Influências dominantes na construção da prática pedagógica de uma aluna-professora de Língua Inglesa

Authors

  • Suely Ana Ribeiro UFG ##default.groups.name.author##

Abstract

In the last years there has been a growing interest in research about the nature of teachers' practice and about what kind of knowledge they evoke in their teaching events. This paper deals with issues concerning teacher education experiences. By reflecting and answering three out of Smyth's (1992) four pedagogical questions, one 5th year student-teacher revealed the power some of her education experiences have had in her teaching practice. These experiences were categorized based on Tardif (1999) and Bailey et al. (1996). The results of this study make us reflect about our own English teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, M. J.; MOREIRA, M. A.; RIBEIRO, D. O papel do supervisor no desenvolvimento do professor reflexivo: estratégias de supervisão. In: ALARCÃO, I. (Ed.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto, 1996. p. 91-122.

BAILEY, K. M. et al. The language learner's autobiography: examining the "apprenticeship of observation". In: FREEMAN, D; RICHARDS, J. C. (Ed.). Teacher learning in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. p. 11-29.

GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999. 272 p.

GERALDI, C. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (Ed.). Cartografias do trabalho docente – professor(a) pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil - ALB, 1998. 336 p.

LEFFA, V. J. Aspectos políticos da formação do professor de língua estrangeira. In: LEFFA, V. J. (Ed.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas: Educat, 2001. p. 333-355.

LITTLE, J. W.; McLAUGHLIN, M. (Ed.). Teacher's work. Individual, Colleagues and Contexts. Chicago: Teacher College Press, 1993.

MEDINA, A.; DOMINGUES, C. La formacion del profesorado en una sociedad tecnológica. Madrid: Cincel, 1989.

NÓVOA, A. et al. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. 215 p.

NUNAN, D. Research Methods in Language Learning. New York: Cambridge University Press, 1992. 249 p.

SMYTH, J. Developing and sustaining critical reflection in teacher education. Journal of teacher education, v. 40, n. 2, p. 2-9, 1989.

SMYTH, J. Teacher's Work and the Politics of Reflection. American Educational Research Journal, v. 29, n.2, p. 267-300, 1992.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 1999. Mimeografado.

TAVARES, J.; ALARCÃO, I. Psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem. Coimbra: Almedina, 1992.

WALLACE, M. J. Trainning foreign language teachers: a reflective approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. 180 p.

Published

Feb-Sun-2012