English Pibid and the Big Screen

Expanding Pre-Service Teacher Education Spaces

Autori

Parole chiave:

Teacher education, Pibid, English language, decolonial practices, movies

Abstract

Teacher education can take place in multiple spaces besides the school environment (university and basic education schools), following different paths and in a decolonial way. Having this in mind, a qualitative research with an interpretative scope was conducted during a year and a half, on the range of the English project of the National Pre-service Brazilian Teacher Education Program (Pibid) at a federal university in Brazil. In this article, the focus is on the analysis of pre-service teachers’ field diaries and their content concerning one of the activities developed as part of the project: going to the movies and reflecting upon some films. The experience revealed how pre-service teachers had the chance to reflect on the relationships they were able to establish with teacher education, and the readings and experiences provided by Pibid, thus corroborating the importance of decolonizing practices.

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Biografie autore

  • Ana Karina de Oliveira Nascimento, Universidade Federal de Sergipe (UFS)
    Graduada em Letras (Português/Inglês) - Universidade Federal de Sergipe - UFS, especialista em Ensino de Inglês (UFMG), mestre em Educação (UFS) e doutora em Letras pela Universidade de São Paulo (USP), sendo bolsista CNPq de doutorado no Brasil. Foi bolsista Capes/Fulbright de doutorado sanduíche na Montclair State University, em Montclair, New Jersey, EUA, durante 9 meses, sob orientação da profa. Michele Knobel. Professora efetiva da UFS (Departamento de Letras Estrangeiras). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua inglesa, formação de professores e letramentos digitais.
  • Ana Lúcia Simões Borges Fonseca, Universidade Federal de Sergipe (UFS)
    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe/UFS. Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras Português/Inglês pelas Faculdades Integradas de São José dos Campos/SP e Mestrado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Alagoas/UFAL. Atua como Professora Adjunta no Departamento de Letras Estrangeiras/DLES da Universidade Federal de Sergipe. Faz parte da Associação Brasileira de Professores Universitários de Inglês (ABRAPUI), da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (ALAB). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas Estrangeiras. Atua principalmente nos seguintes temas: Políticas Linguísticas, Internacionalização, Ensino-Aprendizagem de Línguas Estrangeiras, Formação de Professores de Línguas Estrangeiras e Literatura de Autoria Feminina.

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Pubblicato

2020-10-20