Didactic sequence
a dialetic mechanism for language teching and learning
Mots-clés :
didactic sequence, dialectic mechanism, teaching and learning.Résumé
In pre- and in-service mother and additional language courses in Brazil, the concept of the didactic sequence has been largely studied as a theoretical and methodological procedure for language teaching and learning, since it focuses on the work of oral and written texts in a genre-based perspective. This text has the aim of extending this concept, taking into account its dialectic nature. To do so, the article reviews the definition, theoretical choices, characteristics, and modular structure of a didactic sequence, comparing this procedure to the concept of a dialectic methodology of knowledge construction in the classroom, and presents a brief analysis of a didactic sequence plan.
Téléchargements
Références
BAKHTIN, M. M. The problem of genre speech. In: BAKHTIN, M. M. Speech genres and other late essays Austin: University of Texas Press, 1986. p. 60-102.
BRONCKART, J. P. Atividade de Linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo 2ª ed. São Paulo: EDUC, 2003.
CRISTOVÃO, V. L. L. Modelo didático de gênero como instrumento para formação de professores. In: MEURER, J.L.; MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros Textuais, Bauru: EDUSC, 2002. p. 31-73.
CRISTOVÃO, V. L. L. et al. Cartas de pedido de conselho: da descrição de uma prática de linguagem a um objeto de ensino. Linguagem & Ensino, Pelotas/RS, v.9, n.1, p. 41-76, jan-jun. 2006.
CRISTOVÃO, V. L. L. Modelos didáticos de gêneros: uma abordagem para o ensino de língua estrangeira Londrina: EDUEL. 2007.
CRISTOVÃO, V. L. L. et al. (Org.). Estudos da linguagem à luz do Interacionismo sociodiscursivo Londrina : UEL, 2008.
CRISTOVÃO, V. L. L.; STUTZ, L. 2011. Sequências didáticas: semelhanças e especificidades no contexto francófono como LI e no contexto brasileiro como LE. In: SZUNDY, P.T.C. Ensino e Aprendizagem de Línguas no Contexto Brasileiro Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 17-39.
DENARDI, D.A.C. Flying together towards EFL teacher development as language learners and professionals through genre writing 2009. 256p. Doctoral Dissertation (Ph.D. in Language and Linguistics Applied to the Teaching of English) - Post-Graduate Program in English Language and Literature, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2009.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola Trans.: Roxane Rojo R.; Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras. 2004, p. 41-70.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola . Trans.: Roxane Rojo R.; Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras , 2004. p. 95-128.
MACHADO, A. R. A transposição do conhecimento científico para o contexto de ensino: as necessidades e as dificuldades. In: Seminário sobre critérios de avaliação de livros didáticos 5ª a 8ª séries Brasília: Ministério de Educação e de Desporto, 1997, (mimeografado).
MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. São Paulo: Contexto, 2004.
MACHADO, A. R. A perspectiva sócio-interacionista de Bronckart. In: MEURER, J. L., BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 237-259.
RICHARDS, J. C. The scope of second language teacher education. In: RICHARDS, J. C. (Org.). Beyond Training Cambridge: Cambridge University Press, 1998. p. 1-48.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, p. 5-16, mai,jun,jul,ago.1999.
SARACENI, M. Relocating English: towards a new paradigm for English in the world. London: Language and Intercultural Communication v.9, n.3, p.175-186, ago., 2009.
VASCONCELLOS, C. S. Construção do conhecimento em sala de aula São Paulo: Libertad, 2002.
VYGOTSKY, L. S. Thought and language Cambridge: MIT Press, 1986.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Copyright Revista Brasileira de Linguística Aplicada 2017

Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


