Law n. º 10.639/2003

anti-racist education and information regime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2022.39925

Keywords:

Law n. 10.639/03, Information regime, Black movement, Anti-racist education, Afro-Brazilian history and culture

Abstract

It addresses the historical context through which the project and development of Law n.º 10.639 of January 2003 takes place, which deals with the obligatory nature of the discipline on Afro-Brazilian History and Culture. It seeks to perceive why the article was vetoed from the original text of the LDB/1996 being approached late. It relies on the concept of information regime to identify the power relations present in that context in order to understand why the agenda was not included in the legal text and how civil society, specifically the Black Movement, mobilized to revert to the issue. It uses exploratory research as a methodology to observe the problems that resulted in the non-inclusion of this agenda in the body of the general law of national education, an issue that reproduces a lack of importance on the question of black people as a historical agent and trainer of Brazilian culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRAMAN, S. The emergent global information policy regime. New York: Palgrave, 2004.

BRASIL. Lei n.º 10.639, de 2003: Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF, 2003.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996.

FROHMANN, B. Taking policy beyond Information Science: applying the actor network theory for connectedness: Information, systems, people, organizations. In: ANNUAL CONFERENCE CANADIAN ASSOCIATION FOR INFORMATION SCIENCE, 23., 1995, Edmond, Alberta. Anais […]. Edmond: ACAIS, 1995.

GOMES, N. L. Relações Étnico-Raciais, Educação e Descolonização dos Currículos. Currículo sem Fronteiras, Lisboa; Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 98-109, jan./abr. 2012.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M.N. Regime de Informação: construção de um conceito. Informação & Sociedade: Estudos., João Pessoa, v. 22, n. 3, p. 43-60, set./dez.2012.

LATOUR, B. Changer de société, refaire de la sociologie. Paris: La Découverte, 2007.

LEITE, S. I. História da Companhia de Jesus no Brasil. Tomo VII. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro, 1949.

OLIVEIRA, D. S. de. Biblioteca escolar e Regime da Informação: a Lei n.º 12.244/2010 e a produção intelectual de pesquisadores e bibliotecários. 2019. 142 p. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

OLIVEIRA, M. G. de; SILVA, P. V. B. da. Educação Étnico-racial e formação inicial de professores: a recepção da Lei 10.639/03. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 1, p. 183-196, jan./mar. 2017.

PAULA, C. R. de. O protagonismo negro: o movimento negro na luta por uma educação antirracista. Acervo, [s.l.], v. 22, n. 2, p. 105-120, jul./dez. 2009.

SILVA, M.; PEREIRA, M. M. Dez anos da Lei n.º10.639/03: antecedentes, desdobramentos, percursos. Eccos, São Paulo, ed. 34, p. 117-129, mai/ago. 2014.

SOUZA, F. S. Afro-descendência em Cadernos Negros e Jornal do MNU. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2022-05-30

How to Cite

OLIVEIRA, D. S. de. Law n. º 10.639/2003: anti-racist education and information regime. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, n. Especial, 2022. DOI: 10.35699/2237-6658.2022.39925. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39925. Acesso em: 18 jul. 2024.