Textual Cohesion Notions in Writing Production of Undergraduate Language Students
Keywords:
dialogism, heterogeneity, discourse, textual cohesionAbstract
This work aims to verify how the concept of textual cohesion is manifested in the written production of undergraduate Language students. The corpus under analysis is constituted of 210 texts written by students from public and private Brazilian universities when answering the question of Linguistics and Portuguese test from the National Courses Examination in 2001. It is theoretically supported by Bakhtinian's concept of dialogic interactionism and by Authier-Revuz concept of enunciative heterogeneity, based on the idea that the students' discourse is historically and socially constructed. The results reveal that the forms of manifestation of textual cohesion notions occur by means of marks related to the marked and unmarked heterogeneity concept based on a traditional view of language.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativas(s). Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 19, p. 25-42, jul./dez. 1990.
AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade mostrada e heterogeneidade constitutiva: elementos para uma abordagem do outro no discurso. In: ______. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCS, 2004. p. 11-80.
BAKHTIN, M. / VOLOCHINOV, V. [1929]. Marxismo e filosofia da linguagem Trad. Michel Lahud e Yara. F. Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARROS, D. L. P. Dialogismo, polifonia e enunciação. In: ______; FIORIN, J. L. (Org.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade em torno de Bakhtin São Paulo: Edusp, 1994. p. 1-9.
BARROS, D. L. P. Contribuição de Bakhtin às teorias do discurso. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2005. p. 25-36.
CORRÊA, M. L. G. A heterogeneidade na constituição da escrita: complexidade enunciativa e paradigma indiciário. Cadernos da F.F.C. Marília (SP), v. 6, n. 2, p. 165-185, 1998.
CORRÊA, M. L. G. A produção escrita de formandos em Letras: a experiência do provão. In: OLIVEIRA, M. de (Org.). Língua Portuguesa em São Paulo: 450 anos. São Paulo: Associação Editoria Humanitas, 2006. p.141-165.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1991. p. 143-179.
MAINGUENEAU, D. LArchive. In: ______. LAnalyse du discours: introduction aux lectures de larchive. Paris: Hachette, 1991. p. 09-28.
MARCUSCHI, L. A. Anáfora Indireta: o barco textual e suas âncoras. Revista de Letras da UFPR Curitiba, v. 56, n. jul / dez, p. 217-258, 2001. Versão revista do texto apresentado na IV Jornada do CELSUL-UFPR, nov. 2000.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
YAGUELLO, M. Le sentiment de la langue. In: ______. Catalogue des idées recues sur la langue. Paris: Editions du Seuil, 1988. p. 11-14.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


