A persona lírico-elegíaca de Encólpio no Satyricon de Petrônio

Autores

  • Júlia Batista Castilho Avellar Universidade Federal de Minas Gerais / CNPq

Palavras-chave:

Latin novel, Petronius, Satyricon, Latin lyric-elegiac poetry, intertextuality

Resumo

This paper investigates the presence of tópoi and models of Latin lyric-elegiac poetry in two episodes of Petronius’s Satyricon: the breaking of Encolpius and Giton and the love relationship between Encolpius/ Polyaenus and Circe. In the first episode, the focus will be on the narrator’s poetic inserts, and, in the second one, on prose narrative. We seek to identify and analyse some allusions to lyric-elegiac literary tradition in these episodes, to verify how their presence causes the parody of the models and, in this way, to see how this resource produces a metaliterary discussion. Furthermore, we intend to show that, more than a “mythomaniac narrator” (Conte, 1996), Encolpius presents himself as a literomaniac narrator, assuming various personae throughout the narrative (not only an epic persona, but also a lyric-elegiac one).

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Júlia Batista Castilho Avellar, Universidade Federal de Minas Gerais / CNPq

Mestranda em Letras Clássicas-Latim no Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da Faculdade de Letras da UFMG. Bolsista do CNPq, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico  e Tecnológico – Brasil.

Referências

ACHCAR, F. Lírica e lugar-comum: alguns temas de Horácio e sua presença em português. São Paulo: Edusp, 1994.

ASSUNÇÃO, T. R. Infidelidades veladas: Ulisses entre Circe e Calipso na “Odisseia”. Nuntius Antiquus, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 153-176, 2011.

BAEZA ANGULO, E. F. Ovidio, “Amores” III, 7. Faventia, Barcelona, v. 11, n. 1, p. 25-58, 1989.

BIANCHET, S. M. G. B. Irregularidades métricas e rebaixamento do poético no “Satyricon”, de Petrônio. Aletria, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p. 111-118, 2012.

BIANCHET, S. M. G. B. Introdução. In: PETRÔNIO. Satyricon. Trad. Sandra Braga Bianchet. Belo Horizonte: Crisálida, 2004, p. 7-11.

BRANDÃO, J. L. A invenção do romance. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2005.

CATULLE. Poésies. Texte établi et trad. par G. Lafaye. Paris: Les Belles Lettres, 1949.

CONNORS, C. Petronius the poet: verse and literary tradition in the “Satyricon”. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

CONTE, G. B. The hidden author: an interpretation of Petronius’s “Satyricon”. Trans. Elaine Fantham. Berkeley: University of California Press, 1996.

FEDELI, P. O romance. In: CAVALLO, G.; FEDELI, P; GIARDINA, A. O espaço literário da Roma antiga: a produção do texto. Trad. D. Carrara e F. Moura. Belo Horizonte: Tessitura, 2010. p. 361-392.

FEDELI, P. Bucolica, lirica, elegia. In: CITRONI, M. et alii (org.). La poesia latina: forme, autori, problemi. Roma: La Nuova Italia Scientifica, 1991.

GIANGRANDE, G. Topoi ellenistici nell’ “Ars Amatoria”. In: GALLO, I.; NICASTRI, L. (org.). Cultura poesia ideologia nell’opera di Ovidio. Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane, 1991, p. 61-98.

HYGIN. Fables. Texte établi et trad. par J.-Y. Boriand. Paris: Les Belles Lettres, 2003.

HORÁCIO. Epistula ad Pisones. Trad. e org. Júlia B. C. Avellar, Sandra Bianchet, Bruno F. S. Maciel e Darla G. Monteiro. Horizonte: FALE/UFMG/Viva Voz, 2013. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/vivavoz/index. asp?path=no1vol1julho2004.asp&title=Downloads. Acesso em: 29 jul. 2014.

HORACE. Odes et épodes. Texte établi et trad. par F. Villeneuve. Paris: Les Belles Lettres, 1954.

KONSTAN, D. Sexual symmetry: love in the ancient novel and related genres. Princeton: Princeton University Press, 1994.

LEÃO, D. F. O “Satyricon” de Petrónio: malhas de acaso e descaso. In: PEREIRA, V. S.; CURADO, A. L. (org.). A Antiguidade Clássica e nós: herança e identidade cultural. Braga: Universidade do Minho, 2006, p. 227-241.

ONELLEY, G. B. A ideologia aristocrática nos “Theognidea”. Niterói: Editora da UFF, 2009.

OVIDE. L’art d’aimer. Texte établi et trad. par H. Bornecque. Paris: Les Belles Lettres, 1951.

OVIDE. Les Amours. Texte établi et trad. par H. Bornecque. Paris: Les Belles Lettres, 1952.

OVIDE. Les Héroïdes. Trad. par Émile Ripert. Paris: Garnier Frères, 1932.

OVIDE. Les Métamorphoses. Texte établi et trad. par G. Lafaye. Paris: Les Belles Lettres, 1957.

OVIDE. Tristes. Texte établi et trad. par J. André. Paris: Les Belles Lettres, 2008.

PETRÔNIO. Satyricon. Trad. Sandra Braga Bianchet. Belo Horizonte: Crisálida, 2004.

PÉTRONE. Le Satiricon. Texte établi et trad. par A. Ernout. Paris: Les Belles Lettres, 1950.

PROPÉRCIO. Elegias de Sexto Propércio. Organização e trad. Guilherme Gontijo Flores. Belo Horizonte/ São Paulo: Autêntica, 2014.

SEGAL, C. Circean temptations: Homer, Vergil, Ovid. Transactions and Proceedings of the American Philological Association. Baltimore, v. 99, p. 419-442, 1968.

TREVIZAM, M. A elegia erótica romana e a tradição didascálica como matrizes compositivas da “Ars Amatoria” de Ovídio. Dissertação de mestrado inédita. Campinas: Instituto de Estudos da Linguagem da Unicamp, 2003.

Downloads

Arquivos adicionais

Publicado

2014-12-31

Como Citar

Avellar, J. B. C. (2014). A persona lírico-elegíaca de Encólpio no Satyricon de Petrônio. Nuntius Antiquus, 10(2), 161–183. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/17180

Edição

Seção

Artigos