Crying Horses: Songs XVI and XVII from the Iliad and Some Notes Made by João Guimarães Rosa

Authors

  • Lorena Lopes da Costa Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará / Brasil

Keywords:

horses, war, Iliad, João Guimarães Rosa

Abstract

In order to establish the relationship between Greece and sertão, in this paper I devote special attention to the vocalizations by the horses both in the Iliad and in the fictional literature by João Guimarães Rosa, but also in the notes the author made from his reading of the Greek epic poetry and in the diary he wrote in Germany during the Second World War. I aim to demonstrate, on the one hand, the reception of an ancient material by Rosa’s fiction, which is incorporated into its own literary tradition, forging a new one. On the other hand, because I cannot affirm (but I will suggest) that the Brazilian author would have read the verbs in Greek language, we will see the potential a “classic” presents to participate in our history beyond verifiable paths.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes primárias
ALLEN, Thomas W. (ed.). Homeri Ilias, v. 2-3. Oxford: Oxford University Press, 1931.
CARLOS ALBERTO NUNES. Homero. Ilíada. São Paulo: Hedra, 2011.
FREDERICO LOURENÇO. Homero. Ilíada. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2013.
FREDERICO LOURENÇO. Homero. Odisseia. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2011.
HAROLDO DE CAMPOS. Homero. Ilíada. São Paulo: Arx, 2002. v. II.
ODORICO MENDES. Homero. Ilíada. São Paulo: Ateliê Editorial; Campinas: Editora da Unicamp, 2010.
ROSA, João Guimarães. Diário de Guerra de João Guimarães Rosa. Documento do Acervo de Escritores Mineiros da Universidade Federal de Minas Gerais.
ROSA, João Guimarães. Documento E17 – Caderno de notas de leitura da Ilíada e da Odisséia, das Fábulas de La Fontaine e da Divina Comédia; e uma seção chamada Artes, com descrições de quadros contemplados em museus de Paris. (Série “Estudos para a Obra”). In: Arquivo Guimarães Rosa (AGR), do Instituto de Estudos Brasileiros (IEB/USP).
ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: Veredas. 20. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
ROSA, João Guimarães. Sagarana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001a.
VON DER MÜHLL, Peter (ed.). Homeri Odyssea. Basel: Helbing & Lichtenhahn, 1962.
Fontes secundárias
ASSUNÇÃO, Teodoro Rennó. Nota crítica à “bela morte” vernantiana. Classica, São Paulo, v. VII/ VIII, p. 53-62, 1994-1995.
BOWRA, Maurice. Heroic Poetry. London: Macmillan, 1952.
DE LARA, Cecília. Grande Sertão: Veredas: Processos de criação. Scripta, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 41-49, 2° sem. 1998.
DELEBECQUE, Edouard. Le Cheval dans l’Iliade, suivi d’un lexique du cheval chez Homère et d’un essai sur le cheval pré-homérique. Paris: Librairie C. Klincksieck, 1951.
DETIENNE, Marcel. Les maîtres de vérité dans la Grèce archaïque. Paris: Librairie Générale Française, 2006. [1ère édition: François Maspero, 1967].
GINZBURG, Jaime. Notas sobre o “Diário de Guerra” de João Guimarães Rosa. Aletria, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 95-110, 2010.
GRAZIOSI. Inspiração divina e técnica narrativa na Ilíada. Classica, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 171-191, 2016.
JANKO, Richard. The Iliad: A Commentary (General Editor G. S. Kirk). Cambridge: Cambridge University Press, 1994. v. IV: books 13-16.
LOPES DA COSTA, Lorena. Dos ventos: história, crítica literária e linguagem em Grande Sertão: Veredas. Belo Horizonte: Fino Traço, 2013. v. 1
LORENZ, Günter. Diálogo com Guimarães Rosa. In: COUTINHO, E. (ed.). Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1983. (Coleção Fortuna Crítica 6, p. 62-97).
MARTINS COSTA, Ana Luiza Borralho. Homero no Grande sertão. Kleos, Rio de Janeiro, v. 5-6, p. 79-124, 2002.
MARTINS COSTA, Ana Luiza Borralho. Rosa, ledor de Homero. Revista USP, São Paulo, v. 36, p. 46-73, dez./fev. 1997-1999.
ROSA, João Guimarães; MEYER-CLASON, Curt. João Guimrães Rosa: Correspondência com seu tradutor alemão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; Belo Horizonte: UFMG, 2003.
NAGY, Gregory. The Ancient Greek Hero in 24 hours. Cambridge, Mass.; London: Harvard University Press, 2013.
NAGY, Gregory. The Best of the Achaeans: Concepts of the Hero in Archaic Greek Poetry. Revised Edition by Gregory Nagy. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1980.
OTTE, Georg. O “Diário Alemão” de João Guimarães Rosa. In: DUARTE, Lélia Parreira (Org.). Veredas de Rosa II. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2003. v. II, p. 285-290.
PARKER, Robert. On Greek Religion. Ithaca; London: Cornell University Press, 2011.
SPERBER, Suzi. Caos e Cosmos. Leituras de GR. São Paulo: Duas Cidades, 1976.
STARLING, Heloisa; IUPERJ. Lembranças do Brasil: teoria política, história e ficção em Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: Revan; UCAM/IUPERJ, 1999.
VERNANT, Jean-Pierre. La belle mort et le cadavre outragé. In: ______. L’individu, la mort, l’amour. Soi-même et l’autre en Grèce Ancienne. Paris: Éditions Gallimard, 1989. p. 41-79.
VERNANT, Jean-Pierre. Le mythe hésiodique des races: essai d’analyse structurale. Revue de l’Histoire des Religions, Paris, tome 157, p. 21-54, 1960.
VERNANT, Jean-Pierre. Le mythe hésiodique des races: sur un essai de mise au point. Revue de Philologie, Paris, v. 40, p. 247-76, 1966.
WERNER, Christian. O mundo dos heróis na poesia hexamétrica grega arcaica. Romanitas – Revista de Estudos Grecolatinos, n. 2, p. 20-41, 2013.

Published

2020-01-24

How to Cite

Costa, L. L. da . (2020). Crying Horses: Songs XVI and XVII from the Iliad and Some Notes Made by João Guimarães Rosa. Nuntius Antiquus, 15(2), 103–122. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/21971