A study in the field of Information Science on scientific dissemination on social media
an analysis of articles published in journals indexed in Web of Science
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-6658.2024.51408Keywords:
Scientific dissemination, social media, Facebook, scientific productionAbstract
With technological advances, discussions about the role of social networks in scientific dissemination are intensifying, serving as a means of connecting academia and transcending it to the general public. This study seeks to identify recent scientific production on the use of social networks in Information Science (IS), with a focus on Facebook. The research analyzes articles published in CI journals indexed in the Web of Science in the last 10 years. Characterized as an exploratory study, the survey is used as the main method of data collection based on a qualitative and quantitative analysis. The results reveal a gap in research, but highlight the importance of extending discussions and using social networks as strategic tools for scientific dissemination. Thus, given the scarcity of identified studies that clearly demonstrate the use of Facebook in the dissemination of science, the urgent need to expand understanding of the role of social networks in the dissemination of scientific knowledge is highlighted, highlighting their strategic potential for disseminating information.
Downloads
References
ALBERTO TOSTES, R. A importância da divulgação científica. Revista Acadêmica Ciência Animal, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 73–74, 2006. DOI:10.7213/cienciaanimal. v4i4.9540. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/cienciaanimal/article/view/9540. Acesso em: 30 out. 2022.
ARAUJO, R. F. Ciência 2.0 e a Presença Online de Pesquisadores: visibilidade e impacto. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 1, p. 32-40, 2014.
ARAUJO, R. F. Presença e reputação online de pesquisadores em redes sociais acadêmicas: implicações para a comunicação científica. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, v. 12, n. 2, 2017.
BUENO, W. C. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. 1esp, p. 1-12, 2010. DOI: 10.5433/1981-8920.2010v15n1espp1 Acesso em: 23 out. 2022.
CHOO, C. W. Como ficamos sabendo: Um modelo de uso da informação. In:CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: Como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Editora SENAC, 2003. cap. 2. p. 63-120.
CRUZ, A. A. A. C. da, et al. Impacto dos periódicos eletrônicos em bibliotecas universitárias. Ciência da Informação, v.32, n.2, 2003.
GARVEY, W.D.; GRIFFITH, B.C. Communication, the essence ofscience, Apêndice A, B. In: GARVEY, W.D. Communication: the essence of science. Oxford: Pergamon Press, 1979. p. 299. Disponível em: http://global-reach.biz/globstats/evol.html. Acesso em: 12 nov.2022.
GERTRUDIX, M.; RAJAS, M.; ROMERO-LUIS, J.; CARBONELL-ALCOCER, A. Scientific communication in the digital space: actions for the dissemination of research projects under the H2020 program. El Profesional de la Información, v. 30, n.1, 2021.
GUIMARÃES, T.; CORDEIRO, R. O instagram e as hashtags como recurso para a recuperação da informação, 2021. Ámbitos Revista Internacional de Comunicación. 53. 10.12795/Ambitos. 2021. i53.05.
MOURA, A. M. S. A Divulgação da Ciência como Literatura. Rio de Janeiro: Casa da Ciência Editora: UFRJ, 2003.
REIS, J.; GONÇALVES, N.L. Veículos de divulgação científica. In: KREINZ, G., PAVAN, C. (orgs.). Os donos da paisagem. São Paulo: Publicações NJR, 2000. p.7-69.
SIQUEIRA, J. C. Biblioteconomia, documentação e ciência da informação: história, sociedade, tecnologia e pós-modernidade. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 52-66, 2010. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1124. Acesso em: 23 out. 2022.
SILVEIRA, E; SENA, P. M.; DUARTE, E. J. Revista ACB: a divulgação científica no facebook. RBBD, São Paulo, v. 131, p. 2287-2299, dez. 2017.
TARGINO, M. G.; TORRES, N. H. Comunicação Científica Além da Ciência. Ação midiática: estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, Paraná, n. 7, 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/36899/22924. Acesso em: 23 out. 2022.
TOMAÉL, M. I.; MARTELETO, R. M. Redes sociais: posições dos fatores no fluxo da informação. Encontros Bibli: Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, n. esp., 1. sem., 2006.
TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; DI CHIARA, I. G. Das redes sociais à inovação. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 2, p. 93-104, maio/ago., 2005.
VALERIO, P. M.; PINHEIRO, L. V. R. Da comunicação científica à divulgação. Transinformação, Campinas, v. 2, n. 20, p. 159-169, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tinf/v20n2/04.pdf. Acesso em: 15 jul. 2020.
VALERIO, P. M. Comunicação científica e divulgação: o público na perspectiva da Internet. In: PINHEIRO, L. V. R.; OLIVEIRA; PRÍNCIPE, E. (Orgs.). Múltiplas facetas da comunicação e divulgação científicas: transformações em cinco séculos. Brasília: IBICT, 2012, 367 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edla Santana, Nadi Helena Presser
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Contratos adicionais poderão ser assumidos, separadamente, pelos autores, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.