Moralization on the scene

sententiae in Plautus’ Rudens

Authors

Keywords:

Plautus, Rudens, metatheatre, moralization, sententiae

Abstract

This article discusses the function of the sententiae, a rhetorical and moral expedient, in Plautus’ Rudens. The analysis of the sententiae contained in the prologue and in dialogues between mulieres and serui allowed to ponder on different interpretations of modern classicists (DINTER, 2016; HUNTER, 1989; MOORE, 1998) regarding the possibility of these apparently admonishing passages being a source for a moralistic understanding of Plautus’ comedies. The reading that this work proposes is primarily contextual, namely: it does not evaluate sententiae in isolation, but it points, above all, to the need to consider the intratextual and extratextual context of the play, establishing correlations between sententia and characters given by other passages with which they can keep connections, and observing how the sententiae contribute to the spectacle of scenic games (ludi scaenici). In addition, the study assumes Rudens' text from the perspective of Florence Dupont's (2017) non-Aristotelian theatrical studies, in which the author defends ancient Roman comedy as a result of a ritualistic theatrical performance, in which theater is part of the scenic games, conditioned not by mimesis, but by ludicism (ludus). The conclusions indicate that the sententiae are part of a comic theatrical technique, being employed mainly in scenes of deception, of discursive dispute between characters and in scenes in which indirectly characters abandon the morality disguised by the most moralists in the play: Arcturus, the prologus, and Dêmones, the senex. Such a renounce demonstrates, therefore, that sententiae would not be a source for moralization in Rudens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, M. H. T. Um exame pragmático do uso de enunciados proverbiais nas interações verbais correntes. 1989. 169 f. Dissertação (Mestrado em Filologia Românica) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

ARISTÓTELES. Poética. Tradução, introdução, comentário e apêndices de Eudoro de Souza. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2003.

ARISTÓTELES. Retórica. Tradução e notas de Alexandre Júnior et al. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005.

BUREAU, B. Térence moralisé: les sententiae de Térence selon le commentaire attribué à Donat. In: Mauduit, Christine ; Paré-Rey, Pascale (ed.). Maximes théâtrales en Grèce et à Rome. [S. l.] : de Boccard, 2011. p. 6-23. Collection du Centre d’Etudes et de Recherches sur l’Occident Romain. Disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00879725. Acesso em: 22 nov. 2021.

CARDOSO, I. T. Ars plautina. 2005. 367f. Tese (Doutorado em Letras Clássicas) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CARDOSO, Isabella. Ilusão e engano em Plauto. In: CARDOSO, Zélia de A; DUARTE, Adriane da S. (org.). Estudos sobre o teatro antigo. São Paulo: Alameda, 2010. p. 95-126.

CARDOSO, Z. A literatura latina. São Paulo: Martins Fontes, 2011. [CÍCERO]. Retórica a Herênio. Tradução e introdução de Ana Paula Celestino Faria e Adriana Seabra. São Paulo: Hedra, 2005.

COSTA, Lilian. Mesclas genéricas na “tragicomédia” Anfitrião de Plauto. 2010. 222 f. Dissertação (Mestrado em Letras Clássicas) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

COUTO, Aires. Plauto Comédias I. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda; Coimbra: FLUC-UC, 2006.

DINTER, M. Sententia na épica latina. Letras Clássicas, São Paulo, n. 14, p. 51-62, 2010. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150. v0i14p51-62. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/letrasclassicas/ article/view/73929. Acesso em: 16 jun. 2020.

DINTER, M. Sententiousness in Roman Comedy: a moralising reading. In: MANUWALD, G.; HARRISON, S. e FRANGOULIDIS, S. (org.). Roman Drama and its contexts. Berlin/Boston: De Gruyter, 2016, p. 127-142. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110456509-008. DUCKWORTH, George E. The Nature of Roman Comedy: a study in popular entertainment. Oklahoma: University of Oklahoma Press, 1994.

DUPONT, F. Aristóteles ou o vampiro do teatro ocidental. Tradução de Joseane Prezotto et al. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2017.

FERREIRA, C. B. F. Reconstrução de uma cortesã na Roma antiga nas peças de Plauto. 2013. 90f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.

HUNTER, R. L. The new comedy of Greece and Rome. Cambridge: University Press, 1989.

LOUDEN, B. The Tempest, Plautus, and the Rudens. Comparative Drama, Kalamazoo, v. 33, n. 2, p. 199-233, 1999. DOI: https://doi.org/10.1353/ cdr.1999.0034.

MARX, F. Plautus Rudens: Text und Kommentar. Leipzig: B.G. Teubner, 1928.

MOORE, T. J. The theater of Plautus: Playing to the audience. Austin: University of Texas Press, 1998.

PANAYOTAKIS, C. Towards a new critical edition of the Sententiae associated with Publilius. Aliento, Nancy, v. 5, p. 15-50, 2014.

PLAUTO. Comédias (O Cabo, Caruncho, Os Menecmos, Os Prisioneiros, O Soldado Fanfarrão). Tradução e notas de Jaime Bruna. São Paulo: Editora Cultrix, 1978.

PLAUTUS. Rudens. Edited by Wolfgang De Melo. London: Harvard University Press, 2012.

PLAUTUS. The rope. Translation by Paul Nixon. London: Harvard University Press, 1980.

PONTES, J.; MIOTTI, C. Declamação e paremiologia: alguns exemplos de provérbios e sentenças nos Excerpta de Calpúrnio Flaco. Revista Graphos, João Pessoa, v. 22, n. 1, p. 67-82, 17 jun. 2020. DOI: https://doi. org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n1.50240. Disponível em: https:// periodicos.ufpb.br/index.php/graphos/article/view/50240/30621. Acesso

em: 30 nov. 2020.

QUINTILIANO. Instituição Oratória. Tomo IV. Ed. Bruno Bassetto. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2016.

ROCHA, C. M. “Perfume de mulher”: riso feminino e poesia em Cásina. 2010. 220f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

ROCHA, C. M. De linguado a lingua(ru)da: gênero e discurso das mulieres plautinae. 2015. 251f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

RODRIGUEZ, R.; ALVAREZ, B. Plauto brasileiro: breve história das traduções da comédia plautina no Brasil. Tradução em Revista, Rio de Janeiro, v. 28, n.1, p. 117-138, 2020. DOI: https://doi.org/10.17771/ PUCRio.TradRev.48195. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.pucrio.br/48195/48195.PDF. Acesso em: 30 jun. 2020.

SEGAL, E. Roman laughter: the comedy of Plautus. New York: Oxford University Press, 1987.

SINCLAIR, P. Tacitus the sententious Historian: a sociology of rhetoric in Annales 1-6. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press, 1995.

SOUZA, F. D.; MOURA, F. M. A noção de pietas nas práticas religiosas de Rudens. Principia, Rio de Janeiro, n. 39, p. 33, 2019. DOI: https:// doi.org/10.12957/principia.2019.48168. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/principia/article/view/48168/32307. Acesso em: 30 jun. 2020.

TORRÃO, J. M. N. Reflexos da Rvdens de Plauto em The Tempest de Shakespeare. Arquipélago: Revista da Universidade dos Açores, PontaDelgada, n. 4, p. 195-224, jan. 1982.

TOSI, Renzo. Dicionário de sentenças latinas e gregas. Martins Fontes, 1996.

Published

2021-09-17

How to Cite

Ramos, R. F. (2021). Moralization on the scene: sententiae in Plautus’ Rudens. Nuntius Antiquus, 17(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/29296