The Teaching of Portuguese

reflections on the Need of a Critical Analysis of Texts

Authors

  • Adriane Teresinha Sartori UFMG ##default.groups.name.author##

Keywords:

teaching of Portuguese, discursive genres, critical analysis of texts

Abstract

This article analyzes episodes in Portuguese language classes, which were experienced by a work group throughout 2013 and 2014, in public schools in Belo Horizonte, Brazil. The data were analyzed from a qualitative perspective and revealed the way that teachers and students deal with texts that circulate within society. The analysis suggests that, while taking discursive genres or metalanguage as the object of study, the pedagogical procedure requires attention to what students and teachers construct discursively when faced with the task of teaching and learning Portuguese, as well as making it possible to make the case for a critical analysis of thexts in the day-to-day context of schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Michail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 3ª ed. Tradução de LAHUD, Michel e VIEIRA, Yara Frateschi. São Paulo: Hucitec, 1986.

BAKHTIN, Michail. Estética da criação verbal. Tradução de BEZERRA, Paulo. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 5ª ed. Tradução de ALVES, Ephraim Ferreira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. 2[ ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

DUBOC, Ana Paula; FERRAZ, Daniel Mello. Letramentos críticos e formação de professores de inglês: currículos e perspectivas em expansão. Revista X, v. 1, p. 19-32, 2011.

FREIRE, Paulo. Conscientização e alfabetização: uma nova visão do processo, 1963. Disponível em: Disponível em: http://acervo.paulofreire.org/xmlui/search?fq=location.coll%3A6 Acesso em: abr. 2013.

» http://acervo.paulofreire.org/xmlui/search?fq=location.coll%3A6

FREIRE, Paulo. Papel da educação na humanização, 1997. Disponível em: Disponível em: http://acervo.paulofreire.org/xmlui/search?fq=location.coll%3A6 Acesso em: abr. 2013.

» http://acervo.paulofreire.org/xmlui/search?fq=location.coll%3A6

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2ª imp. 43ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50ª ed. rev. e atual., Rio de Janeiro: Paz e Terra 2011b.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. Paraná: Assoeste, 1984.

GERALDI, João Wanderley. Portos de Passagem. 4ª ed., São Paulo: Martins Fontes 1997.

GERALDI, João Wanderley. A linguagem em Paulo Freire. Sociedade & Culturas, n. 23, p. 7-20, 2005.

GERALDI, João Wanderley. Deslocamentos no ensino: de objetos a práticas, de práticas a objetos. In: GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 71-80., 2010a.

GERALDI, João Wanderley. Texto e discurso. In: GERALDI, João Wanderley. Ancoragens: estudos bakhtinianos., São Carlos: Pedro & João Editores p. 75-82.,2010b.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Síntese de Indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Brasília, DF, 2010. (Estudos & Pesquisas: informação demográfica e socioeconômica 27). Disponível em: Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/condicaodevida/indicadoresminimos/sinteseindicsociais2010/SIS_2010.pdf Acesso em: 23 jan. 2015.

http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/condicaodevida/indicadoresminimos/sinteseindicsociais2010/SIS_2010.pdf

LEITE, Marli Quadros. Preconceito e intolerância na linguagem. São Paulo: Contexto, 2008.

MATTOS, Andréa Machado de Almeida; VALÉRIO, Kátia Modesto. Letramento crítico e ensino comunicativo: lacunas e interseções. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 135-158, 2010.

MATTOS, Andréa Machado de Almeida. O ensino de inglês como língua estrangeira na escola pública: novos letramentos, globalização e cidadania. 2011. 262 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês do Departamento de Línguas Modernas) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

MILLER, Carolyn R; SHEPHERD, Dawn. Blogar como ação social: uma análise do gênero weblog. In: MILLER, Carolyn R. Estudos sobre gênero textual, agência e tecnologia. Tradução de Hoffnagel, J. Recife: Editora Universitária da UFPE, p. 61-92, 2009.

SARTORI, A. T. A universidade na escola: formação profissional através de práticas de letramento crítico. In: V Taller Internacional de Formación Universitaria de profesionales de Ia Educación, 2014, Havana, Cuba. Memorias - Universidade 2014 - 9 Congreso Internacional de Educación Superior, 2014. CD-ROM.

SADER, Emir. Prefácio. In: MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução de TAVARES, Isa. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2008. (Mundo do trabalho).

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento têm o mesmo significado? Revista Pátio, ano IX, n. 34, p. 50-52, maio/jul. 2005.

STREET, Brian. Social literacies: critical approaches to literacy in development, ethnography and education. London and New York: Longman, 1995.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 15ª ed. São Paulo: Cortez, 2007. (Coleção Temas Básicos de Pesquisa-Ação).

TOSTA, Sandra; MELO, José Marques. Mídia e educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2006. (Temas Educação).

Published

Nov-Wed-2015