PROGRAMS PUBLIC PHYSICAL ACTIVITY AND LEISURE SPACES IN NO FORMAL EDUCATION: COMPARING THE EXPERIENCES OF VALINHOS/SP CITIES AND JUNDIAÍ/SP

Authors

  • Caroline Giolo Mestranda no Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.
  • Tatiani Ribeiro Estudante especial do Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.
  • Reinaldo Tadeu Boscolo Pacheco Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.
  • Juliana Pedreschi Rodrigues http://orcid.org/0000-0003-3466-8714

Keywords:

Physical activity, Quality of life, Non formal education.

Abstract

This research aims to compare and analyze two public programs regularly and oriented physical activity. Through qualitative research development evaluated the Department of Exercise Program for Sports and Recreation of the City of Valinhos and the Zumba program in Districts of the Department of Sports and Leisure of the City of Jundiaí, both located in the state of São Paulo, Brazil. Therefore, for the development of this research, they conducted interviews, using a semi-structured questionnaire with program managers in each of the cities and bibliographic and documentary in order to support the analysis and discussion of the results. In closing remarks reflected on the experiences and peculiarities of the programs with a view to implementing improvements and / or possible improvements which contribute to the strengthening of new actions and public policies in the areas of sport and leisure in these and other cities in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Giolo, Mestranda no Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.

Professora de Educação Física e mestranda no Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.

Tatiani Ribeiro, Estudante especial do Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.

Bacharel e Lazer e Turismo e estudante especial do Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.

Reinaldo Tadeu Boscolo Pacheco, Programa de Pós-graduação em Ciências da Atividade Física da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.

Doutor em Educação, professor da EACH-USP, no curso de Bacharelado em Lazer e Turismo e participante do GIEL - Grupo Interdisciplinar de Estudos do Lazer. Professor do Programa de Mestrado em Ciências da Atividade Física. Orienta, realiza pesquisas e ministra aulas das disciplinas relacionadas ao planejamento e gestão pública do lazer e ao entendimento do lazer e do turismo como fenômenos sociais. Principais campos de interesse: Sociologia da Educação, Sociologia do Esporte; Gestão Pública do Lazer e do Turismo; Políticas Educacionais. 

Juliana Pedreschi Rodrigues

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Fez mestrado na Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, na área de concentração Estudos do Lazer. Atualmente é professora da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP, do curso de bacharelado em Lazer e Turismo e do curso de pós-graduação em Ciências da Atividade física, na linha de Pesquisa: Promoção do Lazer. É membro titular da Comissão Estatutária da Comissão de Cultura e Extensão da EACH/USP e pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Estudos do Lazer - GIEL/CNPQ/USP. Áreas de interesse: Educação formal, informal e não formal; Educação Social; Animação sociocultural e Lazer.

Published

2016-08-16

How to Cite

Giolo, C., Ribeiro, T., Pacheco, R. T. B., & Rodrigues, J. P. (2016). PROGRAMS PUBLIC PHYSICAL ACTIVITY AND LEISURE SPACES IN NO FORMAL EDUCATION: COMPARING THE EXPERIENCES OF VALINHOS/SP CITIES AND JUNDIAÍ/SP. Revista Brasileira De Estudos Do Lazer, 2(3), p.83–100. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/497