The Process of Identification of a Preservice English Teacher With the Teaching Activity During Her Training Practice

Authors

  • Luciane Kirchhof Ticks UFSM ##default.groups.name.author##

Keywords:

identity, pre-service teaching, Critical Discourse Analysis

Abstract

This article discusses the process of identification of a preservice teacher of English with her profession, during her teacher training practice in a public school in 2007. The data was collected through reflective sessions and the production of reflective diaries and the procedures of analysis are basically of Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2003). The results indicate that the process of identification of the preservice teacher with her profession and with the school context, during her training practice, is constituted by the social roles she incorporates – or is allowed to incorporate – during her teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, T.; FOGAÇA, F. C. Crenças sobre o ensino de inglês na prática de ensino. In: GIMENEZ, T. (Org.). Tecendo as manhãs: pesquisa participativa e formação de professores de inglês. Londrina: UEL, 2007. p. 23-40.

BERGER, P.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1985.

BRUN, M. (Re)construção identitária no contexto de aprendizagem de línguas estrangeiras. In: MOTA, K.; SCHEYERL, D. (Org.). Recortes interculturais na sala de aula de línguas estrangeiras. Salvador: Editora da UFBA, 2004. p. 73-104.

COLDRON, J.; SMITH, R. Active location in teacher's construction of their professional identity. Journal of Curriculum Studies, v. 31, n. 6, p. 711-726, 1999.

CORACINI, M. J. Identidade e cidadania: a questão da inclusão. In: CORACINI, M. J. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade: Línguas (materna e estrangeira), plurilinguísmo e tradução. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007. p. 97-113.

______. Língua estrangeira e língua materna: Uma questão de sujeito e identidade. In: CORACINI, M. J. (Org.). Identidade e discurso. Campinas: Editora da Unicamp; Chapecó: Argos Editora da Universidade, 2003. p. 139-159.

______. A teoria e a prática: A questão da diferença no discurso sobre a da sala de aula. D.E.L.T.A, v. 14, n. 1. 1998. Disponível em: . Acesso em: 6 mar. 2002.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discouse: textual analysis for social research. London / New York: Routledge, 2003.

______. Critical language awareness. London: Longman, 1992.

______. Language and power. London: Longman, 1989.

FOUCAULT, M. A hermenêntica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexões sobre a minha vida e a minha praxis. Org. e notas Ana Maria Araújo Freire. 2 ed. rev. São Paulo: Editora Unesp, 2003a.

______. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003b.

______. Discurso e mudança social. Brasília: UnB, 2001a.

______. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2001b.

GREGOLIN, M. R. Foucault e Pêcheux na análise do discurso: diálogos & duelos. São Carlos, SP: Editora Claraluz, 2006.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

KRASHEN, S. D.; TERREL, T. D. The natural approach: language acquisition in the classroom. Oxford: Pergamon, 1983.

LEONTIEV, A. El desarrollo del psiquismo. Madri: Akal Editor, 1983.

MERTON, R. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1968.

MOITA LOPES, L. P. da. Socioconstrucionismo: discurso e identidades sociais. In: MOITA LOPES, L. P. da (Org.). Discursos de identidades: discurso como espaço de construção de gênero, sexualidade, raça, idade e profissão na escola e na família. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003. p. 13-38.

ROLLEMBERG, A. T. V. M. Histórias de vida de duas professoras: narrativas como instrumento de construção da identidade profissional. In: MOITA LOPES, L. P. da (Org.). Discursos de identidades: discurso como espaço de construção de gênero, sexualidade, raça, idade e profissão na escola e na família. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003. p. 249-271.

SOUZA, D. M. Identidade transversal e política de verdades: políticas curriculares e a construção da identidade do professor de línguas estrangeiras. In: CORACINI, M. J. (Org.). Identidade e discurso. Campinas: Editora da Unicamp; Chapecó: Argos Editora da Universidade, 2003. p. 337-350.

TSUI, A. B. M. Complexities of identity formation: a narrative inquiry of an EFL teacher. TESOL Quarterly, v. 41, n. 4, p. 657-680, 2007.

Published

Feb-Tue-2012