Multimodal Literacy

A Proposal for Didactic Exploration of Multimodal Text in Portuguese Language Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2237-2083.31.4.1891-1915

Keywords:

multimodality, critical multimodal literacy, pedagogy of multiliteracies, Portuguese language teaching

Abstract

This article aims to analyze a multimodal text, the tweet, in the light of Visual Design Grammar (GDV) aiming to propose didactic-pedagogical suggestions from a critical (multi)literacies perspective. The corpus of analysis consists of the text “Ataque a tiros em escola do ES: Por que ataques em escolas têm se repetido no Brasil?”, published on Twitter by Jornal do Estado de São Paulo (Estadão) in November 2022. The procedures of analysis comprise: i) analyzing and describing, based on GDV, the representational, interactive and compositional meanings that make up the image resources of the text (Kress; van Leeuwen, 2020) and ii) presenting a proposal for didactic exploration to be developed in Portuguese language classes, based on Pedagogy of Multiliteracies (Kalantzis et al., 2020).

Author Biographies

  • Ana Paula Regner, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul / Brasil

    Graduada (2022) em Licenciatura em Letras Português - Habilitação em Literatura Portuguesa na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, mestranda em Estudos Linguísticos na mesma instituição, sob orientação da prof.ª dr.ª Francieli Matzenbacher Pinton, e professora-pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Linguagem (NEPELIN).

  • Gislaine Vilas Boas, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul / Brasil

    Possui graduação em licenciatura em Letras Port/Ingl., graduação em Pedagogia, especialização em Educação Infantil, mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, pela PUC/SP. Doutoranda no programa de pós-graduação em Letras - estudos linguísticos, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Desenvolve pesquisas em formação de professor de línguas materna e estrangeiras.

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Published

2024-10-11

Issue

Section

Thematic issue 31:4 (2023): Multimodality through the lenses of Kress’ Social Semiotics

How to Cite

Multimodal Literacy: A Proposal for Didactic Exploration of Multimodal Text in Portuguese Language Classes. Revista de Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 31, n. 4, p. 1891–1915, 2024. DOI: 10.17851/2237-2083.31.4.1891-1915. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/relin/article/view/55253. Acesso em: 26 dec. 2024.