Georeferencing of studies on information mediation in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2023.46937

Keywords:

Mediation of information, Scientific community, Information networks, Postgraduate in Information Science, Digital humanities – methodology

Abstract

This research aims to represent studies in Information Mediation in Brazil, based on the analysis of research networks and territories, based on theses and dissertations available in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Bibliographical research, with a quali-quantitative approach, the technique of digital georeferencing was used, under the methodological concept for social cartography, in order to visualize the scientific community, in order to understand the relationships, influences and interactions that shape this community, with the help of the Gephi software and the Google Maps tool. The results include the identification of the human and institutional research network on the topic in focus, with the Northeast region having the highest number of defended papers. The concentration of studies in the Postgraduate Programs in Information Science occurs, above all, from the network formed by the professors who guide this subject and, the continuity of research by students in other postgraduate levels. It is concluded that the presence and representativeness of the term "mediation of information" in research at postgraduate level, indicate evidence of its validation as a scientific field, observing the development of theoretical and methodological autonomy in the investigation of phenomena related to the access, use and appropriation of information.

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Author Biographies

Bruna Lessa , Universidade Federal da Bahia

Doutora e Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia. Graduada em Biblioteconomia e Documentação também pela Universidade Federal da Bahia. Especialização em Educação à Distância (Fundação Visconde de Cairu/Bahia). Especialização em Humanidades Digitais (Universidade de Ciências Empresariais e Sociais - Buenos Aires/AR). Professora Adjunta do Departamento de Documentação e Informação, do Instituto de Ciência da Informação, da Universidade Federal da Bahia. Chefe do Departamento de Documentação e Informação - DDI/ICI-UFBA. Professora colaboradora do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFBA). Criadora do Projeto de Extensão Sala Aberta. É Líder do Laboratório de estudos em representação do conhecimento, competências e comportamento em informação, e recuperação da informação em meio digital (LabRecriE), UFBA. 

Ana Cristina Silva Barbosa, Universidade Federal da Bahia

Bacharela em Arquivologia pelo Instituto de Ciência da Informação (ICI) da Universidade Federal da Bahia (2012). Graduada em Biblioteconomia e Documentação (2022).

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Published

2023-09-30

How to Cite

LESSA , B.; BARBOSA, A. C. S. Georeferencing of studies on information mediation in Brazil. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 13, 2023. DOI: 10.35699/2237-6658.2023.46937. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/46937. Acesso em: 13 may. 2024.