Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-6658.2023.42255Keywords:
Thesaurus, Information Retrieval, AccessibilityAbstract
Regulation faces challenges from the point of view of information retrieval. As a general rule, these laws are organized chronologically. The Course Evaluation Instrument has the guidelines that qualify higher education courses. The theme of accessibility is dealt with in a transversal way in this instrument and sometimes its concept is misunderstood due to the wrong scope of the term. Information Science and its studies focused on the intellectual description of information, knowledge and its search specifications are important pillars for the reflection proposed in this study: would there be an instrument capable of organizing knowledge in a semantic way, representing its transversality and increasing its recoverability? The objective of this bibliographic review is to find this instrument. Fourteen documents were selected for full reading, resulting in the suggestion of the thesaurus as an instrument for organizing and representing knowledge, as it is a structured system of relationship between terms.
Downloads
References
ALVARENGA, Lídia. Representação do conhecimento na perspectiva da ciência da informação em tempo e espaço digitais. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, n. 15, 2003.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2020].
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 07 jul. 2015.
CAMPOS, Maria Luiza de Almeida et al. Estudo comparativo de softwares de construção de tesauros. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 1. jan./abr. 2006.
DAHLBERG, I. Teoria do conceito. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 7, n. 2, 1978. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/115/115. Acesso em: 8 jun. 2022.
HJØRLAND, Birger. What is Knowledge Organization (KO)? Knowledge Organization, Frankfurt, v. 35, n. 2/3, p. 86-101, 2008.
HODGE, G. Systems of Knowledge Organization for Digital Libraries: beyond traditional authorities files. Washington, DC, the Council on Library and Information Resources. 2000.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GUINCHAT, Claire; MENOU, Michel. Introdução geral às ciências e técnicas da informação e documentação. 2. ed. Brasília: IBICT, 1994. 540 p.
INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION. ISO 25964-1: thesauri and interoperability with other vocabularies - part 1 - thesauri for information retrieval. Genebra: ISO, 2011.
LIMA, José Leonardo Oliveira; ALVARES, Lillian. Organização e representação da informação e do conhecimento. Organização da informação e do conhecimento: conceitos, subsídios interdisciplinares e aplicações. São Paulo: B4 Editores, v. 248, p. 21-48, 2012.
MACHADO, J. A. L. BARBOZA, S. G. PACHECO, M. E. C. Teoria do conhecimento. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S. A., 2015.
MACULAN, B. C. M. S. Estudo e aplicação de metodologia para reengenharia de tesauro: remodelagem do THESAGRO. 2015. 343 f. (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
MEDEIROS, Marisa Bräscher Basilio; CAFÉ, Lígia Maria Arruda. Organização da informação ou organização do Conhecimento? 2008.
SIMÕES, Maria da Graça. Classificações bibliográficas: percurso de uma teoria. Coimbra: Almedina, 2011.
SOERGEL, Dagobert.. Indexing languages and thesauri: construction and maintenance. Los Angeles, CA: Wiley, 1974.
VIEIRA, R. M. Gestão do conhecimento: introdução e áreas afins. Rio de Janeiro: Interciência, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maíra Quintela Maia, Renato Rocha Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Contratos adicionais poderão ser assumidos, separadamente, pelos autores, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.