AFRICAN BOARD GAMES: TRADITION AND FUN IN HIGH SCHOOL

tradição e diversão no ensino médio

Authors

  • Denise Aparecida Corrêa Universidade Estadual Paulista (UNESP/Bauru) https://orcid.org/0000-0001-9890-7476
  • Marcela Gomez Alves da Silva Centro Universitário Sagrado Coração - UNISAGRADO
  • Fernando Barbosa Carvalho Universidade Estadual Paulista (UNESP/Bauru)

Abstract

This research is the result of an experience with board games of Africans in school physical education in high school and sought to identify and understand the meanings attributed by students in the face of this experience. The study involved field research based on pedagogical intervention developed in four classes of the first year. At the end of the intervention, students produced written records which were subjected to content analysis, with two categories emerging: “Knowledge and fun in school physical education” and “Interculturality at play”. The results point to the playful power and the consistency of African board games as content also in high school, in order to favor the respect for diversity and the valorization of the tradition and culture of historically marginalized people contributing to the construction of an equitable education, fair and supportive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Aparecida Corrêa, Universidade Estadual Paulista (UNESP/Bauru)

Pós-doutorado pelo Centro de Estudos Sociais (CES/Universidade de Coimbra – Portugal). Mestre e Doutora em História (PUC/SP). É Sócia-fundadora e atual Diretora Científica da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH). Atualmente é docente do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual Paulista (DEF/UNESP-Bauru).

Marcela Gomez Alves da Silva, Centro Universitário Sagrado Coração - UNISAGRADO

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Bauru) e Bacharel em Educação Física pelas Faculdades Integradas de Bauru (FIB). Mestre em Ciências da Motricidade pelo Instituto de Biociências (UNESP/Rio Claro). Atualmente é coordenadora do curso de Licenciatura em Educação Física do Centro Universitário Sagrado Coração (UNISAGRADO).

Fernando Barbosa Carvalho, Universidade Estadual Paulista (UNESP/Bauru)

Graduando em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Bauru).

Published

2020-12-03

How to Cite

Aparecida Corrêa, D., Gomez Alves da Silva, M., & Barbosa Carvalho, F. (2020). AFRICAN BOARD GAMES: TRADITION AND FUN IN HIGH SCHOOL: tradição e diversão no ensino médio. Revista Brasileira De Estudos Do Lazer, 7(2), p. 64–83. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/20361