Academic Writing Tools and the Hellenistic Writing of the Self

Authors

Keywords:

escrita acadêmica, escrita de si, Foucault, estoicismo

Abstract

In this paper, my aim is to explore research techniques by drawing on previous writing methods such as notetaking, research diaries, and free writing, and to connect them with Foucault’s (2012) concept of self-writing. The central thesis of this paper is that certain academic writing practices, which are focused on both preparing and shaping ongoing research and on the act of researching, are analogous to spiritual exercises of Hellenistic philosophy, such as hypomnemata and letters. To begin, I will provide an introduction and justification for cultivating an inner life in research practices, citing relevant literature. Next, I will analyze how contemporary research practices can be seen as forms of inner cultivation, specifically through the lens of previous writings. Finally, I will describe some Hellenistic self-writings, including hypomnemata and letters, as conceived and performed by Stoics, Epicureans, and other philosophical schools of the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ATHANASE D´ALEXANDRIE. Vie d´Antoine. Introduction, texte critique, traduction et notes par G. J. M. Bartelink. Paris: Les Éditions du Cerf, 1994.

BASTOS, E. M.; MAIA, A. M.; OLIVEIRA, C. de L. F.; FERREIRA, S. do N. Sofrimento psíquico de universitários: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 10, p. 17681-17694, 2019. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv5n10-040. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/3609. Acesso em: 23 abr. 2024.

BORGES, F. A.; SILVA, A. R. N da. O diário de pesquisa como instrumento de acompanhamento da aprendizagem e da análise de implicação do estudante e do pesquisador. Interface, Botucatu, v. 24, e190869, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.190869. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/HyBHvWzGcgsFTfFrSLwLw8S/?lang=pt. Acesso em: 30 maio 2023.

CRUZ, R. Bloqueio da escrita acadêmica: caminhos para escrever com conforto e sentido. Belo Horizonte: Artesã, 2020.

DORANDI, T. Le stylet et la tablette dans le secret des auteures antiques. Paris: Belles Lettres, 2000.

ELBOW, P. Writing with Power: Techniques for the Writing Process. Oxford: Oxford University Press, 1998.

EPICTETO. As Diatribes de Epicteto, livro I. Tradução de Aldo Dinucci. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2020. (Série Autores Gregos e Latinos).

FAUST, M. A. Foucault on Care of the Self: Connecting Writing with Life-Long Learning. International Journal of Leadership in Education, [s. l.], v. 1, n. 2, p. 181-193, 1998.

FLEURY, P. Les discours pour soi et sur soi dans l’Antiquité: les pratiques de l’intime dans les Pensées et les lettres de Marc Aurèle et chez quelques prédécesseurs. Études Literaires, [s. l.], v. 48, n. 1-2, p. 19-30, 2019.

FONAPRACE. Perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das instituições federais de ensino superior: relatório final da pesquisa. Brasília, DF: FONAPRACE, 2004.

FOUCAULT, M. A escrita de si. In: _________. Ética, sexualidade, política. Tradução de Elisa Monteiro, Ines Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universidade, 2012. p. 144-162. (Ditos e escritos, V).

GOLDSCHMIDT, V. Tempo histórico e tempo lógico na interpretação dos sistemas filosóficos. In: GOLDSCHMIDT, V. A religião de Platão. Tradução de Ieda e Oswaldo Porchat Pereira. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1963. p. 139-147.

GUEROULT, M. Lógica, arquitetônica e estruturas constitutivas dos sistemas filosóficos. Tradução de Pedro Jonas de Almeida. Trans/Form/Ação, [s. l.], v. 30, n. 1, p. 235-246, 2007.

HADOT, P. Introduction Générale. In: MARC AURÈLE. Écrit pour lui même. Texte établi et traduit par Pierre Hadot. Paris: Les Belles Lettres, 1998. p. IX-XL. t. I.

HADOT, P. La citadele interieur: introduction aux Pensées de Marc Aurèle. Paris: Fayard, 1992.

HADOT, P. Philosophy as a Way of Life: Spiritual Exercises from Socrates to Foucault. Translated by Michael Chase. Oxford: Blackwell, 1995.

LOSSO, E. G. Poética do estudo na história da universidade: para um exame da correlação formativa entre religião, poesia e ciência. Teoliterária, [s. l.], v. 9, n. 17, p. 144-164, 2019.

MANZI FILHO, Ronaldo. A ordem das razões e a desconstrução – duas formas de lermosa história da filosofia (um olhar sobre o caso brasileiro). Investigação Filosófica, v. 7, n. 1, p. 29-46, 2016.

MARCO AURÉLIO. Écrit pour lui même. Paris: Les Belles Lettres, 1998. t. I.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Tradução de Antônio Agenor Briquet de Lemos. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1999.

MILLS, C. W. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

MOURA, A. M. Motivação para a pesquisa, determinação de parcerias e divisão de coautoria e coinvenção: principais critérios utilizados pelos pesquisadores da área de Biotecnologia Em questão, Porto Alegre, v. 18, p. 29-45, dez. 2012. Edição especial.

NIELSEN, C. R. Unearthing Consonances in Foucault´s Account of Greco-Roman Self-Writing and Christian Tecnologies of the Self. The Heythrop Journal, [s. l.], v. XLVIII, p. 1-15, 2011.

PINHEIRO, M. R. A ascese das emoções em Epicteto e em Evágrio Pôntico. Prometheus – Journal of Philosophy, São Cristóvão, v. 11, n. 27, p. 113-136, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.52052/issn.2176-5960.pro.v11i27.9257. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/prometeus/article/view/9257. Acesso em: 30 maio 2023.

PLOTINO. Enneads. Translated by A. H. Armstrong. Harvard: Harvard University Press, 1966.

PORCHAT, O. Discurso aos estudantes de filosofia da USP sobre a pesquisa em filosofia. Dissenso, São Paulo, n. 2, p. 131-140, 1999.

REZENDE, C. N. História e estrutura: considerações sobre o fazer filosófico a partir de alguns modernos. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, Brasília, DF, v. 7, n. 3, p. 21-45, dez. 2019.

SACRINI, M. Leitura e escrita de textos argumentativos. São Paulo: Edusp, 2022. v. 1.

SÊNECA, L. A. Cartas a Lucílio. Tradução de J. A. Segurado e Campos. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2014.

Published

2024-06-27

How to Cite

Pinheiro, M. R. (2024). Academic Writing Tools and the Hellenistic Writing of the Self. Nuntius Antiquus, 20(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/51603

Issue

Section

Filosofia e Vida