Emotions, Perezhivanie, and Transformation in an English Teacher Education Course
A Historical-Cultural Study
Keywords:
emotions, experiences (perezhivania), English teacher educationAbstract
This article aims to discuss how the perezhivania and emotions experienced by an English teacher in initial training can assist in professional development. The data was generated in an extension course in English teaching, with a student-teacher of English in the initial education process. Data collection instruments used were: written narratives, oral interviews, classroom observations, class recording and stimulated recalls. Data analysis followed content analysis procedures (BARDIN, 2011). The results have suggested that different emotions are experienced by the participant in the same class. They take on a positive or negative connotation from the (re) action they generate. When mediated by a more experienced couple, these emotions and experiences can take on a transforming role in the teaching practice of the student-teacher, leading her to better understand and manage her practice in the classroom.
Downloads
References
ANDRADE, N. C. Emotions and motivation to teach English at a Brazilian public school. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Letras) Departamento de Letras, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
ARAGÃO, R.; CAJAZEIRA, R.V. Emoções, crenças e identidades na formação de professores de inglês. Revista Caminhos em Linguística Aplicada, Taubaté, v.16, n.2, p. 109- 133, 2017.
ARAGÃO, R. C. São as histórias que nos dizem mais: emoção, reflexão e ação na sala de aula. 2007. 276 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
BARBOSA, M.V. A dimensão afetivo-emotiva dos discursos de professores e alunos nas interações em sala de aula. 2008. 381 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
BARCELOS, A.M.F. O papel das emoções na construção da parceria universidade- escola em um projeto de educação continuada. In: CELANI, M.A.A. Tendências e desafios na formação de professores de línguas no século XXI. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 71-92.
BARCELOS, A.M.F. Unveiling the relationship between language learning beliefs, emotions, and identities. Studies in Second Language Learning and Teaching, Kalizs, v.5, n.2, pp. 301-325, 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Persona, 2011 [1979].
BRASILEIRO, A.M.M. A emoção na sala de aula: impactos na interação professor/aluno/objeto de ensino. 2012, 263 f. Tese (Doutorado em Letras). Programa de Pós-graduação em Letras Pontifícia Universidade Católica-MG, Belo Horizonte.
BRUNETTI, G.M. Emoção e inteligência: aspectos entrelaçados no processo de ensino e aprendizagem. 2014. 138f. Dissertação (Mestrado em Cognição e Linguagem). Centro de Ciências do Homem, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes.
CAJAZEIRA, R.V. Crenças e emoções nas identidades de professores-alunos do PARFOR Inglês da UESC. 2015. 98 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.
CAMARGO, D.; BULGACOV, Y.L.M. Recuperação histórica do conceito de emoção em Vigotski: contribuição para a tese da indissociabilidade da emoção na atividade humana. Revista INFAD de Psicologia/International Journal of Developmental and Educational Psychology, Badajoz, n.1, v.1, pp. 231-220, 2016.
CLARÀ, M. Interview to generate teachers’ narratives on emotion and resilience. 2015 Acesso em: 26 de julho de 2016. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Marc_Clara/contributions>.
COELHO, H.S.H. Experiências, emoções e transformações na educação continuada: um estudo de caso. 2011. 175f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
COSME, C.A. A emoção de satisfação de alunos de cursos EAD: perspectivas de investigação e de análise utilizando a Appraisal Theory. 2014. 82 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo.
COSTA, A.J.A.; PASCUAL, J.G. Análise sobre as emoções no livro Teoría de las emociones (Vigotski). Psicologia & Sociedade, Recife, n.24, v3, pp.628-637, 2012.
DIAS, I.A.F. Cibercultura e redes sociais no ensino e aprendizagem de Inglês: possibilidades e limitações. 2014. 122 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.
DUARTE, S. Identificação e paixão: a língua inglesa na escola de ensino regular e na escola de idiomas. 2016. 138 f. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade de Franca. Franca.
FERREIRA, F. M. M. Emoções de professores de inglês sobre políticas linguísticas de ensino nas escolas públicas. 2016. 111 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Departamento de Letras, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
FERYOK, A. Perezhivanie and experiencing in language teacher development. In: European Journal of Applied Linguistics and TEFL; Halifax, Vol. 9, Ed. 2, (2020): 25-43.
FRANCO, K.J.S.M.; CARMO, A.C.F.B.; MEDEIROS, J.L. Pesquisa qualitativa em educação: breves considerações acerca da metodologia materialismo histórico e dialético. In: Revista Sapiência: sociedade, saberes e práticas educacionais – UEG/UnU Iporá, v.2, n. 2, pp.91-103, 2013.
FRIEDMAN, S. Uma aproximação metodológica ao estudo das emoções. In: LANE, S.T.M.; SAWAUA, B.B. (orgs.). Novas veredas da Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense; Educ, 2006. pp. 135-146.
GALANO, M. H. As emoções no interjogo grupal. In: LANE, S.T.M.; SAWAIA, B. B. Novas veredas da psicologia social. São Paulo: Brasiliense; Educ, 2006. Pp. 147-146.
GOFFMAN, E. On face-work: an analysis of ritual elements in social interaction. In: Psychiatry: Journal for the Study of Interpersonal Processes, 18, pp. 213-231, 1955.
GOLOMBEK, P.; KLAGER, P. Play and imagination in developing language teacher identity-in-activity. In: Ilha do Desterro, v. 68, n.1, pp.17-32, 2015.
GONZÁLEZ REY, F.L. O emocional na constituição da subjetividade. In: LANE, S.T.M.; ARAÚJO, Y. (orgs.). Arqueologia das emoções. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999. pp.35-56.
GONZÁLEZ REY, F.L. El lugar de las emociones en la constituición social de lo psíquico: el aporte de Vigotski. In: Educação & Sociedade, ano XXI, n.70, pp. 132-148, 2000.
GOULART, A.R. Desesperança aprendida: sentidos de alunos de uma escola pública sobre si mesmos como aprendizes. 2008. 163 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). Pontifícia Universidade Católica-SP, São Paulo.
HOCHSCHILD, A.R. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling (Updated with a New Preface). University of California Press: Los Angeles, 2012 [1983].
JOHNSON, K. E.; GOLOMBEK, P. R. Informing and transforming language teacher education pedagogy. In: Language Teaching Research, 2020, Vol. 24(1) 116–127. DOI:10.177/13621688187539.
JOHNSON, K. E.; GOLOMBEK, P. R. Mindful L2 teacher education: a sociocultural perspective on cultivating teachers’ professional development. New York, NY: Routledge, 2016. (ebook).
KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L.P. (ed.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. pp.15-38.
LANE, S.T. M.; CAMARGO, D. Contribuição de Vigotski para o estudo das emoções. In: LANE, S.T. M.; SAWAIA, B.B. (ed.). Novas veredas da Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense; Educ, 2006. pp. 115-131.
LANE, S.T.M. A mediação emocional na constituição do psiquismo humano. In: LANE, S.T.M.; SAWAIA, B.B. (eds.). Novas veredas da Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense; Educ, 2006a. Pp. 55-63.
LANE, S.T.M. Avanços da psicologia social na América Latina. In: LANE, S.T.M.; SAWAIA, B.B. (eds.). Novas veredas da Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense; Educ, 2006b. Pp. 67-81.
LANTOLF, J. P.; SWAIN, M. Perezhivanie: The Cognitive–Emotional Dialectic within the Social Situation of Development. In: Contemporary Language Motivation Theory, 2019, p. 80-106. DOI:10.21832/9781788925204-009.
LASKY, S. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, n. 21, pp. 899–916, 2005.
LEMOS, L.S. Ensino/aprendizagem de inglês no ensino médio com WhatsApp: emoções, multiletramento e possibilidades. 2017. 136 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.
MACHADO, L.V.; FACCI, M.G.D.; BARROCO, S.M.S. Teoria das emoções em Vigotski. Psicologia em Estudo, Maringá, v.16, n.4, p.647-657, 2011.
MAGLIOLINO, L.L.S. Emoções humanas e significação numa perspectiva históricocultural do desenvolvimento humano: um estudo teórico da obra de Vigotski. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 249 f. Tese (Livre docência). Universidade Estadual Paulista – Campus Bauru, Bauru.
MARTINS, S.T.A. O impacto do PDPI nas emoções-identidades do professor de inglês. 2017. 131 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.
MASTRELLA-DE-ANDRADE, M.R. Falar, fazer, sentir, vir a ser: ansiedade e identidade no processo de aprendizagem de LE. In: MASTRELLA-DE-ANDRADE, M.R. (org.). Afetividade e emoções no ensino/aprendizagem de línguas: múltiplos olhares. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. pp. 17-48.
MELO, L.V. Professor também tem sentimentos: a afetividade de uma professora de inglês como língua estrangeira. 2016. 169 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
MIGUEL, F. K. Psicologia das emoções: uma proposta integrativa para compreender a expressão emocional. In: Psico-USF, Bragança Paulista, v.20, n.1, pp.153-162, 2015.
MOITA LOPES, L.P. da. Introdução: Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L.P. (ed.) Por uma linguística aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola editorial, 2006. pp.13-44.
MOITA LOPES, L.P. Fotografias da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente: contextos escolares. In: MOITA LOPES, L.P. (ed.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. pp.15-38.
MOLLICA, A.J.P. Professores iniciantes na educação de jovens e adultos: emoções e sentimentos envolvidos na atuação. In: ALMEIDA, L.R. Afetividade, aprendizagem e educação de jovens e adultos: relatos na perspectiva de Henri Wallon. São Paulo: Loyola, 2012. Pp. 59-78.
MURPHEY, T.; PROBER, J.; GONZALES, K. Emotional belonging precedes learning. In: BARCELOS, A.M.F.; COELHO, H.S.H. (orgs.). Emoções, reflexões e (trans) form(ações) de alunos, professores e formadores de professores de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010. pp. 43-56.
OLIVEIRA, A. C. T. Emoções e Ensino Critico de Línguas: uma abordagem político-cultural das emoções de uma professora de Inglês. in: Rev. Bras. Linguíst. Apl., v. 21, n. 1, p. 81-106, 2021. http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398202117125.
OLIVEIRA, S. L. Emoções ressoantes no discurso de uma professora de língua inglesa da rede pública. 2019. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Faculdade de Letras, UFMG, 135f.
OLIVEIRA, H.F. Esculpindo a profissão professor: experiências, emoções e cognições na construção das identidades docentes de licenciandos em Letras. 2013. 301f. Tese (Doutorado em Letras). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
OLIVEIRA, M. K. O problema da afetividade em Vygotsky. In: LA TAILLE, Y.; OLIVEIRA, M.K.; DANTAS, H. (eds.). Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992. pp. 75-84.
OXFORD, R. L. Toward a Psychology of Well-Being for Language Learners: The ‘EMPATHICS’ Vision. In: MacINTYRE, P.D.; GREGERSEN, T.; MERCER, S. (eds.). Positive Psychology in SLA. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters, 2016, pp.10-88. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783095360-003.
PADULA, B. C. Emoções de uma professora de Inglês de escola regular: o papel do coaching. 2014. 134 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Departamento de Letras, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
PAVLENKO, A. The affective turn in SLA: From ‘affective factors’ to ‘language desire’ and ‘commodification of affect’. In: Gabrys-Barker, D.; Bielska, J. (Eds.). The affective dimension in second language acquisition. Bristol, England: Multilingual Matters, 2012. pp. 3-28.
PIRES, S.S. Aspectos afetivos nos processos de ensino e aprendizagem de língua estrangeira na meia-idade. 2005. 241 f. Tese (Doutorado em Letras). Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
PIZZOLATTO, C.E. Características da construção do processo de ensino e aprendizagem de língua estrangeira (inglês) com adultos da terceira idade. 1995. 259 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
REZENDE, T. C. Autoestudo sobre as emoções de uma professora de inglês em uma escola pública. 2014. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Departamento de Letras, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
RIBEIRO, D.C. Estados afetivos de professoras de língua inglesa em formação inicial. 2012. 151 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Departamento de Letras, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
RICHARDS, J. C. Exploring Emotions in Language Teaching. In: RELC Journal, pp. 1–15, 2020. DOI: 10.177/0033688220927531.
RICHARDS, J. C. Longman Dictionary of Language teaching & Applied linguistics. Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press. 1992.
RICHARDSON, R.J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2014. 407p.
RODRIGUES, N.N. Relationships between pre-service teachers’ emotions and beliefs about learning and teaching English. 2015. 168f. Dissertação (Mestrado em Letras). Departamento de Letras, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
SANTOS, M.M. de S. “Meu destino tá traçado vou ser marginal”: a construção de sentidos-e-significados sobre a violência em escola pública. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Linguística aplicada e estudo de línguas). Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
SAWAIA, B. B.; MAGIOLINO, L. L.S.; SILVA, D. N.H. Imagination and Emotion as the Basis of Social Transformation. In: In: TANZI NETO, A.; LIBERALI, F. (Org.); DAFERMOS, M. (Org.). Revisiting Vygotsky for social change: Bringing together theory and practice. 1. ed. Nova Iorque: Peter Lang, 2020. v. 1. 314p. pp.241-260.
SAWAIA, B.B.; SILVA, D.N.H. Pelo reencantamento da psicologia: em busca da positividade epistemológica da imaginação e da emoção no desenvolvimento humano. Caderno Cedes, Campinas, v. 35, n. especial, pp. 346-360, 2015.
SCHMIDT, M.; DATNOW, A. Teachers’ sense-making about comprehensive school reform: The influence of emotions. Teaching and Teacher Education, n. 21, pp.949–965, 2005.
SILVA, L.C. Reflexões sobre uma experiência com a produção de textos on-line: uma análise das emoções expressas por alunos de ensino fundamental. 2016. 124 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo.
SILVEIRA, F.V.R. Resignificando a ansiedade na aprendizagem e uso de línguas estrangeiras através das crenças: um estudo exploratório. 2012. 300 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem). Departamento de Letras do Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica-RJ, Rio de Janeiro.
SOUZA, N.E.S. Emoções entre o ser aluno e o ser professor: transformações entre o aprender e o ensinar inglês.2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.
TAVARES, M.R. Manifestações de emoção nas relações interpessoais em um curso on-line. 2014. 220 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem). Pontifícia Universidade Católica-SP, São Paulo.
TOASSA, G. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. 2009. 348 f. Tese (Doutorado em Psicologia). Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo.
TOASSA, G. Emoções e vivências em Vigotski. Campinas: Papirus, 2011. 288p.
TOASSA, G.; SOUZA, M.P.R. As vivências: questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas no legado de Vigotski. Psicologia USP, São Paulo, v.21, n.4, pp.757-779, 2010.
VAN VEEN, K.; SLEEGERSB, P.; de VEN, P. One teacher’s identity, emotions, and commitment to change: A case study into the cognitive–affective processes of a secondary school teacher in the context of reforms. Teaching and Teacher Education, v.21, pp.917–934, 2005.
VYGOTSKY, L.S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 576p.
VYGOTSKY, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009. 520p.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007. 224p.
VYGOTSKY, L.S. Teoria de las emociones: estudio histórico-psicológico. Madri: Akal, 2004. 262p.
VYGOTSKY, L.S. The problem of the environment. In: van der VEER, R.; VALSINER, J. (Eds.). The Vygotsky reader. Oxford, UK: Basil Blackwell, 1994. pp. 338-344.
WHITE, C.J. The Emotional Turn in Applied Linguistics and TESOL: Significance, Challenges and Prospects. In: AGUDO, J.D.M. (ed.). Emotions in Second Language Teaching: Theory, Research and Teacher Education. Cham, Switzerland: Springer, 2018. p.19-34.
ZEMBYLAS, M. Discursive practices, genealogies, and emotional rules: A poststructuralist view on emotion and identity in teaching. In: Teaching and Teacher Education, v.21, 935–948, 2005.
ZOLIN-VESZ, F. Pesquisa em linguística aplicada e (des)colonialidade: construindo bases para a superação da subserviência epistêmica. In: ZOLIN-VESZ, F. (ed.). Recortes em linguística aplicada: estudos em homenagem à professora Ana Antônia de Assis Peterson. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 25 – 32.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fabiano Silvestre Ramos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


