Text Genres on Stage

A Critical Analysis of Two Text Genres Conception and Their Acceptance in Brazilian Education

Authors

  • Flávia Girardo Botelho Borges UFPE ##default.groups.name.author##

Keywords:

Text genres, National Curriculum Parameters, Portuguese Language Classes

Abstract

The topic of "text genres" seems exhausted due to the amount of researches and articles about it. However, a seldom noticed aspect about genres is the adoption of one of the theoretical approaches about this topic as a methodology in Portuguese Language classes, in Brazil. The "text genres" topic became commonplace after being elected by the National Curriculum Parameters. These have elected one of the approach proposals on the topic, the one from the Research Group from Genève. Other proposals do exist, though, and in this article we intend to present a short history on theories of text genres, until we reach the conceptions from the Genève group, then we move on to the socio-rhetorical group and, in the end, we compare these two theoretical approaches. We do not intend to qualify or dis-qualify a theory but rather to understand critically the eligibility of one of them by an official resolution and as guideline to teaching praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, I. M.; CORDEIRO, G. S. O interacionismo sociodiscursivo: como trabalhar com sequências didáticas e analisar as produções dos alunos de narrativas de aventuras de viagens. Calidoscópio, v. 2, n. 2, p. 73-84, jul/dez 2004.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal São Paulo: Martins Fontes, 2003. 476 p.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal 2. ed. Trad. Maria Ermantina Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAZERMAN, C. Escrita, gênero e interação social São Paulo: Cortez, 2007. 215 p.

BAZERMAN, C. Gêneros, agência e escrita São Paulo: Cortez, 2006. 144 p.

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação São Paulo: Cortez, 2005.

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação Judith C. Hoffnagel; Ângela P. Dionísio (Orgs.). 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

BAZERMAN, C.; DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (Org.). Gêneros textuais, tipificação e interação São Paulo: Cortez, 2005. 167 p.

BHATIA, Vijay K. Análise de gêneros hoje. In: BEZERRA, Benedito Gomes; BIASI-RODRIGUES, Bernadete; CAVALCANTE, Mônica Magalhães (Org.). Gêneros e sequências textuais Recife: Edupe, 2009.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa (1ª à 4ª série). Brasília, 1997.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa (5ª a 8ª série). Brasília, 1998.

BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos: Por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ, 1999.

CARVALHO, G. de. Gênero como ação social em Miller e Bazerman: o conceito, uma sugestão metodológica e um exemplo de aplicação. In: MEURER, J.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Ed.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 130-149.

DEVITT, Amy J. Writing genres Southern Illinois University Press, 2004. 268 p.

DOLZ, J. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: Gêneros orais e escritos na escola Trad. e Org. de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 31-49.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Os gêneros escolares Das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Revista Brasileira de Educação, ANPED, n. 11, p. 5-16, mai/jun/jul/ago 1999.

GOMES-SANTOS, S. N. A linguística textual na reflexão sobre o conceito de gênero. Caderno de Estudos Linguísticos, jan/jun, n. 44, p. 315-323, 2003.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas São Paulo: Perspectiva, 2007. 264 p.

MARCUSCHI, L. A. O papel da atividade discursiva no exercício do controle social. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 7, p. 7-33, 2004/2005.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão São Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 296.

MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. 296 p.

MICHELAN, I. de A.; CORDEIRO, G. S. O interacionismo sociodiscursivo: como trabalhar com sequências didáticas e analisar as produções dos alunos de narrativas de aventuras de viagens. Calidoscópio, v. 2 n. 2, p. 73-84, jul/dez 2004.

MILLER, Carolyn. Estudos sobre gênero textual, agência e tecnologia. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (Org.). Estudos sobre Gênero Textual, Agência e Tecnologia de Carolyn R. Miller. Recife: Universitária da UFPE, 2009. 232 p.

MILLER, Carolyn R. Gênero Textual, Agência e Tecnologia Recife: Universitária da UFPE, 2008.

MILLER, C. R. Genre as social action. In: FREEDMAN, A.; MEDWAY, P. (Org.). Genre and the new rhetoric London: Taylor & Francis 1994. p. 23-42. (Originalmente publicado em: Quarterly Journal of Speech, v. 70, p. 151-167, 1984.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

REINALDO, M. A. G. M. O espaço para a prática de reflexão sobre a linguagem em teorias de gênero norte-americanas. Revista Investigações, v. 23, n. 2, p. 161-189, jul. 2010.

ROJO, Roxane. Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas SP: Mercado de Letras, 2002.

ROJO, Roxane. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: ROJO, R.; CORDEIRO, G.. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

ROJO, R. Interação em sala de aula e gêneros escolares do discurso: um enfoque enunciativo. Trabalho apresentado no CONGRESSO NACIONAL DA ABRALIN, 2, Anais... Florianópolis, 1999.

ROJO, R.; CORDEIRO, G. (Org. e trad.). Gêneros orais e escritos na escola Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. 240 p.

SCHNEUWLY. B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. (Org. e trad.). Gêneros orais e escritos na escola Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 21-39.

SWALES, John. Repensando gêneros: uma nova abordagem ao conceito de comunidade discursiva. In: BEZERRA, Benedito G.; BIASI-RODRIGUES, Bernardete; CAVALCANTE, Mônica M. (Org.). Gêneros e sequências textuais Recife: EDUPE, 2009. p. 197-220.

TOULMIN, S. E. The uses of argument New York: Cambridge University Press, 1958.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Trad. Marcos G. Montagnoli. 6a Ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

Published

Apr-Mon-2012