Postmemory and Resistance
Rethinking English Teachers’ Identities and Cultural Practices in Brazil
Keywords:
postmemory, resistance, military dictatorship, teacher educationAbstract
This paper aims to analyze the concept of postmemory as an instrument of resistance in the identity formation of English language (EL) teachers in Brazil. In Caetano (2021), the impact of our colonial legacy on the process of formation and consolidation of teaching identity and classroom culture is discussed. This problematization comes from studies such as those by Jucá (2017), Mattos (2015) and Monte Mor (2013) which, in an in-depth and clear manner, demonstrate how historically significant events such as colonization, the Jesuit missions and the military dictatorship directly reflected in our educational system – and, as a consequence, in the social constitution of erasure and silencing of Brazilian citizens. Considering the three traits of the language teacher pointed out by Monte Mor (2013) – colonizer, Jesuit and dictator – as a result of the socio-historical heritage of our people, we intend to analyze narratives of in-service and pre-service language teachers in light of existing literature on identity, culture, and silencing. We hope that this study can constitute an instrument of resistance to the marks of oppression, erasure and silencing left by our past, based on postmemory and anti-colonial theory.
Downloads
References
ARAÚJO, V. R. Pós-memória: experiência e subjetividade em Tununa Mercado. 2014. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2014.
BARCELOS, A. M. F. Learning English: Students’ Beliefs and Experiences in Brazil. In: KALAJA, P.; MENEZES, V.; BARCELOS, A. M. F. (ed.). Narratives of Learning and Teaching EFL. Basingstoke, UK: Palgrave/MacMillan, 2008. p. 35-48.
BARKHUIZEN, G. (ed.). Reflections on Language Teacher Identity Research. New York, London: Routledge, 2017.
BRUNER, J. Actual Minds, Possible Words. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1986.
BRUNER, J. Making Stories: Law, Literature, Life. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2002.
CAETANO, E. A. “But When do I do Critical Literacy?” Perspectives for Designing Critical Literacy Activities in EFL Classrooms. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 20, n. 2, p. 279-300, Apr./June 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202015635.
CAETANO, E. A. Colonizador, Jesuíta ou Ditador? Refletindo sobre o impacto da herança colonial na formação da identidade docente e cultura escolar no ensino de línguas no Brasil. In: CAETANO, E. A. (org.). Pós-memória e decolonialidade no ensino de línguas no Brasil: as origens do status quo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 11-29.
CAETANO, E. A. Letramentos críticos e o uso da língua alvo no ensino de língua inglesa: um olhar autoetnográfico. 2017. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
CAETANO, E. A.; MOTTA, O. L. S. Pós-memória e cultura escolar: compreendendo a cultura do professor-aluno. In: CAETANO, E. A. (org.). Pós-memória e decolonialidade no ensino de línguas no Brasil: as origens do status quo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 223-249.
CANEDO, D. “Cultura é o quê?” Reflexões sobre o conceito de cultura e a atuação dos poderes públicos. In: ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 5., 2009, Salvador. Anais […]. Salvador: Faculdade de Comunicação/ UFBA, 2009.
CASTRO, C. H. S. Pós-memória e educação do campo: relatos de autoritarismo e colonialidade. In: CAETANO, E. A. (org.). Pós-memória e decolonialidade no ensino de línguas no Brasil: as origens do status quo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 33-66.
CASTRO, C. H. S.; ROCHA, M. R. (org.). Memórias de letramentos 3: vozes dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina: Editora UFVJM, 2023.
CHAUÍ, M. Cultura política e política cultural. Estudos Avançados, v. 9, n. 23, p. 71-84, 1995. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8848 . Acesso em: 28 abr. 2024.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
CONNELLY, F. M., CLANDININ, D. J. Stories of Experience and Narrative Inquiry. Educational Researcher, v. 19, n. 5, p. 2-14, 1990.
CORACINI, M. J. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade. São Paulo, Campinas: Mercado de Letras, 2007.
COURA, M. A. Memória, pós-memória, silêncio e silenciamento: eventos históricos traumáticos e sua influência na educação e na construção identitária de professores. 2023. 129 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2023. Disponível em: http://www.poslin.letras.ufmg.br/defesas/2264M.pdf. Acesso em: 5 maio 2024.
COURA, M. A.; MATTOS, A. M. A. Formação crítica de professores de língua inglesa: A pós-memória como resistência. Revista X, v. 16, p. 1614-1631, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v16i6.82270.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
DUARTE, A. M.; CÉSAR, M. R. A. Negação da política e negacionismo como política: pandemia e democracia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109146 . Acesso em: 28 abr. 2024.
DUBOC, A. P. M. Diálogos entre o global e o local em projetos colaborativos na formação de professores de língua inglesa. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS, III., 2010, Taubaté. Resumos […]. Taubaté: Casa Cultura, 2010. p. 95-97.
FARIA, E. de; SOUZA, V. L. T. de. Sobre o conceito de identidade: apropriações em estudos sobre formação de professores. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 35-42, jan./jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572011000100004.
FARIA FILHO, L. M. et al. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 139-159, jan./abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100008.
FESTINO, C. G.; MATTOS, A. M. A. Memory, Postmemory and the Role of Narratives Among Women Writers from the Adivasi Communities of Goa. Ilha do Desterro, v. 74, p. 209-230, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e78365.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Literacy: Reading the Word and the World. London: Routledge; Kegan Paul, 1987.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
GOMES, E. Possuímos a síndrome do colonizado. Rondônia em Pauta, Rondônia, 14 out. 2013. Disponível em: http://www.rondoniaempauta.com.br. Acesso em: 28 abr. 2024.
HALL, J. K. (Re)Creating our Worlds with Words: A Sociohistorical Perspective of Face-to-Face Interaction. ELT Journal, v. 16, n. 2, p. 206-232, 1995. Disponível em: https://doi.org/10.1093/applin/16.2.206 . Acesso em: 28 abr. 2024.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HIRSCH, M. Connective Histories in Vulnerable Times (MLA Presidential Address). Publications of the Modern Language Association of America (PMLA), v. 129, n. 3, p. 330-348, 2014. DOI: https://doi.org/10.1632/pmla.2014.129.3.330.
HIRSCH, M. Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. New York: Harvard University Press, 1997.
HIRSCH, M. Past Lives: Postmemories in Exile. Poetics Today, v. 17, n. 4, p. 659-686, 1996. Disponível em: http://links.jstor.org/sici?sici=0333-5372%28199624%2917%3A4%3C659%3APLPIE%3E2.0.CO%3B2-K . Acesso em: 19 jan. 2017.
HIRSCH, M. The Generation of Postmemory. Poetics Today, v. 29, n. 1, p. 103-128, Spring 2008. Disponível em: http://poeticstoday.dukejournals.org/content/29/1/103.full.pdf+html. Acesso em: 19 jan. 2017.
HIRSCH, M. The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture after the Holocaust. New York: Columbia University Press, 2012.
JORDÃO, C. M. A posição do professor de inglês no Brasil: hibridismo, identidade e agência. Letras & Letras, Uberlândia, v. 26, n. 2, p. 427-442, jul./dez. 2010. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25634/14173. Acesso em: 25 fev. 2024.
JUCÁ, L. C. V. Das histórias que nos habitam: por uma formação de professores de inglês para o Brasil. 2017. 286 f. (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Departamento de Línguas Modernas, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
JUCÁ, L. C. V. Formação inicial de professores brasileiros de inglês: resistir, reexistir, coexistir. In: CAETANO, E. A. (org.). Pós-memória e decolonialidade no ensino de línguas no Brasil: as origens do status quo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 97-129.
KALAJA, P.; MENEZES, V.; BARCELOS, A. M. F. (ed.). Narratives of Learning and Teaching EFL. Basingstoke, UK: Palgrave/MacMillan, 2008.
KRAMSCH, C. Language and Culture. In: SIMPSON, J. (ed.). The Routledge Handbook of Applied Linguistics. Oxford, New York: Routledge, 2011. p. 305-317.
KRAMSCH, C. Language, Thought and Culture. In: DAVIES, A.; ELDER, C. (ed.). The Handbook of Applied Linguistics. Malden, MA: Blackwell, 2004. p. 235-261.
KUMARAVADIVELU, B. Critical Classroom Discourse Analysis. TESOL Quarterly, v. 33, n. 3, p. 453-484, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/3587674.
KUMARAVADIVELU, B. The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/Foreign Language Teaching. TESOL Quarterly, v. 28, n. 1, p. 27-48, 1994. DOI: https://doi.org/10.2307/3587197.
LE GOFF, J. História e memória. 7. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
MATTOS, A. M. A. (ed.). Narratives on Teaching and Teacher Education: An International Perspective. New York: Palgrave/MacMillan, 2009. p. 203-215.
MATTOS, A. M. A. Ensino de inglês como língua estrangeira na escola pública: letramentos, globalização e cidadania. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.
MATTOS, A. M. A. In Memoriam: história, memória e pós-memória no Brasil de hoje. Revista X, v. 15, p. 15-20, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v15i4.76141.
MATTOS, A. M. A. Linguística Aplicada e transdisciplinaridade: as potencialidades da pós-memória. In: FREIRE, R. G. S.; MAROSINI FILHO, C. B.; VALIAS, T. B. O.; FIGUEIREDO, L. M. B. de; SOUZA, W. E.; OLIVEIRA, A. L. A. M. (org.). Linguística em debate: desafios e perspectivas – pesquisas desenvolvidas no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da UFMG. Campinas: Pontes Editores, 2023. p. 571-591.
MATTOS, A. M. A. O Rinoceronte e o Mundo: uma perspectiva sobre a educação linguística crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MOR, W. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavras, 2018. p. 27-40.
MATTOS, A. M. A.; CAETANO, E. A. Memória, pós-memória e formação crítica de professores de línguas. Línguas & Letras (Online), v. 20, p. 167-186, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/1981-4755.20190010.
MATTOS, A. M. A.; CAETANO, E. A. Memory, Postmemory and Critical Language Teacher Education. Analecta Política, v. 8, p. 235-254, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.18566/apolit.v8n15.a04.
MATTOS, A. M. A.; COSTA, E. P. Narrativas multimodais e formação de professores. Travessias Interativas, v. 8, n. 16, p. 12-28, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/48081/2/Narrativas%20multimodais%20e%20formacao%20de%20professores.pdf. Acesso em: 5 maio 2024.
MATTOS, A. M. A.; COURA, M. A. História, memória e pós-memória: presente, passado e futuro na formação crítica de professores de inglês. In: CAETANO, E. A. (org.). Pós-memória e decolonialidade no ensino de línguas no Brasil: as origens do status quo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021a. p. 179-221.
MATTOS, A. M. A.; COURA, M. A. Critical Language Teacher Education: Postmemory as Resistance. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON MULTICULTURAL DISCOURSES, 7., 2021, Cluj-Napoca, Romania. Anais […]. Cluj-Napoca, Romania: Presa Universitara Clujeana, 2021b. p. 245-258.
MEMÓRIA. In: Oxford Languages. Disponível em: https://languages.oup.com/google-dictionary-pt/. Acesso em: 2 maio 2024.
MINTZ, S. W. Culture: An Anthropological View. The Yale Review, v. 71, n. 4, p. 499-512, 1982.
MONTE MOR, W. The Development of Agency in a New Literacies Proposal for Teacher Education in Brazil. In: JUNQUEIRA, E. S.; BUZATO, M. K. (ed.). New Literacies, New Agencies? A Brazilian Perspective on Mindsets, Digital Practices and Tools for Social Action in and out of School. Pieterlen, Switzerland: Peter Lang, 2013. p. 126-146.
NICHOLSON, L.; SEIDMAN, S. (org.). Social Postmodernism: Beyond Identity Politics. Cambridge, MA: Cambridge University Press, 1995.
PAIVA, V. L. M. O. Memórias de aprendizagem de professores de língua inglesa. Contexturas, v. 9, p. 63-78, 2006. Disponível em: http://www.apliesp.org.br/site-resumo_item_edicao?id=98. Acesso em: 3 nov. 2018.
PIMENTEL, C. R. C. Trabalho docente e a transmissão da cultura escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO: O ENSINO E A PESQUISA EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 5., 2008, Aracaju. Anais […]. Aracaju: Sociedade Brasileira de História da Educação, 2008.
RODRIGUES, C. O que a escola de hoje herdou da ditadura militar. Carta Capital, Carta Educação, 26 mar. 2014. Disponível em: http://www.cartaeducacao.com.br/reportagens/nao-se-fez-%E2%80%A8tabula-rasa/. Acesso em: 24 jun. 2017.
SÁ, C. M.; MESQUITA, L. Abordagem transversal do ensino e aprendizagem da língua materna e promoção de uma educação para a cidadania global. Revista Cocar, n. 8, p. 315-332, jan./abr. 2020. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/31668/1/3061-8562-1-PB.pdf . Acesso em: 8 maio 2024.
SCHAAFSMA, D.; VINZ, R. Narrative Inquiry: Approaches to Language and Literacy Research. New York: Teachers College Press, 2011.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
TAVARES, R. R. Conceitos de cultura no ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras. In: TAVARES, R. R. (org.). Língua, cultura e ensino. Maceió: Edufal, 2006. p. 17-27.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Érika Amâncio Caetano, Andréa Machado de Almeida Mattos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


