Language and Enunciation and Meaning Processes in Literacy

Authors

Keywords:

language, writing, speech, literacy

Abstract

This article, in a theoretical-conceptual research report format, aims to discuss the relationship between the Marxist-based philosophy of language adopted by the Bakhtin Circle and the Bakhtinian principles on human activity, language, and the enunciation processes; and to identify the contributions of this dialogue to teaching practices in literacy. Such relationships highlight the social and ideological nature of linguistic signs and dialogical interaction as a reality of language. This shows the need for literacy practices in interdiscursive contexts betting on genuine ways of teaching and learning, from contextual and diverse didactic strategies. It concludes that, in the field of literacy, having a philosophical, political, and ethical position that guarantees a unity of principles and not a uniformity of proposals, which enables inclusion for social equity, is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, L. T. O professor alfabetizador imantado entre propostas teóricas: o letramento e a metodologia do fônico. In: LINO, C. S. et al. (Org.) FEARJ: debates sobre políticas públicas, currículo e docência na alfabetização. Rio de Janeiro: Rona, 2019. p. 121-136.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2019.

BRASIL. Decreto nº 9765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, 2019a. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/30902116/publicacao/30905492. Acesso em: 2 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 2 maio 2020.

BRASIL. Resolução nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNCFormação). Brasília, DF: CNE, 2019b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 2 maio 2020.

CORAIS, M. C. Interações discursivas na alfabetização e apropriação do sistema de escrita. In: LINO, C. S. et al. (Org.). FEARJ: debates sobre políticas públicas, currículo e docência na alfabetização. Rio de Janeiro: Rona, 2019. p. 155-171.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia – saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GERALDI, W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

GOULART, C. M. A. Letramento e modos de ser letrado: discutindo a base teórico-metodológica de um estudo. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 11 n. 33, p. 450-562, 2006.

GOULART, C. M. A.; SANTOS, A. P. Estudos do discurso como referência para processos de alfabetização em perspectiva discursiva. In: GOULART, C. M. A.; GONTIJO, C. M. M; FERREIRA, N. S. A. (Org). A alfabetização como processo discursivo: 30 anos de A criança na fase inicial da escrita. São Paulo: Cortez, 2017. p. 99-112.

GRILLO, S. Marxismo e filosofia da linguagem: uma resposta à ciência da linguagem do século XIX e início do XX. Ensaio introdutório. In: VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018. p. 7-79.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, nº 19, p. 20-169, 2002.

MACHADO, M.L.C.A.; LOPES, P.S.V.C. Problematização sobre a abordagem da consciência fonológica na alfabetização. In: LINO, C. de S. et al. (Org.) FEARJ: debates sobre políticas públicas, currículo e docência na alfabetização. Rio de Janeiro: Rona Editora, 2019, p. 137-154.

MACHADO, M.L.C.A. A escrita alfabética, sua natureza e representação: contribuições à Fonoaudiologia aplicada à Educação. 2013. 157f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

SENNA, L. A. G. Fundamentos da linguagem. Curitiba: Appris, 2019.

SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez; Campinas: Editora da Unicamp, 1999.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

Jul-Thu-2022