Educating in Times of Pandemic
Images as Micropolitics of Epistemic Disobedience to the Modern and Humanist Epistemologies of the Global North
Keywords:
pandemic, modernity, humanism, educationAbstract
In this article, we take the risk of reading the contemporary world based on images that have been published on social media during the pandemic crisis. By questioning the abyssal lines (SOUSA SANTOS, 2007) imbued and naturalized by the projects of Modernity and Humanism, the article discusses the ways in which nature invaded, in the middle of the pandemic, “this side” of modernity. The following section explores the undemocratic virus by problematizing the abyssal lines of social class differences. Then, in order to further complexify the stark differences between white supremacy and black genocide, the next section demonstrates that we have not overcome this historical crisis of humanity. Section five investigates the abyssal lines between access to education and the perpetuation of a project for education that secures the denial of its existence. In the conclusion, we explain the reasons that make us conceive of these images as procedural micropolitics that have the potential to construct “new modes of subjectivity” (GUATTARI; ROLNIK, 1996, p. 30) and suggest a pedagogy of visual literacy and its micropolitics and an epistemic turn in the notions of “crisis”.
Downloads
References
FABRÍCIO, B. F. Linguística aplicada como espaço de desaprendizagem: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
FANON, F. Les damnés de la terre. Paris: Maspéro, 1961.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Raquel Camargo, Sebastião Nascimento. Salvador: UFBA, 2008.
FARIA, R. Não há vírus ‘democrático’ em sociedades desiguais, analisam professores. Seção Syndical dos Docentes da UFSM, Santa Maria, Apr. 4, 2020. Available at: https://www.sedufsm.org.br/?secao=noticias&id=5855. Accessed on: Aug. 5, 2020.
FERRAZ, D. M.; MIZAN, S. Visual Culture Through the Looking Glass: Vision and Re-Vision of Representation Through Genealogy and Cultural Translation. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 58, n. 3, p. 1375-1401, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/010318135765115832019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.
HALL, S. Cultura e representação. Trad. Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2016.
HARARI, Y. N. Homo Deus: A Brief History of Tomorrow. New York: Penguin Random House Company, 2017. DOI: https://doi.org/10.17104/9783406704024.
HARSIN, J. Toxic White Masculinity, Post-Truth Politics and the COVID-19 Infodemic. European Journal of Cultural Studies, [S.l.], v. 23, n. 6, p. 1060-1068, 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/1367549420944934.
HOOKS, b. Teaching Community: A Pedagogy of Hope. New York: Routledge, 2003.
LATOUR, B. Cogitamus: seis cartas sobre as humanidades científicas. Trad. Jamille Pinheiro Dias. São Paulo: Editora 34, 2016.
LATOUR, B. A crise sanitária incentiva a nos preparamos para as mudanças climáticas. Trad. Gustavo Teramatsu, Luciano Duarte e Wagner Nabarro. Le Monde, 25 de março 2020.
MAKONI, S.; MEINHOF, U. Linguística Aplicada na África: Desconstruindo a noção de língua. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Editora Parábola, 2006.
MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. In Defense of School: A Public Issue. Leuven: E-ducation, Culture & Society Publishers, 2013.
MBEMBE, A. Necropolitics. Trans. Steven Corcoran. Durham; London: Duke University Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.1515/9781478007227.
MIGNOLO, W. D. Desobediência Epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Trad. Ângela Lopes Norte. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, n. 34, Dossiê: Literatura, língua e identidade, p. 287-324, 2008.
MIGNOLO, W. Local Histories/Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges and Border Thinking. Princeton: Princeton University Press, 2000.
MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MONTE MÓR, W. Linguagem e Leitura da Realidade: Outros olhos, Outras Vozes. 1999. 288f. Tese de Doutorado. Não publicada (Programa de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês). Departamento de Letras Modernas, Curso de Letras, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.
NASCIMENTO, G. Os brancos saberão resistir? Revista da ABPN, Uberlândia, v. 11, n. 28, p. 331-347, mar.-maio, 2019. DOI: https://doi.org/10.31418/2177-2770.2019.v11.n.28.p301-347.
PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
RICOEUR, P. A crise da consciência histórica e a Europa. Trad. Carlos Thadeu C. de Oliveira. Lua Nova, São Paulo, n. 33, p. 87-95, ago. 1994. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-64451994000200007.
RODRIGUES, A. M; DELLA TERRA, P. P.; GREMIÃO, I. D. F.; PEREIRA, S. A.; OROFINO-COSTA, R.; CAMARGO, Z. P. The Threat of Emerging and Re-Emerging Pathogenic Sporothrix Species. Mycopathologia, v. 185, p. 5, p. 813-842, 2020. DOI: 10.1007/s11046-020-00425-0.
SAID, E. W. Humanismo e crítica democrática. Trad. Rosaura Eichenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
SOUSA SANTOS, B. S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 63, p. 237-280, out. 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.1285.
SOUSA SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 79, nov. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004.
SOUSA SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01nn.
VELTEN, P. Alcibíadis Bolsominium Humanus. Revista PUB Diálogos Interdiciplinares, São Paulo, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://www.revista-pub.org/post/05062020 Acesso em 10 ago 2020.
WILLIAMSON, B., EYNON, R.; POTTER, J. Pandemic Politics, Pedagogies and Practices: Digital Technologies and Distance Education During the Coronavirus Emergency. Learning, Media and Technology, [S.l.], v. 45, n. 2, p. 107-114, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Souzana Mizan, Daniel de Mello Ferraz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


