ADVENTURE ACTIVITIES IN THE INITIAL TRAINING CURRICULUMS IN PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL

Authors

  • Evandro Antonio Correa Faculdades Integradas de Jahu (FIJ); Membro do Grupo de estudos e pesquisas históricas, sociológicas e pedagógicas em Educação Física – Unesp-Bauru; Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa das Abordagens Táticas nos Esportes Coletivos (NEPATEC) - Unesp-Bauru.
  • Delgado CNA

Abstract

This study aimed to identify in the curricula of the initial formation courses in Physical Education the discipline activities / adventure sports, in Higher Education Institutions, public and private in Brazil. The research is of a qualitative nature and took place through the database of the e-MEC (website) and on the websites of higher education institutions, in the latter we sought the curriculum matrix or other similar document that indicated the disciplines related to the activities of adventure. The results indicated that 351 courses offer the discipline related to adventure activities. Of these, only 68 presented information regarding the menu, objectives and content that deal with history, concepts, planning, organization, practice of activities, techniques, safety risk, relations with the environment, sustainability, among others. It is concluded that the theme of adventure activities in the training of Physical Education professionals is of current relevance in view of the dynamics established between the elements that constitute it and the preparation and performance of this professional in contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro Antonio Correa, Faculdades Integradas de Jahu (FIJ); Membro do Grupo de estudos e pesquisas históricas, sociológicas e pedagógicas em Educação Física – Unesp-Bauru; Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa das Abordagens Táticas nos Esportes Coletivos (NEPATEC) - Unesp-Bauru.

Doutorando em Ciências da Motricidade -Pedagogia da Motricidade Humana UNESP/Rio Claro; Mestre em Ciências da Motricidade -Pedagogia da Motricidade Humana UNESP/Rio Claro; Especialista em Metodologia e Gestão para Educação a Distância - Universidade Anhanguera Uniderp; Especialista em Lazer e Animação Sócio-Cultural - UEL/PR; Especialista em Educação Ambiental - SENAC/RJ; Licenciatura Plena em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física de Avaré (1998); Membro do NEPEF - Núcleo de Estudos e Pesquisa em Formação Profissional no Campo da Educação Física UNESP-Rio Claro; Professor na Fundação Barra Bonita de Ensino FAEFI (Faculdade de Educação Física de Barra Bonita); Professor Centro Universitário da Fundação Educacional de Barretos (UNIFEB); Membro pesquisador Associação Brasileira de Pesquisa e Pós Graduação em Estudos do Lazer (ANPEL); Tem experiência na área de Educação Física com ênfase em formação e intervenção profissional, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação Profissional, Mercado de Trabalho, Lazer, Educação Física Escolar e tecnologia, atividades de aventura na natureza.

Delgado, CNA

Degree in Physical Education from the State University of Campinas (1996), Bachelor in Leisure Studies from the State University of Campinas (1998) and Master in Physical Education from the State University of Campinas (2003), in the area of ​​Leisure Studies. He has experience in the field of Physical Education, with emphasis on Leisure, working mainly in the areas of hotels and tourism, emphasizing the issues of socio-cultural animator and socio-cultural animation.

Published

2021-08-26

How to Cite

Correa, E. A., & Delgado, M. (2021). ADVENTURE ACTIVITIES IN THE INITIAL TRAINING CURRICULUMS IN PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL. Revista Brasileira De Estudos Do Lazer, 8(2), 114–135. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/29059