Time in teaching
some reflections to language teacher education
Keywords:
Foreign language teaching, Chronos, AionAbstract
This article discusses the temporal dimension of foreign language teaching practice under two formulations of time proposed by Deleuze (1998): Chronos and Aion. The purpose is to problematize pedagogical actions under the notion of temporality in order to bring about elements that can promote reflection onthe need tobuild aqualityexperientialtimein the foreign language classroom. The role of thepracticum supervisoris seen asfundamentaltothe constructionof that timeinpre-service language teaching education.
Downloads
References
ARAÚJO, A.; SEVERO, C. G. Investigando práticas pedagógicas Trabalho de conclusão da disciplina Metodologia de Ensino de Inglês. Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
AZEVEDO, F.; MACHADO, G. S.; PEREIRA, R. D. P. Relatório final de estágio supervisionado de inglês Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
BAZILIO, D. S.; BRUGGEMANN, D. B.; XAVIER, R. P. Plano da aula 9 Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Manuscrito.
BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade Petrópolis: Vozes, 2002.
CARVALHO, M. de S. As influências de um roteiro de ensino na prática pedagógica de uma professora de inglês 2006. 207 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
DELEUZE, G. Lógica do sentido 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1998.
FRAGO, A. V. Tiempos escolares, tiempos sociales: la distribución del tiempo y del trabajo em la enseñanza primaria en España (1838-1936). Barcelona: Ariel, 1998 apud OLIVEIRA, C. E. A. et al Questões sobre o tempo no espaço escolar. In: SIMPÓSIO ESPAÇO EDUCAÇÃO, 1., 2007, Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: Grupo Espaço Educação, 2007. p. 1-12. Disponível em: <http://www.ufjf.br/espacoeducacao/files/2009/11/cc07_1.pdf>. Acesso em: 5 abr. 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HOY, D. C. The Time of Our Lives: A Critical History of Temporality. Cambridge (MA): MIT Press, 2009.
JORGE, M. M.; ABELAIRA, P. M. Relatório final de estágio supervisionado de inglês Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
KUMARAVADIVELU, B. The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/ Foreign Language Teaching. TESOL Quarterly, v. 28, n. 1, p. 27-48, Spring 1994.
OLIVEIRA, C. E. A. et al Questões sobre o tempo no espaço escolar. In: SIMPÓSIO ESPAÇO EDUCAÇÃO, 1., 2007, Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: Grupo Espaço Educação, 2007.p. 1-12. Disponível em: <http://www.ufjf.br/ espacoeducacao/files/2009/11/cc07_1.pdf>. Acesso em: 5 abr. 2013.
OLIVEIRA, J. M. A. Perversão do presente em currículos nômades: acontecimentos. Pro-Posições, Campinas, v. 18, n. 2, p. 129-144, maio-ago. 2007. Disponível em: <http://mail.fae.unicamp.br/~proposicoes/textos/53-dossie-oliveirajma.pdf>. Acesso em: 5 abr. 2013.
RODRIGUES, F. F.; FERREIRA, C. V. Investigando práticas pedagógicas Trabalho de conclusão da disciplina Metodologia de Ensino de Inglês. Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
RONDON, T. K.; MARIANO, M. H.; GELSLEICHTER, M. Relatório final de estágio supervisionado de inglês Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
SANTOS, C. C.; TAGLIARI, R. V.; PETRIS, V. B. Relatório final de estágio supervisionado de inglês Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.
SANTOS, J. M.; MUCK, K. E.; XAVIER, R. P. Plano das aulas 7 e 8 Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Manuscrito.
TARDIFF, M. Saberes docentes e formação profissional 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
TUNES, E.; TACCA, M. C. V. R.; BARTHOLO JR., R. S. O professor e o ato de ensinar. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 35, n. 126, p. 689-698, set.-dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v35n126/a08n126.pdf>. Acesso em: 5 abr. 2013.
XAVIER, R. P. A aprendizagem em um programa temático de língua estrangeira (Inglês) baseado em tarefas em contextos de 5Ş série do ensino fundamental 1999. 354 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.
XAVIER, R. P. A multiplicidade de percepções na relação entre estagiários, professores, alunos e administradores escolares. In: SEARA, I. C.; DIAS, M. F. S.; OSTETTO, L. E.; CASSIANI, S. (Org.). Práticas pedagógicas e estágios Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2008. p. 177-199.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


