English Pibid and the Big Screen
Expanding Pre-Service Teacher Education Spaces
Parole chiave:
Teacher education, Pibid, English language, decolonial practices, moviesAbstract
Teacher education can take place in multiple spaces besides the school environment (university and basic education schools), following different paths and in a decolonial way. Having this in mind, a qualitative research with an interpretative scope was conducted during a year and a half, on the range of the English project of the National Pre-service Brazilian Teacher Education Program (Pibid) at a federal university in Brazil. In this article, the focus is on the analysis of pre-service teachers’ field diaries and their content concerning one of the activities developed as part of the project: going to the movies and reflecting upon some films. The experience revealed how pre-service teachers had the chance to reflect on the relationships they were able to establish with teacher education, and the readings and experiences provided by Pibid, thus corroborating the importance of decolonizing practices.
Downloads
Riferimenti bibliografici
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa nº 38, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa de Bolsa Institucional de Iniciação à Docência – PIBID. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/portaria_pibid.pdf. Acesso em: 12 jan. 2016.
GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 455-491. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2009.3428.
JUCÁ, L. Responsabilidades sociais da linguística aplicada na formação de professores de língua inglesa no contexto brasileiro: traçando novos rumos. In: JORDÃO, C. M. (org.). A Linguística Aplicada no Brasil: rumos e passagens. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 233-265.
KUMARAVADIVELU, B. The Decolonial Option in English Teaching: Can the Subaltern Act? Tesol Quarterly, [S.l], v. 50, n. 1, p. 66-85, 2014. DOI: https://doi.org/10.1002/tesq.202.
MALDONADO-TORRES, N. On the Coloniality of Being: Contributions to the Development of Aconcept. Cultural Studies, [S.l], v. 21, n. 2-3, p. 240-270, March/May 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/09502380601162548.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. O professor de inglês e os letramentos no século XXI: métodos ou ética? In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; HALU, R. C. (org.). Formação desformatada: práticas com professores de língua inglesa. Campinas, SP: Pontes Editores , 2011. p. 279-303. (Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, 15).
MIGNOLO, W. Local Histories/Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges, and Border Thinking. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400845064.
MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
PARDO, F. S. Decolonialidade e ensino de línguas: perspectivas e desafios para a construção do conhecimento corporificado. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 8, n. 3, p. Port. 200-221 / Eng. 198-218, set. 2019. DOI: https://doi.org/10.35572/rlr.v8i3.1422.
PESSOA, R. R.; HOELZLE, M. J. Ensino de línguas como palco de política linguística: mobilização de repertórios sobre gênero. Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas, v. 56, n. 3, p. 781-800, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/010318138649840291441.
SOUSA SANTOS, B. Para além do pensamento abissal. Novos estudos-CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

Questo volume è pubblicato con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


