Researching teaching/learning of languages – Any room for Art in there?

The case of Brazilian Applied Linguistics today and its sources of knowledge: borders, boundaries, barriers, barricades

Authors

Keywords:

Applied Linguistics, Art, Science, logocentrism, research, teaching/learning

Abstract

This paper adopts a conception of language as repertoire, conceived as an emergent set of semiotic resources that reflects life trajectories located in specific times and spaces. From this theoretical perspective, it analyzes dimensions of the configuration of the communicative repertoires of Indigenous individuals in the postcolonial contemporaneity. The empirical data under analysis was generated in a linguistic education context and consists of oral, written and multimodal registers of emerging interactions on the production and presentation of linguistic portraits. The analysis aims to highlight the pedagogical relevance of (self)representation of linguistic repertoires as a starting point for language education and as a research tool on linguistic resources, practices and ideologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMI, G. Dramaturgia e ensino de línguas estrangeiras: o teatro como espaço para o intercultural em tempos de violência. Jundiaí: Paco, 2018. 132p.

ADAMI, G.; MARTINEZ, J. Z. Do espontâneo, da livra associação e do rizoma à arquitetura mental e à pulsão de vida. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MÓR, W. (org.). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas: Pontes, 2018. p. 337-369.

ANDREOTTI, V. de O.; STEIN, S.; AHENAKEW, C.; HUNT, D. Mapping interpretations of decolonization in the context of higher education. Decolonization: Indigeneity, Education & Society, Toronto, v. 4, n. 1, p. 21-40, 2015.

ANWARUDDIN, S. M. Translanguaging as Transformative Pedagogy: Towards a Vision of Democratic Education. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 301-312, 2018. Doi: https://doi.org/10.1590/1984-6398201812055

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 19, p. 25-42, 1990. Doi: https://doi.org/10.20396/cel.v19i0.8636824

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. 476p.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2010. 203p.

BARAD, K. Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter. Gender and Science: New Issues, v. 28, n. 3, p. 801-831, Spring 2003. Doi: https://doi.org/10.1086/345321

BORGES, J. L. El escritor argentino y la tradición. In: ______. (ed.). Obras Completas. Buenos Aires: Emecé Editores, 1990.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias - conhecimentos de línguas estrangeiras. Brasília: Ministério da Educação, 2006.

BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. São Paulo: Ubu Editora, 2017. 256 p.

CHABANNE, J-C. La grammaire est-elle entièrement soluble dans les pratiques d’écriture?. In: VARGAS, C. (ed.). Langue et étude de la langue, approches linguistiques et didactiques. Aix-en-Provence: Publications de l’Université de Provence, 2004. p. 125-134.

COUTO, M. Narrativa e incerteza. In: VOLZ, J.; PRATES, V. (org.). Incerteza viva: processos artísticos e pedagógicos - 32ª Bienal de São Paulo. São Paulo: Fundação Bienal São Paulo, 2016.

DUBOC, A. P. Gentilezas brutas acolá… e aqui! Por uma pedgogia da interrupção na formação docente In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MÓR, W. (org.). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas: Pontes, 2018.

DUCROT, O. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987. 198p.

ECKERT-HOFF, B. M. Escritura de si e identidade: o sujeito-professor em formação. Campinas: Mercado de Letras, 2008. 152p.

FAÇANHA, M. A.; NASCIMENTO, A. K.; NASCIMENTO, L. N. Ensino-aprendizagem de inglês e formação de professores: os muros da academia podem desmoronar?. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MÓR, W. (org.). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas: Pontes, 2018.

FREUD, S. Mal estar na civilização e outros textos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. 496p.

FREUD, S. Escritores Criativos e Devaneio. In: ______. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1969.

GAY, Peter. Modernismo o fascínio da heresia. São Paulo: Cia das Letras, 2009. 600p.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991. 252 p.

ILLERIS, K. (org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. 278p.

KOHN, E. How Forests Think: Toward an Anthropology Beyond the Human. Berkeley: University of California Press, 2013. 267p. Doi: https://doi.org/10.1525/california/9780520276109.001.0001

LACAN, J. Subversão do sujeito e dialética do desejo freudiano. In: ______. Escritos. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1996. p. 275-311.

LITVAK, Lily. Musa Libertaria: Arte, literatura y vida cultural del anarquismo español (1880-1913). Madrid: Fundación Anselmo Lorenzo, 2001. 304p.

LOTRINGER, S.; MORRIS, D. Schizo-culture. Los Angeles: Semiotext(e), 2013. 464p.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Para um redefinição de letramento crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, R. F.; ARAÚJO, V. A. (org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiai: Paco Editorial, 2011. p. 128-140.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T.; MONTE MÓR, W. Still Critique?. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 445-450, 2018. Doi: https://doi.org/10.1590/1984-6398201813940

MOITA LOPES, L P. da. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: ______. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 85-107.

MORGAN, B.; MATTOS, A. Theories and Practices in Critical Language Teaching: A Dialogic Introduction. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 213-226, 2018. Doi: https://doi.org/10.1590/1984-6398201813938

NAPOLITANO, M. Arte e política no Brasil: história e historiografia. In: EGG, André et al. (org.). Arte e política no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2014. p. XV-XLVI.

ONO, F. T. P. A formação do formador de professores: uma pesquisa autoetnográfica na área de língua inglesa. 2017. Dissertation (Ph.D. in Linguistic and Literary Studies in English) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

PARDO, F. da S. Ensino de línguas, letramentos e desenvolvimento crítico na escola pública: observações e auto-observações. 2018. Dissertation. (Ph.D. in Linguistic and Literary Studies in English) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo., 2018

PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. da. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.

PENNYCOOK, A.; OTSUJI, E. Metrolingualism: Language in the City. Londres: Routledge, 2015. 216p. Doi: https://doi.org/10.4324/9781315724225

PIMENTA, A. Acerca de uma poética ainda possível. In: ______. Obra quase incompleta. Lisboa: Fenda Edições, 1990. p. 279-283.

RAJAGOPALAN, K. Repensar o papel da linguística aplicada. In: MOITA LOPES, L. P. da (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 149-168.

READ, Herbert. Al Diablo Con La Cultura. Buenos Aires: Proyección, 1965. 196p.

READ, Herbert. El significado del arte. Buenos Aires: Losada, 2007. 208p.

ROJO, R. Fazer linguística aplicada em perspectiva sócio-histórica: privação sofrida e leveza de pensamento. In: MOITA LOPES, L. P. da (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 253-276.

SCHECHNER, R. Performance Theory. London: Routledge, 2003. 432p.

SILVA, R. B. da. Interpretações: autobiografia de uma pesquisa sobre letramento literário em língua inglesa. 2011. Dissertation (Ph.D. in Linguistic and Literary Studies in English) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

SOARES, E. A. C. Letramentos críticos e o uso da língua alvo no ensino de língua inglesa: um olhar autoetnográfico. 2017. Dissertation. (Ph.D. in Applied Linguistics) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

SOUSA, R. Q. Onde fica a língua inglesa em trabalhos muldimodais? Uma experiência em uma escola pública brasileira. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes, 2014. p. 231-252.

TAGATA, W. M. Pós-crítica na práxis do ensino contemporâneo de língua inglesa. Revista Brasileira de Linguistisca Aplicada, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 255-280, 2018. Doi: https://doi.org/10.1590/1984-6398201812025

TAKAKI, N. H. Influências das práticas de espiritualidades no ensino e pesquisa de línguas: uma emergência na Linguística Aplicada. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2013. p. 111-131.

WIELEWICKI, V. Narrativas multimodais e possibilidades para uma educação pluralista. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes, 2014. p. 77-88.

Published

May-Tue-2020