Diagnosis of the Collection of Memory Engineer Francisco Martins Bastos - NuME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2024.48282

Keywords:

Memory center, diagnosis, university, collections, institutional memory

Abstract

The Francisco Martins Bastos Engineer Memory Center of the Federal University of Rio Grande – FURG, The established in 1994, has aimed since its inception to engage the academic community and FURG graduates in preserving a part of the University's history. This preservation is achieved by maintaining various research materials within its collections. Consequently, the primary goal of this work was to conduct a diagnostic assessment of the Memory Center. This required mapping the collections housed in the Center and analyzing the gathered information to identify potential gaps, issues, or challenges. Following methodological guidelines for archival diagnosis, it was advised to establish standardized procedures for managing and organizing the collections. Additionally, there should be a focus on developing processes and policies that emphasize management routines, preservation, accessibility, and enhancing engagement with the community. This is crucial given the collection's significance to institutional memory, historical and cultural value, and scientific relevance. Given the data collected, it was found that archival diagnosis is a crucial step in the management of information resources, whose importance is magnified in different environments that require high precision and integrity of data, more precisely in those that deal with the memory of an institution, as is the case with the FURG Memory Center.

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Author Biographies

Roberta Pinto Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Professora Adjunta do Curso de Arquivologia, no Instituto de Ciências Humanas e da Informação, da Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2011 – atual). Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2010). Especialização em Gestão em Arquivos pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2012). Mestrado em Memória Social e Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel (2015). Doutora em Memória Social pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Unirio (2020). Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Registros Visuais e Sonoros: Arquivo e Memória da Unirio. Líder do Grupo de Pesquisa - Arquivologia e Memória: documentos e identidade. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Arquivologia, atuando principalmente nos seguintes temas: memórias, identidade, arquivos, movimentos sociais e fotografia.

Elisângela Gorete Fantinel, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Arquivista da Universidade Federal do Rio Grande – FURG (2012 – atual). Possui graduação em Pedagogia - Séries Iniciais e Matérias Pedagógicas do 2° Grau (1995) e Arquivologia (1999), pela Universidade Federal de Santa Maria – UFSM. Especialista em Gestão de Negócios (2010) pela Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, Porto Alegre. Mestra em Patrimônio Cultural (2017) - Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Membro do Grupo de Pesquisa - Arquivologia e Memória: documentos e identidade.

Maximiliano Servi da Silveira , Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Professor substituto no Curso de Arquivologia, no Instituto de Ciências Humanas e da Informação, da Universidade Federal do Rio Grande – FURG (2022 – 2023). Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG (2017), especialização em Docência para o Ensino Superior pela Universidade Católica de Pelotas – UCPEL (2022). Pesquisador voluntário do grupo MIL – Mediação, Informação e Leitura.

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Published

2023-12-19

How to Cite

MEDEIROS, R. P.; FANTINEL, E. G.; SILVEIRA , M. S. da. Diagnosis of the Collection of Memory Engineer Francisco Martins Bastos - NuME. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 14, p. e048282, 2023. DOI: 10.35699/2237-6658.2024.48282. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/48282. Acesso em: 11 may. 2024.