Técnicas de utilização de dicionário como material didático na aula de LE para fins específicos

Authors

  • Camila Höfling UNESP ##default.groups.name.author##
  • Maria Cristina Parreira da Silva UNESP ##default.groups.name.author##
  • Patrícia Tosqui UNESP ##default.groups.name.author##

Abstract

This paper presents a methodology related to the use of dictionary as a pedagogic resource in the foreign language for specific purposes class, in activities developing vocabulary, grammar, pronunciation, language use, culture, and reading comprehension. By using some techniques, teachers can benefit from this resource in class and instruct their students about how to choose and use a dictionary properly. We offer some suggestions of activities to be performed both in private classes (one-to-one) and with groups of professionals with specific purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERCHOUD, M. J. Communication de spécialité, culture(s), mondialisation. Le français dans le monde / Recherche et applications, Paris, p.52-61, janv. 2004. Numéro spécial.

CHALLE, O. La place du FOS dans la formation tout au long de la vie. Le français dans le monde / Recherche et applications, Paris, p.169-179, janv. 2004. Numéro Spécial.

DUBICKA, I.; O'KEEFFE, M. English for International Tourism (pre-intermediate). Harlow: Longman, 2003.

HAENSCH, G. Tipología de las obras lexicográficas. In: HAENSCH, G. y otros. La lexicografía. De la Lingüística teórica a la lexicografía práctica. Madrid: Editorial Gredos, 1981. p. 95-187.

HÖFLING, C. Da análise crítica de definições de nomes concretos em Dicionários para uma proposta de definição padrão. Araraquara, 231 p. Dissertação (Mestrado em Letras) – FCL – UNESP, 2000.

HÖFLING, C., TOSQUI, P., SILVA, M. C. P. O dicionário como material didático na aula de língua estrangeira. Intercâmbio, São Paulo: LAEL-PUC/SP, v. 13, 2004. CD-ROM.

NESI, H. The specification of dictionary reference skills in Higher Education. In: HARTMAN, R. (Ed.). Dictionaries in language learning. Recommendations, National Reports and Thematic Reports from the TNP Sub-project 9: Dictionaries. Berlin: Free University Berlin, 1999. p. 53-66.

PANDOLFI, M. A.; TOSQUI, P. Cultura e sociedade no ensino de línguas para o Turismo. Anais do XX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Porto Alegre, 2004, CD-ROM.

SAGNIER, C. Les méthodes et l'usage des méthodes en FOS: interêts, usages, limites. Le français dans le monde / Recherche et applications, Paris, p.96-105, janv. 2004. Numéro Spécial.

TOSQUI, P. Advérbios Modalizadores – Subsídios para Dicionários Bilíngües. Araraquara, 144 p. Dissertação (Mestrado em Letras) – FCL – Unesp, 2002.

______. O Dicionário Bilíngüe como Ferramenta de Ensino/Aprendizagem de uma Língua Estrangeira. Trabalhos em Lingüística Aplicada. Campinas: UNICAMP/IEL, Setor de Publicações, v. 40, p.101-114, 2002.

WRIGHT, J. Dictionaries. Oxford: Oxford University Press, 1998.

Published

Feb-Sun-2012