Generative artificial intelligence (IA) and information literacy

informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese

Authors

Keywords:

Portuguese, English

Abstract

The Artificial Intelligence (AI) brings new challenges to knowledge acquisition. Objective: Discuss the impact of Artificial Intelligence (AI) on information competence and its importance for the efficient ChatGPT use in informational, academic and scientific demands. Methodological path: The research is characterized as exploratory, uses a qualitative approach and two data collection techniques: bibliographic research and observation. Result: People can use ChatGPT to simple meet (familiarize themselves with a new concept) and complex (summarize data) informational demands. This tool synthesizes content with inaccurate information and "minds" to complete tasks. Conclusions: To use generative AI tools like ChatGPT effectively and strategically, people need to assess their need for information, evaluate the content made available (as it may contain misinformation), ask strategic and assertive questions to direct AI and consult other sources of information. Therefore, information competence, specifically information ethics, is essential to utilize generative AI tools that uses advanced Natural Language Processing (NLP) such as ChatGPT in informational, academic and scientific demands.

Keywords: Scientific communication. Information competence. Artificial Intelligence - AI. ChatGPT. Perplexity AI.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

PT BR, Portuguese

Doutoranda em Ciência da Informação na Universidade Federal da Paraíba (UFPB), mestra em Gestão da Informação e do Conhecimento e graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). 

Portuguese Portuguese, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professor adjunto do Departamento de Ciência da Informação (DCI) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), mestre em Ciência da Informação e graduado em Física pela UFPB.

http://lattes.cnpq.br/4231993792347599

References

BARRY, C. A. Information skills for an electronic world: training doctoral research students. Journal Of Information Science, [s.l.], v. 23, n. 3, p. 225-238, June 1997.

BEHIMEHR, S.; JAMALI, H. R. Cognitive biases and their effects on information behaviour of graduate students in their research projects. Journal of Information Science Theory and Practice, [s.l.], v. 8, n. 2, p. 18-31, 2020.

BISWAS, S. S. Potential Use of Chat GPT in Global Warming. Annals Of Biomedical Engineering, [s.l.], v. 2, n. 1, p. 1-2, Mar. 2023a.

BISWAS, S. S. Role of Chat GPT in Public Health. Annals Of Biomedical Engineering, [s.l.], p. 1-2, Mar. 2023b.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p.122-155.

BUFREM, L. S.; ALVES, E. C. A dinâmica da pesquisa em Ciência da Informação. João Pessoa: Editora UFPB, 2020.

CAMPOS, R. S. Desmistificando a Inteligência Artificial: uma breve introdução conceitual ao aprendizado de máquina. Aoristo: International Journal of Phenomenology, Hermeneutics and Metaphysics, [s.l.], v. 3, n. 1, p. 106–123, 2020.

CASTILHO, M. A.; SILVA, F.; WEINGAERTNER, D. O que é um algoritmo?. In: CASTILHO, M. A.; SILVA, F.; WEINGAERTNER, D. Algoritmos e estruturas de dados. Curitiba: UFPR, 2020. p. 13-16.

CHAGAS, E. T. O. Deep Learning e suas aplicações na atualidade. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 4, n. 5, 2019.

D’ANCONA, M. Pós-verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Barueri: Faro Editorial, 2018.

DWIVEDI, Y. K. et al. “So what if Chat GPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal Of Information Management, [s.l.], v. 71, [s.n.], 2023.

EISENBERG, M. B. Information Literacy: essential skills for the information age. Desidoc Journal of Library & Information Technology, [s.l.], v. 28, n. 2, p. 39-47, 1 Mar. 2008.

EISENBERG, M.; BERKOWITZ, R. Information problem solving: the Big Six skills approach to library & information skills instruction. Norwood: Ablex, 1990.

FERNÁNDEZ MARCIAL, V. F.; GOMES, L. I. E. Impacto de la inteligencia artificial en el comportamiento informacional: elementos para el debate. Revista Bibliotecas. Anales de Investigación, Cuba, v. 18,n. 3, 2022.

FREIRE, G. H. A. (org.). Ética da Informação: conceitos, abordagens, aplicações. João Pessoa: Ideia, 2010.

GARCIA, A. C. B. Ética e inteligência artificial. Computação Brasil, [s.l.], [s.n.], n. 43, p. 14-22, nov. 2020.

HILL-YARDIN, E. L. et al. A Chat (GPT) about the future of scientific publishing. Brain, Behavior, And Immunity, [s.l.], v. 110, p. 152-154, May 2023.

HUANG, J.; TAN, M. The role of ChatGPT in scientific communication: writing better scientific review articles. American journal of cancer Research, [s.l.], v. 13, n. 4, p. 1148–1154, 2023.

KASNECI, E. et al. ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning And Individual Differences, [s.l.], v. 103, [s.n.], p. 1-9, Apr. 2023.

KAUFMAN, D.; SANTAELLA, L. O papel dos algoritmos de Inteligência Artificial nas redes sociais. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 27, [s.n.], p. 1-10, maio 2020.

KHAN, N. A.; OSMONALIEV, K.; SARWAR, M. Z. Pushing the boundaries of scientific research with the use of Artificial Intelligence tools: navigating risks and unleashing possibilities. Nepal Journal Of Epidemiology, [s.l.], v. 13, n. 1, p. 1258-1263, Mar. 2023.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

LECARDELLI, J.; PRADO, N. S. Competência Informacional no Brasil: um estudo bibliográfico no período de 2001 a 2005. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 2, n. 2, 2007.

LEE, J. Y. Can an Artificial Intelligence chatbot be the author of a scholarly article? Journal Of Educational Evaluation For Health Professions, [s.l.], v. 20, [s.n.], p. 1-6, Feb. 2023.

LUCCA, D. M.; VITORINO, E. V. Competência em informação e suas raízes teórico-epistemológicas da Ciência da Informação: em foco, a fenomenologia. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 22-48, jul. 2020.

LUND, B. D. et al. ChatGPT and a new academic reality: Artificial Intelligence – written research papers and the ethics of the large language models in scholarly publishing. Journal Of The Association For Information Science And Technology, [s.l.], v. 74, n. 5, p. 570-581, Mar. 2023.

MAGALHÃES, A. Serendipidade na investigação científica. Revista de Ciência Elementar, [s.l.], v. 10, n. 4, p. 1-5, dez. 2022

MANOHAR, N.; PRASAD, S. S. Use of Chat GPT in Academic Publishing: a rare case of seronegative systemic lupus erythematosus in a patient with HIV infection. Cureus, [s.l.], v. 2, n. 15, p. 1-8, Feb. 2023.

MARTINS, A. L. Potenciais aplicações da inteligência artificial na ciência da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 1, p. 1-16, 2010.

NATURE. Tools such as ChatGPT threaten transparent science; here are our ground rules for their use. Nature, [s.l.], v. 613, n. 7945, p. 612-612, Jan. 2023. (Editorials.)

OPENAI. What is Chat GPT? [s.l.]: OpenAI, 2023. Disponível em: https://help.openai.com/en/articles/6783457-what-is-chatgpt. Acesso em: 06 abr. 2023.

ORTIZ, A. F. H. Commentary to the article “A CHAT(GPT) about the future of scientific publishing”. Brain, Behavior, And Immunity, [s.l.], v. 111, n. 124, July 2023.

OUTMAN, A. CHAT-GPT generated sample weather data. In: IEEE DATAPORT. Datasets. [s.l.]: IEEE, 2023. DOI https://dx.doi.org/10.21227/c4mj-2w23.

PELLEGRINI, E.; VITORINO, E. V. A dimensão ética da competência em informação sob a perspectiva da Filosofia. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 117-133, jun. 2018.

PERPLEXITY. About Perplexity. [s.l.]: Perplexity, 2023. Disponível em: https://blog.perplexity.ai/about. Acesso em: 26 out. 2023.

PESTANA, O. Elementos para uma avaliação de fontes de informação na internet. Páginas A&B: Arquivos e Bibliotecas, Portugal, [s.n.], n. 6, p. 41-50, 2001.

PICCIANO, A. Artificial Intelligence and the Academy's loss of purpose. Online Learning, [s.l.], v. 23, n. 3, p. 270-284, Sept. 2019.

RUSSELL, S. J. Inteligência artificial. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

SALES, R.; ALMEIDA, P. P. Avaliação de fontes de informação na internet: avaliando o site do nupill/ufsc. Revista Digital de Biblioteconomia & Ciência da Informação, Campinas, v. 5, n. 1, p. 67-87, 2007.

SALVAGNO, M.; TACCONE, F. S.; GERLI, A. G. Can Artificial Intelligence help for scientific writing? Critical Care, [s.l.], v. 27, n. 1, p. 1-5, Feb. 2023.

TRINDADE, A. S. C. E. Criatividade e serendipidade na inovação de produtos e serviços em Bibliotecas Universitárias. 2021. 185f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão da Informação e do Conhecimento) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.

ZAWACKI-RICHTER, O. et al. Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, [s.l.], v. 16, n. 1, p. 1-27, Out. 2019.

Published

2024-04-17

How to Cite

Portuguese, P., & Portuguese, P. (2024). Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese. Perspectivas Em Ciência Da Informação, 29, e47485. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485