Genres in language practices at school
curriculum and teacher education
Keywords:
literacy, pedagogical planning, didactic materialAbstract
The pedagogical work of recontextualizing textual genres for Portuguese Language classes, produced by trainee teachers, in mandatory disciplines of supervised pre-service teacher training in Language Teacher Education Courses, is taken as the object of investigation. We focus on some attempts for innovation concerning writing practices proposed to Elementary School students. This research is situated within the indisciplinary studies of Applied Linguistics and follows a case study design. Taking into account the significant schooling of genres at school, we present a teaching unit as a guiding tool for pedagogic planning, which has been developed from a Systemic-Functional Linguistics approach of genre-based curriculum cycle.
Downloads
References
BAZERMAN, C. Gênero, agência e escrita. In: HOFFNAGEL, J. C.; DIONISIO, A. P. (Orgs.). São Paulo: Editora Cortez, 2006.
BEZERRA, S. O. X. Letramentos orientados por circuito curricular mediado por gêneros: práticas de escrita e de análise linguística em aulas de língua portuguesa. 2015. 204 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras - ProfLetras) - Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2015.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Linguagem, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação básica, 2006.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Língua portuguesa: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação. 2000.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Língua Portuguesa: Ensino Fundamental II. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental (SEEF)/MEC, 1998.
CALLAGHAN, M.; KNAPP, P.; NOBLE, G. Genre in practice. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.). The powers of literacy: a genre approach to teaching writing. London: Falmer Press, 1993. p. 180-189. Disponível em:Disponível em: http://newlearningonline.com/literacies/chapter-5/callaghan-knapp-and-noble-on-the-genre-curriculum-cycle-or-wheel Acesso em: 26 nov. 2014. » http://newlearningonline.com/literacies/chapter-5/callaghan-knapp-and-noble-on-the-genre-curriculum-cycle-or-wheel
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor. 2005.
CHRISTIE, F. Literacy teaching and current debates over reading. In: WHITTAKER, R.; O'DONNELL, M.; McCABE, A. (Eds.). Language and literacy: functional approaches. London/New York: Continuum, p. 45-65, 2006.
COSTA, S. R. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
EGGINS, S. An introduction to systemic functional linguistics. 2ª ed. London: Continuum, 2004.
EGGINS, S.; MARTIN, J. R. Genres and registers of discourse. In: DIJK, T. A. V. (Org.). Discourse as structure and process. London: SAGE Publications Ltd, v. 1, p. 230-256, 1997.
GARCIA, V. B. B. R. Transformações em aulas de leitura e análise linguística: percursos de professoras. 2015. 200 f. . Dissertação (Mestrado Profissional em Letras - ProfLetras) - Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2015.
GOUVEIA, C. A. M. Compreensão leitura como base instrumental do ensino da produção escrita. In: SILVA, W. R.; SANTOS, J. S.; MELO, M. A. (Orgs.). Pesquisas em língua(gem) e demandas do ensino básico. Campinas: Pontes Editorial, p. 203-231, 2014.
GUARESCHI, P. Empoderamento. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire., Belo Horizonte: Autêntica p. 165-166, 2008.
KLEIMAN, A. B. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função. In: KLEIMAN, A. B.; SIGNORINI, I. (Orgs.).O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, p. 223-243, 2000.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARTIN, J. R. Mentoring Semogenesis: "Genre-Based" Literacy Pedagogy. In: ZHENHUA, W. (Ed.). Language in Education. v. 7. Shanghai: Shanghai Jiao Tong University Press, p. 224-254, 2012[1999].
MARTIN, J. R.; ROSE, D. Designing literacy pedagogy: scaffolding democracy in the classroom. In: HASAN, R.; MATTHIESSEN, C.; WEBSTER, J. J. (Eds.). Continuing discourse on language: a functional perspective. London/Oakville: Equinox, v. 1, p. 251-280, 2005.
MELO, L. C.; GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R. Escrita acadêmica na escrita reflexiva profissional: citações de literatura científica em relatórios de estágio supervisionado. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 8, n. 1, p. 95-119, 2013.
MONTEIRO, K. C. S. Proposta didática com alunos paraenses em processo de alfabetização a partir de um circuito curricular mediado por gêneros. 2015. Dissertação em andamento (Mestrado Profissional em Letras - ProfLetras) - Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2015.
OLIVEIRA, M. do S.; TINOCO, G. A.; SANTOS, I. B. de A. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. Natal: EDUFRN, 2011.
ROJO, R. Materiais didáticos no ensino de línguas. In: MOITA LOPES, L. (Org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschirft para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial/Cultura Inglesa, p. 163-195, 2014.
ROJO, R. Os gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Orgs.).Gêneros: teorias, métodos, debates., São Paulo: Parábola Editorial p. 184-207, 2005.
DOLZ , J.; SCHNEUWLY, B. Os gêneros escolares - das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, p. 71-91, 2004.
SIGNORINI, I. Apresentação. In: SIGNORINI, I (Org.). Significados da inovação no ensino de língua portuguesa e na formação de professores., Campinas: Mercado de Letras p. 07-15, 2007.
SIGNORINI, I. Prefácio. In: SIGNORINI, I. (Org.). Gêneros catalisadores: letramento & formação do professor., São Paulo: Parábola Editorial p. 7-16, 2006.
SILVA, E. C. M. Leitura e produção de gêneros textuais na escola. In: SILVA, W. R.; SANTOS, J. S.; MELO, M. A. (Orgs.).. Pesquisas em língua(gem) e demandas do ensino básico, Campinas: Pontes Editorial p. 233-260,2014.
SILVA, W. R. Reflexão pela escrita no estágio supervisionado da licenciatura: pesquisa em Linguística Aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2014a.
SILVA, W. R. Considerações sobre contexto de cultura na Linguística Sistêmico-Funcional. In: . Estudos Linguísticos e Filológicos. João Pessoa: Idéia, p. 1991-2003, 2014b.
SILVA, W. R. Escrita do gênero relatório de estágio supervisionado na formação inicial do professor brasileiro. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte: UFMG/ALAB, v. 13, n. 1, p. 171-195, 2013.
SILVA, W. R. Proposta de análise textual-discursiva do gênero relatório de estágio supervisionado. DELTA. Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada (PUCSP. Impresso), v. 28, n. 2, p. 281-305, 2012a.
SILVA, W. R. Gêneros textuais em aulas de Língua Portuguesa no Ensino Médio brasileiroLinguagem & Ensino. Pelotas: UCPel. v. 15, n. 2, p. 387-418, 2012b.
SILVA, W. R. Construção da superação do fracasso do ensino de Língua Portuguesa em diretrizes curriculares. In: SIGNORINI, I; FIAD, R. S. (Orgs.).Ensino de língua: das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: UFMG, p. 83-105, 2012c.
SILVA, W. R. Estudo da gramática no texto: demandas para o ensino e a formação do professor de língua materna. Maringá: Eduem, 2011.
SILVA, W. R. Algumas contribuições da Linguística Aplicada para o ensino de escrita em aulas de língua materna no Brasil.Investigações: Linguística e Teoria Literária. Recife: UFPE, v. 22, n. 2, p. 135-160, 2009a.
SILVA, W. R. Seleção textual no ensino interdisciplinar por projeto. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte: UFMG v. 9, n. 1, p. 17-39, 2009.
SILVA, W. R.; DINIZ. Estágio supervisionado obrigatório das licenciaturas como contexto de pesquisa das licenciaturas. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas: UNICAMP, v. 53, n. 2, p. 333-355, 2014.
SILVA, W. R. ; ESPINDOLA, E. Afinal, o que é gênero textual na Linguística Sistêmico-Funcional. Revista da ANPOLL. v. 1, n. 34, p. 259-307, 2013.
SILVA, W. R.; MELO, L. C. Teoria acadêmica e prática docente em referencial curricular. In: SILVA, W. R; MELO, L. C. (Orgs.). Pesquisa & ensino de língua materna e literatura: diálogos entre formador e professor., Campinas: Mercado de Letras p. 37-62, 2009.
SILVA, W. R.; et al. Linguística Sistêmico-Funcional na sala de aula: práticas de leitura e análise linguística. Araguaína: Universidade Federal do Tocantins, 2015. (inédito)
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Bagno, M.., São Paulo: Parábola Editorial 2014.
VEEL, R. The Write it Right Project - Linguistic modelling of secondary school and the workplace. In: WHITTAKER, R.; O'DONNELL, M.; McCABE, A. (Eds.).. Language and literacy: functional approaches, London/New York: Continuum p. 66-92, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


