The Voice of the Victim
Sacrifice as a Poetic Principle in Augusto dos Anjos and Charles Baudelaire
DOI:
https://doi.org/10.17851/2358-9787.33.4.%25pKeywords:
Augusto dos Anjos, Charles Baudelaire, sacrifice, poetic voice, modern poetryAbstract
This article proposes a comparison between the works of Augusto dos Anjos and Charles Baudelaire. It starts from the debate regarding the French poet’s reception by the Brazilian poet, which has engaged several critics and historians of Brazilian literature. The paper analyzes the presence of the sacrificial victim image in both poets’ works. The comparison’s climax lies in the constitution of the poetic voice. In both cases, it aligns with the voice of the victim, leading to a dramatization of the poet’s own sacrifice. This approach is examined considering various sacrifice theories and identified as one of the defining aspects of modern poetic tradition.
References
ALCIDES, Sérgio. Augusto Anjos e o mito do “Eu”. In: FINAZZI-AGRÒ, Ettore; VECCHI, Roberto; AMOROSO, Maria Betânia (Orgs). Travessias do pós-trágico: os dilemas de uma leitura do Brasil. São Paulo: Unimarco, 2006. Pp. 121-130.
AMARAL, Glória Carneiro do. Aclimatando Baudelaire. São Paulo: Annablume, 1996.
ANJOS, Augusto dos. Obra Completa. Organização, fixação do texto e notas Alexei Bueno. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.
BATAILLE, Georges. A parte maldita – precedida de A noção de dispêndio. Trad. Júlio Castañon Guimarães. 2a ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
BATAILLE, Georges. O erotismo. Traddução de Cláudia Fares. São Paulo: Arx, 2004.
BATAILLE, Georges. Teoria da religião – seguida de Esquema das religiões. Trad. Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
BAUDELAIRE, C. Fusée, Mon cœur mis à nu et autres fragments posthumes. Édition d’André Guyaux. Paris: Gallimard, 2016.
BAUDELAIRE, C. Œuvres complètes. Texte établi, présenté et annoté par Claude Pichois. Paris: Gallimard, 1975 (v. I) – 1976 (v. II). Coll. Bibliothèque de la Pléiade.
BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. São Paulo: Penguin Classics e Companhia das Letras, 2019.
BAUDELAIRE, Charles. Œuvres complètes. Édition publiée sous la direction d’André Guyaux et Andrea Schellino. Paris: Gallimard, 2024. Coll. Bibliothèque de la Pléiade.
BAUDELAIRE, Charles. Pequenos poemas em prosa: O Spleen de Paris. Tradução e notas de Isadora Petry e Eduardo Veras. São Paulo: Via Leitura, 2018.
BAUDELAIRE, Charles. Prosa. Tradução, organização e introdução de Júlio Castañon Guimarães. São Paulo: Penguin Classics e Companhia das Letras, 2023.
BLIN, Georges. Le sadisme de Baudelaire. Paris: José Corti, 1948.
CANDIDO, Antonio. “Os primeiros baudelairianos”. In: A educação pela noite. 6ª ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2017. pp. 27-46.
CARPEAUX, Otto Maria. “Nosso Augusto dos Anjos”. Teresa: revista de Literatura Brasileira, n. 18, São Paulo, 2017, p. 285.
COMPAGNON, Antoine. Baudelaire l’irréductible. Paris: Flammarion, 2014.
HADDAD, Jamil Almansur. “Baudelaire e o Brasil”. In: BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Tradução, introdução e notas de Jamil Almansur Haddad. 2ª ed. São Paulo: Max Limonad, 1964, p. 57.
HUBERT, Henri; MAUSS, Marcel. Sobre o sacrifício. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Ubu Editora, 2017.
LINS, Álvaro. “Augusto dos Anos: poeta moderno”. In: ANJOS, Augusto dos. Obra Completa. Organização, fixação do texto e notas Alexei Bueno. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994. pp. 116-127.
PACHET, Pierre. Le premier venu, Baudelaire: solitude et complot: Paris: Denoël, 2009.
ROSENLFELD, Anatol. “A costela de prata de A. dos Anjos”. In: ANJOS, Augusto dos. Obra Completa. Organização, fixação do texto e notas Alexei Bueno. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994. pp. 186-190.
SISCAR, Marcos. “A cabeça de Charles Baudelaire”: In: DIAS, Ângela Maria; GLENADEL, Paula. Valores do abjeto. Rio de Janeiro: Editora da UFF, 2008. pp. 15-26.
SISCAR, Marcos. Poesia e crise: ensaios sobre a “crise da poesia” como topos de modernidade. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.
STAROBINSKI, Jean. L’encre de la mélancolie. Paris: Édition du Seuil, 2012.
VERAS, Eduardo. Baudelaire e os limites da poesia. São Paulo: Corsário-Satã, 2021.



