Exchange between Brazilian and Mozambican Literatures in the libraries of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and the Eduardo Mondlane University (UEM

Authors

  • Delfina Lázaro Mateus Universidade Eduardo Mondlane
  • Lindiwe Sophia Oliveira Fideles Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2022.39924

Keywords:

Brazilian literature, Mozambican literature, University library, Multiculturalism

Abstract

There are many social and cultural factors that approach countries with official language Portuguese. In the case of Brazil and Mozambique, the countries approach each other through language and also through the society, as Brazil is the country with the largest Afro-descendant population in Latin America. Recognizing the importance of establishing a literary exchange between the two countries in higher education, this work intends to examine the literary exchange between the collections of university libraries at Universidade Eduardo Mondlane (Mozambique) and Universidade Federal de Minas Gerais (Brazil). The identification of Brazilian and Mozambican literature in the collections of library systems was established from an exploratory-descriptive research, realized in July 2021 in the online catalog of libraries. The study points out that the literary exchange between Brazil and Mozambique is still small, especially with regard to literary works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AQUINO, Mirian Albuquerque; SANTANA, Vanessa Alves. Práticas de organização e representação da informação étnico-racial em bibliotecas universitárias: necessidade de preservação da memória de negros. RICI: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 6, n. 2, p. 17-36, ago./dez. 2013.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

p.

CARDOSO, Olinda Nogueira Paes. Recuperação de Informação. INFOCOMP Journal of Computer Science, [s.l.], v. 2, n. 1, p. 33-38, 2004.

FERRAZ, Marina Nogueira; PAIVA, Marília Abreu Martins; REIS, Débora Crystina. O Espaço de Leitura da UFMG: uma biblioteca pública dentro da Biblioteca Universitária. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, [s.l.], v. 3, n. 2, p. 19–32, jul/dez. 2017.

IFLA/UNESCO. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre bibliotecas públicas. [s.l.], 1994. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/public-libraries/publications/PL-manifesto/pl-manifesto-pt.pdf .Acesso em: 16 de jul. 2021.

IFLA/UNESCO. Manifiesto IFLA/UNESCO por la biblioteca multicultural: la biblioteca multicultural: portal de acceso a una sociedad de culturas diversas en diálogo. 2012. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s32/pub/MulticulturalLibraryManifesto-es.pdf .Acesso em: 19 jul. 2021.

JESUS, Dandara Baçã de. O silenciamento da discussão racial no exame nacional de desempenho de estudantes (ENADE) aplicado a profissionais da saúde em 2019. In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da. (Org.) Bibliotecári@s negr@s: Pesquisas e experiências de aplicação da Lei 10.639/2003 na formação bibliotecária e nas bibliotecas. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2020.

LIMA, Tânia Alves de. Literatura africana e afro-brasileira: a construçao da identidade dos estudantes negros. 2017. Dissertação (Mestrado)- Escola Superior de Educação Almeida Garrett, Lisboa, 2017.

LINDOSO, Felipe. Pontes entre Brasil e Moçambique: uma entrevista com Nataniel Ngomane. Itaú Cultural, [s.l.], 2019. Disponível: https://www.itaucultural.org.br/secoes/opiniao/pontes-entre-brasil-e-mocambique-uma-entrevista-com-nataniel-ngomane . Acesso em: 19 jul. 2021.

LOPES, Ilza Leite. Estratégia de busca na recuperação da informação: revisão da literatura. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 60-71, maio/ago. 2002.

MONCADA-HERNÁNDEZ, Sandra Guillermina. Cómo realizar una búsqueda de información eficiente. Foco en estudiantes, profesores e investigadores en el área educativa. Investigación en Educación Médica, [s.l.], v. 3, n. 10, p. 106-115, 2014

PEREIRA, Isabele Corrêa Vasconcelos Fontes; FARIAS, Vera Elizabeth Prola. Brasil e Moçambique, local de diálogo. Disciplinarum Scientia, Maria, v. 12, n. 1, 2011.

SANTOS, Romilda Oliveira. Posturas positivas e construção da identidade negra. 2015. Monografia (Especialização em Educação étnico racial) - Universidade Federal de Paraná, Curitiba, 2015.

SILVA, Andreia Sousa da.; FONTES, Sandra Regina. Diversidade étnica na biblioteca e aplicação da lei no 10.639/03. Rebecin, [s.l.], v. 4, n. 1, p. 199–214, jan/jun. 2017.

SILVA, Márcio Ferreira da. Pluralidade cultural e identidades: breves reflexões. In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da.; LIMA, Graziela dos Santos. (Orgs.) Bibliotecári@s negr@s: informação, educação, empoderamento e mediações. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2019.

SOUTO, Rinah de Araújo. Como se constrói um clássico? Vozes Anoitecidas e Cada homem é uma raça, de Mia Couto: um estudo de caso numa literatura emergente. 2017. Tese (Doutorado) - Universidade de Coimbra, Coimbra, 2017.

SOUZA, G. N. de. Análise do sistema de classificação por cor/ raça no Brasil. Revista Latino-americana de Estudos em Cultura e Sociedade, [s.l.], v. 5, maio 2019. Edição especial.

TIMBANE, Alexandre António; ABDULA; Rajado Mugabo. A lexicultura na literatura e no ensino da língua portuguesa em Moçambique. Interfaces, [s.l.], v. 7 n. 3. dez. 2016.

Published

2022-05-30

How to Cite

MATEUS, D. L. .; FIDELES , L. S. O. Exchange between Brazilian and Mozambican Literatures in the libraries of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and the Eduardo Mondlane University (UEM. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, n. Especial, 2022. DOI: 10.35699/2237-6658.2022.39924. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39924. Acesso em: 17 jul. 2024.