Elías. Manual de estudios de usuarios. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1994.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 2010.

VENTURA, João J. B. Bibliotecas e esfera pública. Oeiras: Celta Editora, 2002.

VERGUEIRO, Waldomiro. Seleção de materiais de informação: princípios e técnicas. 3.ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2010. 120 p.

WEITZEL, Simone R. O desenvolvimento de coleções e a organização do conhecimento: suas origens e desafios. Perspectiva em Ciências da Informação, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 61-67, jan. /jun. 2002.

Published

2022-05-30

How to Cite

ARAÚJO, I. C. de .; MACHADO, T. V. . Development of accessible and intersected collections with a focus on the author with disabilities: diagnosis on the inclusive collection in the State Public Library of Ceará - BECE. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, n. Especial, 2022. DOI: 10.35699/2237-6658.2022.39920. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39920. Acesso em: 17 jul. 2024.