How master students act rhetorically when they need to justify their research
pt
Keywords:
justification section, rhetorical organization, research projectAbstract
We target here to analyze the rhetorical organization of the justificative section of pre-research projects of authorship of graduates of cursos de letras in a situation of submission to master’s degree courses. The analysis displayed the presence of four new rhetorical steps not yet described for the justification section, as well as the recurrence of rhetorical steps typical of the sections of objective, theoretical framework, methodology, discussion and conclusion. An important pedagogical implication of the research is related to the reading functions directed to the research universe. The data suggest the prevalence of reading practices aimed at the understanding of concepts and the explanation of phenomena, and, in contrast, the reading practices focused on the unknown and on the research gaps are scarcer.
Downloads
References
ASKEHAVE, I.; SWALES, J. Identificação de gênero e propósito comunicativo: um problema e uma possível solução. In: BEZERRA, B. G. et al. (Org.). Gêneros e sequências textuais. Recife: Edupe, 2009. p. 221-247.
AUSTIN, J. Quando dizer é fazer. Trad. Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artmed, 1990.
BARROS, J. D. O projeto de pesquisa em história: da escolha do tema ao quadro teórico. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
BAZERMAN, C. Gêneros textuais: tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005.
BERKENKOTTER, C; HUCKIN, T. N. Genre knowledge in disciplinary communication: cognition/culture/power. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1995.
BHATIA, V. K. Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum, 2004.
CIRIBELLI, M. C. Projeto de pesquisa: um instrumental da pesquisa científica. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2000.
CONNOR, U. Variation in rhetorical moves in grant proposal of US humanists and scientists. Text & Talk, Berlin, v. 20, n. 1, p. 1-25, 2000. DOI: https://doi.org/10.1515/text.1.2000.20.1.1
CONNOR, U.; MAURANEN, A. Linguistic analysis of grant proposals: European Union research grant. English for Specific Purpose, Amsterdam, v. 18, n. 1, p. 47-62, 1999. DOI: https://doi.org/10.1016/S0889-4906(97)00026-4
CONNOR, U; UPTON, T. A., The genre of grant proposals: a corpus linguistic analysis. In: CONNOR, Ulla; UPTON, Thomas A. (Ed.). Discourse in the Professions: Perspectives from Corpus Linguistics. Amsterdam: John Benjamins, 2004. p. 235-255. DOI: https://doi.org/10.1075/scl.16.10con
FENG, H. A genre-based study of research grant proposals in China. In: CONNOR, U.; NAGELHOUT, E.; ROZYCKI, W. (Ed.). Contrastive rhetoric. Amsterdam: John Benjamins, 2008. DOI: https://doi.org/10.1075/pbns.169.07fen
FENG, H.; SHI, L. Genre analysis of research grant proposals. LSP & Professional Communication, Frederiksberg, v. 4, n. 1, p. 8-32, 2004.
HARARI, Y. N. Homo sapiens: uma breve história da humanidade. Porto Alegre: L&PM, 2015.
JUCÁ, D. C. N. A organização retórico-argumentativa na seção de justificativa no gênero textual projeto de dissertação. 2006. 109f. Dissertação (Mestrado em Letras) -Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2006.
LEITÃO, P. A apreensão do gênero projeto de pesquisa por alunos do curso de licenciatura em letras. 2008. 204f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2008.
MONTEIRO B. N. Organização retórica e estruturação sequencial da seção de metodologia do gênero projeto de pesquisa. 2016. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
MYERS, G. The social construction of two biologists’ proposals. Written Communication, Sage Journals, v. 2, n. 3, p. 219-245, 1985. DOI: https://doi.org/10.1177/0741088385002003001
RIO LIMA, C. A. Movimentos retóricos na seção de fundamentação teórica de projetos de pesquisa na subárea de Linguística. Teresina: Pibic, 2015.
SILVA, C. R. B. Movimentos retóricos da seção de justificativa de pré-projetos de pesquisa da subárea de Linguística. Teresina: Pibic, 2015.
SWALES, J. M. Aspects of article introductions. Birmingham: The University of Aston, 1981
SWALES, J. Genre analysis: English in academic and researching settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
SWALES, J. M. Research genres: explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139524827
TARDY, C. M. A genre system view of the funding of academic research. Written Communication, Sage Journals, v. 20. n. 1, p. 7-36, 2003. DOI: https://doi.org/10.1177/0741088303253569
TSENG, M. The genre of research grant proposals: towards a cognitive-pragmatic analysis. Journal of Pragmatics, Elsevier, v. 43, n. 8, p. 2254-2268, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2011.02.015
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


