Classical Reception in Machado de Assis

Homeric Echoes of Helen and Penelope in the Characterization of Capitu

Authors

Keywords:

intertextuality, reception, Machado de Assis, Homer, Helen, Penelope, Capitu

Abstract

This paper aims to analyze the dialogue between Machado de Assis’ work and Homer’s poems, more specifically Helen and Penelope’s echoes detected in the construction of Capitu in the novel Dom Casmurro. (In)fidelity, ambiguous nature and liminal condition define the three characters. However, Capitu, unlike the Homeric characters, does not belong to a plot that presents the resolution of her liminality. One of the reasons for this, according to what we intend to argue in this paper, is a complex combination of the Homeric heroines put together in the fashioning of Capitu, which reveals a mixing of their characteristic elements, such as dissimulation and seduction

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, G. Ninfas. Tradução de Renato Ambrosio. São Paulo: Hedra, 2012.

ASSIS, M. Dom Casmurro. Cotia: Ateliê Editorial, 2011.

ASSIS, M. Obra Completa em Quatro Volumes. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2008. v. 1.

AUSTIN, N. Helen of Troy and Her Shameless Phantom. Ithaca: Cornell University Press, 1994.

BLONDELL, R. Bitch that I Am: Self-Blame and Self-Assertion in the Iliad. Transactions of the American Philological Association, Baltimore, MD, v. 140, n. 1, p. 1-32, 2010. DOI: https://doi.org/10.1353/apa.0.0048.

BRANDÃO, J. A Grécia de Machado de Assis. Kleos, Rio de Janeiro, n. 5/6, p. 125-144, 2001/2002.

CALDWELL, H. O Otelo Brasileiro de Machado de Assis: um estudo de Dom Casmurro. Tradução de Fábio Fonseca de Melo. Cotia: Ateliê Editorial, 2002.

CANEVARO, L. G. Women of Substance in Homeric epic. Oxford: Oxford University Press, 2018. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198826309.001.0001.

CARDOSO, A. C. A. Um discurso truncado: a tradição sentimental em Dom Casmurro. Machado de Assis em Linha, São Paulo, ano 4, n. 7, p. 46-62, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1983-68212011000200002

DUARTE, A. da S. Cenas de reconhecimento na poesia grega. Campinas: Edunicamp, 2012.

EURÍPIDES. Duas tragédias gregas: Hécuba e Troianas. Tradução de C. Werner. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FOWLER, D. On the Shoulders of Giants: Intertextuality and Classical Studies. Materiali e Discussioni Per l’Analisi dei Testi Classici, [S.l.],

n. 39, p. 13-34, 1997. DOI: https://doi.org/10.2307/40236104.

GRETHLEIN, J. Homeric Motivation and Modern Narratology: The Case of Penelope. Cambridge Classical Journal, Cambridge, v. 64, p. 1-21, 2018. DOI: https://doi.org/10.1017/S1750270517000136.

HARDWICK, L. Reception Studies. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

HOMERO. Ilíada. Tradução de C. Werner. São Paulo: Ubu, 2018a.

HOMERO. Odisseia. Tradução de C. Werner. São Paulo: Ubu, 2018b.

LESSER, R.H. Female Ethics and Epic Rivalry: Helen in the Iliad and Penelope in the Odyssey. American Journal of Philology, Baltimore, MD, v. 140, n. 2, p. 189-226, 2019. DOI: https://doi.org/10.1353/ajp.2019.0013.

MALTA, A. A astúcia de ninguém: ser e não ser na Odisseia. Belo Horizonte: Impressões de Minas, 2018.

MALTA, A. Metapoesia e a Helena de Homero. Nuntius Antiquus, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 13-25, 2016b. DOI: https://doi.org/10.17851/1983-3636.12.1.13-25.

MALTA, A. Por que Penélope menciona Helena? Relendo Odisseia, XXIII, 209-230. Revista Classica, Rio de Janeiro, v. 29, n. 1, p. 193-203, 2016a. DOI: https://doi.org/10.24277/classica.v29i1.413.

OLIVEIRA, E. Mulheres e jogos sociais em Machado de Assis. Chasqui - Revista de Literatura Latinoamericana, v. 27, n. 1, p. 47-58, 1998. DOI: https://doi.org/10.2307/29741399.

PASSOS, G. P. Capitu e a mulher fatal: análise da presença francesa em Dom Casmurro. São Paulo: Nankin, 2003.

ROISMAN, H. Helen in the Iliad - Causa Belli and Victim of War: From Silent Weaver to Public Speaker. American Journal of Philology, Baltimore, MD, v. 127, n. 1, p. 1-36, 2006. DOI: https://doi.org/10.1353/ajp.2006.0018.

ROISMAN, H. Penelope’s Indignation. Transactions of the American Philological Association, Baltimore, MD, v. 117, p. 59-68, 1987. https://doi.org/10.2307/283959.

SAIS, L. A. Odisseia XIX: Penélope Anfitriã. Letras Clássicas, São Paulo, n. 15, p. 62-77, 2011. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v0i15p62-77.

SANTIAGO, S. Retórica da verossimilhança. In:______. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre a dependência cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 2000, p. 27-46.

SCHWARZ, R. A poesia envenenada de Dom Casmurro. Revista Novos Estudos, São Paulo, v.1, n. 29, p. 85-97, 1991.

WERNER, C. Memórias da Guerra de Troia: a performance do passado épico na Odisseia de Homero. Coimbra; São Paulo: Imprensa da Universidade de Coimbra; Annablume, 2018. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-1502-8.

WERNER, C. O mito do retorno dos heróis de Troia e as funções narrativas dos presságios na Odisseia de Homero. História, Imagem e Narrativas, Rio de Janeiro, v. 12, p. 1-23, 2011.

ZEITLIN, F. Figuring fidelity in Homer’s Odyssey. In: COHEN, B. (org.) Distaff side: representing the female in Homer’s Odyssey. Oxford: Oxford University Press, 1995. p. 117-152.

ZILBERMAN, R. Memórias póstumas de Brás Cubas: diálogos com a tradição literária. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, Coimbra, n. 1, p. 179-194, 1998.

Published

2020-12-21

How to Cite

Monteiro, L. G. de C. . (2020). Classical Reception in Machado de Assis: Homeric Echoes of Helen and Penelope in the Characterization of Capitu. Nuntius Antiquus, 16(2), 87–110. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/22124