Social librarianship and vocational training
reflections and analysis of professional course programs in Brazil
Keywords:
Social Librarianship, Information Mediation, Information Appropriation, Professional Training, Undergraduate Courses, School Libraries, University Extension ActivitesAbstract
This article considers the importance of the contribution of professional training for the development librarians’ consciousness of the social needs of the different environments in which they are expected to act. During their courses they should acquire information and the capacity to be able to contribute to the overcoming of the great social inequalities in the country. Two basic principles of social librarianship are here presented and discussed as basic instruments for acquiring this consciousness and capacity: information mediation and information appropriation. As empirical evidence of attention to social librarianship during professional training, two Brazilian librarianship courses programs are analyzed here, considering their emphasis to university extension activities and to school libraries. The analyzes presented indicate that both courses offer opportunities in social librarianship training, but do not yet indicate full attention to the theme.
Downloads
References
ALBAGLI, S.; ROCHA, L. M. P. . Ciência cidadã na questão dos resíduos sólidos. Informação e Sociedade, João Pessoa, v. 30, p. 1-31, 2020.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo F. de. SANTOS NETO, João A. dos. Mediação da informação e a Organização do Conhecimento: interrelações. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 98-116, 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/33565. Acesso em: 21 maio 2022.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo F. de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da pesquisa brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-03, jan./dez., 2009.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo F. de. Prefácio. In: SPUDEIT, Daniela Fernanda Assis de Oliveira; MORAES, Marielle Barros de (Orgs.). Biblioteconomia social: epistemologia transgressora para o Século XXI. São Paulo: ABECIN Editora, 2018. 278 p.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo F. de. Sociedade e Biblioteconomia. São Paulo: Polis; APB, 1997.
APÓSTOLO, Maria das Mercês P.; MORO, Eliane L. da Silva; ALENCAR, Maria da Glória S. P. Ensino e formação profissional dos cursos de Bacharelado em Biblioteconomia no Brasil. Brasília: Conselho Federal de Biblioteconomia, 2021. 80 p.
ARAÚJO, Carlos Alberto A. Pensamento marxista na Arquivologia, na Biblioteconomia, na Museologia e na Ciência da Informação. In: MARQUES, Rodrigo M. et al. (Orgs). A informação e o conhecimento sob as lentes do marxismo. Rio de Janeiro: Garamond, 2014. 254 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Diretoria de Educação a Distância. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Biblioteconomia na modalidade a distância. Brasília, 2018. 57 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional da Educação-PNE. 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/. Acesso em: 12 jul. 2022.
CAMPELLO, Bernadete et al. Pesquisas sobre biblioteca escolar no Brasil: o estado da arte. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 18, n. 37, p. 123-156, mai./ago., 2013.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Imprensa Oficial; UNESP, 1999.
FERRAREZI, Ludmila; ROMÃO, Lucília M. S. Sentidos de biblioteca escolar no discurso da Ciência da Informação. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 18, n. 3, set./dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/1777. Acesso em: 19 ago. 2022.
GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê? Instituto Paulo Freire, fev. 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 24 jun. 2022.
PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I. Infoeducação: saberes e fazeres da contemporaneidade. In: LARA, M.; FUJINO, A.; NORONHA, D. (Orgs.).
Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Néctar, 2007. p. 47-96.
SILVA, Jonathas L. C. Perspectivas sociais em Biblioteconomia: percepções e aplicações. In: SPUDEIT, Daniela Fernanda Assis de Oliveira; MORAES, Marielle Barros de (Orgs.). Biblioteconomia social: epistemologia transgressora para o Século XXI. São Paulo: ABECIN Editora, 2018. 278 p.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Curso de Biblioteconomia. Projeto Político Pedagógico: Biblioteconomia. Goiânia, 2016. 64 p.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Pró-Reitoria de Extensão. O que é a extensão universitária. Disponível em: https://proex.ufes.br/o-que-e-extensao-universitaria. Acesso em: 13 jun. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Centro de Ciências Sociais. Coordenação do Curso de Biblioteconomia. Projeto Pedagógico do Curso de Biblioteconomia. São Luís, 2007. 67 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Perspectivas em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.