Racism in English Language Teaching?

Autobiographical Narratives of Black English Language Teachers in Brazil

Autores/as

  • Gabriel Nascimento Universidade Federal do Sul da Bahia ##default.groups.name.author##

Palabras clave:

slavery, black people, black English teachers

Resumen

A hundred thirty years after the abolition of slavery and post-slave trade in Brazil, Black people remain the minority amongst teachers in English courses of private and public schools. This situation is tagged in their professional situation insofar as an aftermath of racism and coloniality are concerned, as I shall argue here. In this study, I seek to examine the ways race can be negatively or positively expanded in the performance of the identities of Black English language teachers, framing themselves as either resistant identities in/through language (using the language as a strategy to resist) or resistant identities to language (negating themselves as capable speakers or teachers).

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Gabriel Nascimento, Universidade Federal do Sul da Bahia
    Professor do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências da Universidade Federal do Sul da Bahia, tendo sido Visiting Scholar na University of Pennsylvania.

Referencias

ALCOFF, L. The Future of whiteness. Cambridge: Polity Press, 2015.

ALCOFF, L. Visible identities: race, gender, and the self. Oxford: Oxford University Press, 2006. Doi: https://doi.org/10.1093/0195137345.001.0001

BYRAM, M. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.

CARNEIRO, S. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

CESAIRE, A. Discourse on colonialism. New York: Monthly Review Press, 1972.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

FANON, F. Black Skin White Masks. London: PlutoPress, 2008.

FANON, F. Toward the African Revolution. New York: Grove Press, 1964.

FERREIRA, A. J. Autobiographical narratives of race and racism in Brazil: Critical Race Theory and language education. Revista Muitas Vozes, Ponta Grossa, v. 4, n. 1, p. 79-100, March 2015. Doi: https://doi.org/10.5212/MuitasVozes.v.4i1.0005

FERREIRA, A. J. Identidades sociais, letramento visual e letramento crítico: imagens na mídia acerca de raça/etnia. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 51, n. 1, June 2012. Doi: https://doi.org/10.1590/S0103-18132012000100010

FERREIRA, A. J. Teorizando Relações Étnico-Raciais no Brasil. In: SIERRA, J. C.; SIGNORELLI, M. C. (org.). Diversidade e educação: intersecções entre corpo, gênero e sexualidade, raça e etnia. Matinhos: UFPR Litoral, 2014. v. 1, p. 83-103.

FERREIRA, A. J.; CAMARGO, M. O racismo cordial no livro didático de língua inglesa Aprovado Pelo PNLD. Revista da ABPN, Goiânia, v. 6, n. 12, p. 177-202, Nov. 2013.

KUBOTA, R. Critical Multiculturalism and Second Language Education. In: NORTON, B.; TOOHEY, K. (ed.). Critical Pedagogies and Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

KUBOTA, R. Rethinking the Superiority of the Native Speaker: Toward a Relational Understanding of Power. In: NERIKO, M. D. (ed.). Native Speakers Revisited: Multilingualism, Standardization, and Diversity in Language Education. New York: Mouton de Gruyter, 2009. p. 233-247. Doi: https://doi.org/10.1515/9783110220957.233

KUBOTA, R. The Multi/Plural Turn, Postcolonial Theory, and Neoliberal Multiculturalism: Complicities and Implications for Applied Linguistics. Applied Linguistics, Oxford, v. 37, n. 4, p. 474-494, Aug. 2016. Doi: https://doi.org/10.1093/applin/amu045

LÓPEZ-GOPAR, M. E.; SUGHRUA, W. Social Class in English Language Education in Oaxaca, Mexico. Journal of Language, Identity and Education, [S.l.], v. 13, n. 2, p. 104-110, 2014. Doi: https://doi.org/10.1080/15348458.2014.901822

MADSEN, J. A.; MABOKELA, R. O. Organizational Culture and Its Impact on African American Teachers. American Educational Research Journal, New York, v. 37, n. 4, p. 849-876, March 2000. Doi: https://doi.org/10.3102/00028312037004849

MBEMBE, A. Crítica da razão negra. Lisboa: Antígona, 2014.

MIGNOLO, W. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 25-46.

MOITA LOPES, L. P. da. Pesquisa interpretativista em Lingüística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 10, n. 2, p. 329-338, March 1994.

MOURA, C. Rebeliões da senzala: Quilombos, insurreições, guerrilhas. São Paulo: Anita Garibaldi, 2014.

NASCIMENTO, G. O negro na ciência brasileira contemporânea através de duas amostras. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, Maringá, v. 18, n. 206, p. 110-123, July 2018. Doi: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i1.2339

NORTON, B. Language, Identity, and the Ownership of English. Tesol Quaterly. Alexandria, v. 31, n. 3, p. 209-429, 1997. Doi: https://doi.org/10.2307/3587831

NÓVOA, A. O espaço público da educação: imagens, narrativas e dilemas. In: ______. (org.). Tempos de formação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002. p. 237-263.

PENNYCOOK, A. English and the Discourses of Colonialism. London: Routledge, 2002. Doi: https://doi.org/10.4324/9780203006344

PHILIPSON, R. Linguistic Imperialism. Oxford: Oxford University Press , 1992.

ROSA, J.; FLORES, N. Unsettling Race and Language: Toward a Raciolinguistic Perspective. Language in Society, Cambridge, v. 46, n. 5, p. 621-647, Nov. 2017. Doi: https://doi.org/10.1017/S0047404517000562

SOUSA SANTOS, B. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1997.

SOUZA, L. M. T. M. Engaging the global by re-situating the local: (Dis)locating the literate global subject and his view from nowhere. In: OLIVEIRA ANDREOTTI, V.; SOUZA, L. M. T. M. (org.). Postcolonial Perspectives on Global Citizenship Education. Londres: Routledge, 2011. v. 1, p. 1-246.

SOUZA, L. M. T. M. Remapping Writing: indigenous writing and cultural conflict in Brazil. English Studies in Canada, Ontario, v. 30, n.3, p. 4-16, 2004. Doi: https://doi.org/10.1353/esc.2004.0033

SOUZA, N. S. Tornar-se negro ou As vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Graal, 1990.

TILIO, R. C. A representação do mundo no livro didático de inglês como língua estrangeira: uma abordagem sócio-discursiva. The Especialist, São Paulo, v. 31, p. 167-192, Oct. 2010.

VERONELLI, G. A Coalitional Approach to Theorizing Decolonial Communication. Hypatia, Washington, v. 31, n. 2, p. 304-420, 2016. Doi: https://doi.org/10.1111/hypa.12238

WALSH, C. Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores , 2007. p. 47-62.

WINDLE, J. Neoliberalism, Imperialism and Conservatism: Tangled Logics of Educational Inequality in the Global South. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Melbourne, v. 40, n. 2. p. 191-202, 2018. Doi: https://doi.org/10.1080/01596306.2019.1569878

ZACHARIAS, N. T. Acknowledging Learner Multiple Identities in the EFL Classroom. K@ata, Surabaya, v. 12, n. 1, p. 26-41, June 2010. Doi: https://doi.org/10.9744/kata.12.1.26-41

Publicado

05-05-2020

Número

Sección

Número temático - Linguagem, Raça, Gênero e Interseccionalidades (Lançamento em 2019)