Escrita e poder

uma leitura do referencial curricular nacional para escolas indígenas

Authors

  • Jaçanã Ribeiro UFSC ##default.groups.name.author##

Keywords:

indian literacy, writing, power

Abstract

The aim of this text is to argue about a crucial point of the proposal of the Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas (RCNEI): we should reflect on certain aspects of the practices of writing and reading under the perspective of the relation between literacy-power. Based on authors of the literacy studies and genre and text types, my aim is to investigate, on the dialogic plan of constitution of discourse, interpretations on the document regarding what is so called the dichotomy evolution / acculturation of the indian student. Thus I propose an interpretation that is relevant not only to the literacy practices of the "indian school", but also to explain part of the failure of our schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAY, Universidade indígena. A história da escrita. Disponível em: <http://www.letras.ufmg.br/bay/sites/xacriaba/historiadaescrita.htm>. Acesso em: 08 jan. 2007.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa para as escolas indígenas. Brasília: MEC, 1992.

BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC, 1998.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividades de Linguagens, texto e discursos. Por um interacionismo sócio-discursivo. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 1997.

CARDONA, G. R. Antropología de la escritura. Barcelona: Editorial Gedisa, 1994.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora UNESP/ Imprensa Oficial do Estado, 1999.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: UnB, 1992/2001.

FERREIRO, E. Cultura escrita e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

GEE, J. P. La ideología en los discursos. Ediciones Morata. Colección Educación Crítica. Madrid, 2005.

GNERRE, M. Linguagem, escrita e poder. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GRAFF, H. J. The Literacy Myth: literacy and social structure in the nineteenth century city. New York and London: Academic Press, 1979.

GRAFF, H. J. Os labirintos da alfabetização: reflexões sobre o passado e o presente da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

HARRIS, Roy. The language-makers. London: Duckworth, 1980.

KLEIMAN, A. B. Leitura: ensino e pesquisa. São Paulo: Pontes: 1989.

KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, Mercado das Letras, 1995.

LÉVI-STRAUSS, C. Tristes tropiques. Paris: Plon, 1974.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. Trad. Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

OLIVEIRA, G. M. O que quer a lingüística e o que se quer da lingüística na pedagogia da diferença? A delicada questão da assessoria ao movimento indígena. In: CONFERÊNCIA AMERÍNDIA DE EDUCAÇÃO - AMERÍNDIA: tecendo os caminhos da edcuação escolar. Anais... Cuiabá, MT: Secretaria de Estado da Educação, 17 a 21 nov. 1997.

OLIVEIRA, G. M. de; OLIVEIRA, S. M. Formação de Professores: Um caso de Política Lingüística nas comunidades Kaingáng. In: I ENCONTRO DE VARIAÇÃO LINGÜÍSTICA DO CONE SUL, 1, 1996. Anais..., Porto Alegre, 2 a 4 set. 1996.

ROJO, R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: Questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L. et al. (Org.). Gêneros: Teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 184-207.

TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.

Published

Feb-Mon-2012